תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

12 הצלילים

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> צלילי המוזיקה >> 12 הצלילים
צופים יקרים!


ובכן לאחר שלמדנו מהי המחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהם תכונותיו של הצליל המוזיקלי, ולאחר שלמדנו כיצד ואיך נקבעו שמות הצלילים וסדר גובהם המוזיקלי ,נעבור כעת ונלמד על 12 סוגי הצלילים השונים אשר מרכיבים את המוזיקה המערבית ארופאית:

 
היות והוחלט באופן מלאכותי לבנות מוזיקה אירופאית מערבית אשר כוללת 12 צלילים במרווחים של חצי טון והיות ובמוזיקה המערבית אירופאית קיימים רק 7 צלילי יסוד,  הומצאו באופן שרירותי 5 סימני היתק אשר באם נצמידם לאחד מ-7 צלילי היסוד הרי שנוכל באמצעות סימני היתק אלו להגביה או להנמיך בחצי טון כל אחד מ-7 צלילי היסוד ובכך נקבל 12 צלילים שהמרווח בין כל אחד הוא של חצי טון.   

12 הצלילים  -  צלילי המוזיקה המערבית אירופאית כוללים 12 צלילים: 7 צלילי יסוד ו-5 סימני היתק שהמרווח בין שני צלילים הנו של חצי טון. .
7   צלילי יסוד    -  קלידים לבנים   (בפסנתר) -   דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי . 
5  סימני היתק   -  קלידים שחורים (בפסנתר) -  דו דיאז,  רה דיאז, פה דיאז, סול דיאז, לה דיאז.
                           או לחילופין                      -  רה במול, מי במול, סול במול, לה במול, סי במול.
 
המושג
דיאז מורה על הגבהה של אחד מצלילי היסוד בחצי טון.
המושג במול מורה על הנמכה של אחד מצלילי היסוד בחצי טון.

למעשה במוזיקה המערבית אירופאית קיימים רק 7 צלילי יסוד מוזיקליים: דו,רה,מי,פה,סול,לה,סי.
5 סימני ההיתק נועדו אך ורק כדי לאפשר את הגבהתם או הנמכתם של 7 צלילי יסוד אלו בחצי טון.. וזאת על מנת לאפשר הגדרה של 12 צלילים במרווח קבוע ביניהם של חצי טון כל אחד וזאת בהתאם לתבנית המיוחדת של המוזיקה האירופאית מערבית אשר כוללת כאמור מרווח של חצי טון בין כל אחד מ-12 הצלילים.

לדוגמא: התבנית של הסולם המז'ורי דו מז'ור כוללת מרווח בין שני צלילי יסוד של טון שלם ומרווח של חצי טון שבין שני הצלילים מי-פה ובין שני הצלילים סי-דו . (קביעה שרירותית)

 
פעולה זו של חיבור 7 צלילי היסוד עם 5 סימני ההיתק ,אפשרה למעשה הגדרה של 12 צלילים שונים באוקטבה אחת שהמרווח בין כל שני צלילים הנו של חצי טון. ובסה"כ מרווח של 6 טון באוקטבה אחת.  

באמצעות 12 צלילים אלו ב-9 אוקטבות שונות ,בתדרים שונים, במרווחים שונים, בתבניות סולם שונות במשקלים שונים , ובמפעמים שונים וכו.. (ראה מבנה העוגה המוזיקלית) נקבעה באופן מלאכותי המוזיקה המכונה המוזיקה המערבית אירופאית..


המשך צפייה מהנה!



 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                   המשך בעמוד הבא >>>
 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים