תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

שירה

דף הבית >> רפרטואר >> שירה
צופים יקרים!


רובנו אוהבים לשיר, אך בהחלט רובנו אינו מבין כלל את המונח שירה וקושר זאת משום מה לפתיחת הפה וסגירתו ב
תנודות צלילים שונים.
המשפט התנכי מסביר מונח זה : " שירו לו, זמרו לו, שיחו בכל נפלאותיו"
ובכן, מהו ההבדל בין שירה ,זימרה, ושיחה (דיבור)..
שירה - היא צורה של אמנות בה נעשה שימוש בתכונותיה האסטטיות של השפה בנוסף למשמעות המילולית או במקומה. שימוש זה עשוי לכלול כתיבה בשורות קצוצות (בניגוד לפרוזה); עיסוק במצלול, במשקל וחריזה; וכתיבה בשפה ציורית השירה כביטוי מוזיקלי - הינה שילוב של: שלווה, יופי ,רוגע, הנאה. מהבחינה המוזיקלית השירה הינה: אמנות הדיוק בביצוע גובה הצלילים והמרווחים באינטונציה הנכונה, ובדיקציה הנכונה, בבלנס הנכון, ובהרמוניה מדוייקת... מושגים אלו הם ואך ורק הם אשר גורמים לאיכות הרצויה בביצוע ..
המעניין הוא שלא כל מי שיכול לדבר יכול גם לשיר. (לא כל בני האדם ניחנו ביכולת לשיר באופן מדוייק מפאת חוסר התאמה בין מערכת השמיעה למערכת הדיבור! המעניין הוא שקיים קשר בין שני המשתנים: קול יפה ויודע לשיר..לא כל מי שיש לו קול יפה יודע לשיר ולא כל מי שיודע לשיר יש לו קול יפה ...ולכן חובה על הזמר להיות מחונן בכישרון בשני נושאים אלו.. אחרת הוא לא יכול להיות זמר.. ..
תדר הדיבור/שמיעה- המוזר הוא שתדר הדיבור נמוך מתדר השמיעה .. כלומר כאשר אנו מדברים בתדר C, אנו שומעים תדר זה כתדר A..
ולכן תדרי הדיבור הם:C D E F G A B   (מז'ור) ולעומת זאת תדרי השמיעה הוא A B C D E F G (מינור).. מפליא לכל הדיעות..
זימרה-  היא צורה של ביטוי הברות בתדר מסויים ללא כל הגדרה של גובה צליל  (מונח הבא ממלמול לדוגמא אנשים המתפללים בבית כנסת, או במסגד . (המונח חבורת זמר נובע אף הוא מחוסר אמנות הדיוק בביצוע גובה הצלילים והמרווחים באינטונציה הנכונה בבלנס הנכון ובהרמוניה מדוייקת... ) .
דיבור- הוא תקשורת קולית בעזרת מילים . מילים אלה הן חלק מ-שפה - מערכת סמלים עשירה ומורכבת
שיש צורך ללמוד אותה
כדי להשתמש בה.. הדיבור לעומת השירה הוא רציף , השירה הינה מקוטעת להברות ווקאליות .כלומר כל הברה מוזיקלית מקבלת את סיומת הווקאל  A E I O U .לדוגמא אם בדיבור נאמר הללויה ,,בשירה נצטרך לחלק מילה זו לארבע הברות ווקאליות ה..ל..לו..יה...  לפחות..
ובכן, על מנת שנוכל לשיר נכון, לנגן נכון, להקשיב נכון ולהנות מהמוזיקה, יש ללמוד קודם את התיאוריה המוזיקלית ...
המשך קריאה מהנה!
<<< חזרה לדף קודם                                                                                                     המשך בעמוד הבא >>>
 
לייבסיטי - בניית אתרים