סקסט אקורד- הנו היפוך ראשון של אקורד משולש טוני והוא מכיל 3 צלילים : טרצה, קוינטה, טוניקה.
המונח סקסט אקורד נובע מהמרווח של סקסטה אשר נוצר לאחר ההיפוך בין צליל הטרצה לצליל הטוניקה. היפוך זה ניתן לבצע בארבע סוגי האקורדים: מז'ור /מינור/ מוקטן/ מוגדל.. היפוכים אלו נועדו כדי להעשיר את ההרמוניה. לדוגמא : אקורד משולש דו מז'ור: מכיל את הצלילים: דו, מי, סול
בהיפוך ראשון : סקסט אקורד דו מז'ור מכיל את הצלילים: מי, סול, דו (כלומר במצב החדש צליל הטוניקה שינה את מיקומו באוקטבה מעל. יתר שני הצלילים מי וסול נותרו ללא שינוי.
סקסט אקורד - (מכונה אף אקורד 3/6 על סמך מרווח הטרצה ומרווח הסקסטה). הנו היפוך ראשון של אקורד בסיסי והוא מכיל 3 מרווחים :צליל הבס (מי), צליל הטרצה (סול), צליל הקוורטה (דו).. שם זה נובע ממרווח הסקסטה אשר נוצר לאחר ההיפוך בין צליל הבס לצליל הקוורטה. היפוך זה ניתן לבצע בארבע סוגי האקורדים: מז'ור /מינור/ מוקטן/ מוגדל.. ההיפוך נועד כדי להעשיר את ההרמוניה. (המטרה של ההיפוך היא לשנות את הצליל היסודי של האקורד הבסיסי). צליל יסודי - צליל הטון המוביל באקורד. צליל הבס הנו צליל הטרצה לאחר ההיפוך צליל הסקסטה. בדוגמא : היפוך של אקורד בסיסי ל= סקסט אקורד בסולם דו מז'ור:
טבלה- זיהוי סוגי אקורדים
זיהוי או בנייתם של סוג האקורדים-רגיל/סקסט/קוורט ב-מז'ור/מינור/מוקטן/מוגדל, יש לבצע ע"י הצבת המרווחים מצליל הבס כמתואר בטבלה שלהלן:
אקורד מז'ור אקורד מינור
שם האקורד
מרווח ראשון
מרווח שני
סה"כ מרווח
מרווח ראשון
מרווח שני
סה"כ מרווח
בסיס
טרצה גדולה 2-טון
טרצה קטנה 1.5-טון
קוינטה זכה 3.5-טון
טרצה קטנה 1.5-טון
טרצה גדולה 2-טון
קוינטה זכה 3.5-טון
סקסט אקורד
טרצה קטנה 1.5-טון
קוורטה זכה 2.5-טון
סקסטה קטנה 4-טון
טרצה גדולה 2-טון
קוורטה זכה 2.5-טון
סקסטה גדולה 4.5-טון
קוורט סקסט אקורד
קוורטה זכה 2.5-טון
טרצה גדולה 2-טון
סקסטה גדולה 4.5-טון
קוורטה זכה 2.5-טון
טרצה קטנה 1.5-טון
סקסטה קטנה 4-טון
אקורד מוגדל אקורד מוקטן
שם האקורד
מרווח ראשון
מרווח שני
סה"כ מרווח
מרווח ראשון
מרווח שני
סה"כ מרווח
בסיס
טרצה גדולה 2-טון
טרצה גדולה 2-טון
סקסטה קטנה 4-טון
טרצה קטנה 1.5-טון
טרצה קטנה 1.5-טון
טריטון 3-טון
סקסט אקורד
טרצה גדולה 2-טון
טרצה גדולה 2-טון
סקסטה קטנה 4-טון
טרצה קטנה 1.5-טון
קוורטה מוגדלת 3-טון
סקסטה גדולה 4.5-טון
קוורט סקסט אקורד
טרצה גדולה 2-טון
טרצה גדולה 2-טון
סקסטה קטנה 4-טון
קוורטה מוגדלת 3-טון
טרצה קטנה 1.5-טון
סקסטה גדולה 4.5-טון
הערה- באקורד מוגדל אין משמעות להיפוכים היות וכל ההיפוכים במרווח של 2 טון.
היפוכי אקורדים היפוך האקורד נועד להעשיר את ההרמוניה.. היפוכים- מתאימים יותר להתחלות, אקורדים – מתאימים יותר לסיומות. טון יסודי- הטון היסודי של האקורד המשולש הבסיסי. בס – הטון הנמוך לאחר ההיפוך (נקבע ע"י המרווח).אקורד מוגדל- בהיפוך הוא נותר ללא שינוי טון יסודי- הטון היסודי של האקורד המשולש הבסיסי. בס – הטון הנמוך שנוצר לאחר ההיפוך (נקבע ע"י המרווח). כל היפוך מסוג שהוא יש לבצע על פי המרוווחים המתוארים בטבלה לעיל.
השאה של אקורדים אקורדים – קיימים מספר סוגי אקורדים ובינהם: אקורד בסיס, סקסט אקורד, קוורט סקסט אקורד. אשר יכולים להיות בצורות :מז'ור, מינור, מוקטן, מוגדל.
אקורד בסיס אקורד בסיס – (מכונה אף אקורד 3/5 על סמך מרווח הטרצה ומרווח הקוינטה). הנו אקורד שצליל הבס שלו הנו צליל הטוניקה של הסולם והוא מכיל 2 טרצות סמוכות קיומן של שני סוגי טרצה (גדולה וקטנה) מאפשר ארבעה סוגי אקורדים בסיסיים: מז'ור – מכיל 3 צלילים : צליל הטוניקה מעליו שתי טרצות הראשונה גדולה והשניה קטנה.
מינור – מכיל 3 צלילים : צליל הטוניקה מעליו שתי טרצות הראשונה קטנה והשניה גדולה.
מוגדל – מכיל 3 צלילים : צליל הטוניקה מעליו שתי טרצות הראשונה גדולה והשניה גדולה.
מוקטן – מכיל 3 צלילים : צליל הטוניקה מעליו שתי טרצות הראשונה קטנה והשניה קטנה.
השאה בין סקסט אקורד לאקורד בסיס
השאה מצליל הבס של טקסט אקורד לאקורד בסיסי יש לבצע בירידה של טרצה קטנה – השם השלישי.
השאה בין קוורט סקסט אקורד לאקורד בסיס השאה מצליל הבס של קוורט טקסט אקורד לאקורד בסיסי יש לבצע בירידה של קוינטה זכה – השם החמישי. לדוגמה- השאה של קוורט טקסט אקורד 6/4 שצליל הבס שלו הנו F# יומר לאקורד בסיסי B minor.
השאה בין קוורט סקסט אקורד לסקסט אקורד השאה מצליל הבס של קוורט טקסט אקורד לסקסט אקורד יש לבצע בירידה של טרצה גדולה – השם השלישי. לדוגמה- השאה של קוורט טקסט אקורד 6/4 שצליל הבס שלו הנו G# יומר לסקסט אקורד B minor.