תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מוצרט

דף הבית >> מלחינים בולטים >> מוצרט
 צופים יקרים!
      
     
             
ביאוגרפיה -      
וולפגנג אמדאוס, מוצרט - Wolfgang Amadeus Mozart, נולד ב- 27/1/1756 בזלצבוג, אוסטריה. חי בשנים (1756-1791) בתוך התקופה הקלאסית . אביו – ליאופולד. אימו – אנה מריה. אחותו –מריה אנה ,רעייתו - קונסטנצה. קומפוזיטור מלחין ומנצח נגן מקלדת, כינור, ו-ויולה. היה ילד פלא .כשהיה בן שש החל להלחין ולנגן וערך קונצרטים של שלוש שנים. בגיל 4 כתב את הקונצ'רטו הראשון בגיל 7 את הסימפוניה הראשונה ובגיל 11 את האופרה הראשונה. בגיל 15 פעל בשירות הארכיבישוף מזלצבורג. ב-1781 עבר לוינה וחי בה עד מותו.
 
מוצרט זכה להערכה רבה כמבצע, אבל לא הצליח להתמסר כל כולו להלחנה ונאלץ לעסוק בהוראה ובנגינה לפרנסתו. בריאותו היתה רופפת והוא נפטר אלמוני כמעט , הלחין קרוב ל-700 יצירות מסוגים שונים. וכולן מצטיינות במלודיות נפלאות, המיקצבים מלאי חיות, באיכויות דרמטיות (ביחוד האופרות שכתב) בתזמור ובטכניקה עילאיים.
 
מוצרט הרחיב אל גבולות אמנות הנגינה והזימרה, שינה את פני הסימפוניה. האופרות הצטיינו בעושר בימתי, מוזיקלי וספרותי. יצירותיו כוללות: אופרות (החטיפה מו ההרמון, נישואי פיגרו, דון ג'ובאני, כך עושות כולן, חליל הקסם ועוד)..בין היתר כתב מוזיקה לבלט, סימפוניות רבות, יצירות שונות לתזמורת, סרנדות, מחולות, קונצ'רטי לפסנתר,לכינור,לכלי נשיפה שונים, מוזיקה כנסייתית הכוללת מיסות רבות כגון המיסה ב- דו מינור, מיסת ההכתרה, תפילות: Vespere  ,מוטטים : Ave verum , מזמורים: "Te deum" , וכן את היצירה המפורסמת מכולן  ה -Requiem אשר נחשבת לדעת רבים כיצירה המושלמת מאז ומעולם. כמו כן כתב מוצרט יצירות קוליות ללא ליווי,  מוזיקה קאמרית,יצירות לפסנתר לאורגן ושירים. ויצירות לטיפול במחלות נפש (יצירות אלו נגנזו אי שם ע"י הכנסייה ואין איש יודע את מקום המצאם עד עצם היום הזה)...מוצרט מיזג את היסודות השונים מכל סוגי האופרות שהתקיימו במאה ה-18 והעניק לתזמורת תפקיד מפתח במבנה היצירה. מוצרט רומם את האופרה לשיא שלא ידעה כמותו באמצעות יצירות מופת כמו נישואי פיגרו, דון ג'ובני כך עושות כולן, החטיפה מן ההרמון , חליל הקסם ועוד... 

המוזיקה של מוצרט   
מוצרט נולד לתוך התקופה הקלאסית . תקופה אשר מייצגת סגנון מיוחד וחדש ..סגנון זה מוכתב למוצרט המוזיקה אשר נכתבת הינה על פי חוקים מוגדרים וקשוחים. הטקסט נכפה לתוך המלודיה (אם בתקופות קודמות נכתב לחן לטקסט הרי שכעת כותבים את המלודיה והטקסט נשאב לתוכה).. למעשה הסגנון הקלאסי מייצג צורות מוזיקליות אסטטיות שלפיהן נכתבת המוזיקה בצורות מוזיקליות קשוחות.. כגון צורת הסימפוניה, הסונטה, הרונדו והקונצרטו ..
 
בתקופה זו החידושים לא התקבלו כמשהו חיובי ומוצרט למעשה נשאב לתוך הסגנון אשר כבר קיים עשרות שנים לפניו. (צורות אלו כבר החלו להתפתח בתקופת הבארוק ובאו לידי ביטוי בתקופה הקלאסית). חוקי ההלחנה הנם קשוחים אם המלחין מבקש לכתוב סימפונייה הרי שהפרק הראשון חייב להיות בצורת סונטה וכדומה ( הכי חשוב ביצירה זה הפיתוח) ..למלחין בתקופה זו לא היתה יד חופשית בכתיבת הלחן ולמעשה הלחן שנכתב התאים לתנאי וחוקי התקופה. יש לציין כי רב היצירות היו יצירות מוזמנות ע"י הפטרונים העשירים ולכן חייב הקומפוזיטור לכבד את רצונו של המעסיק.. הצורות המוזיקליות אשר הוזמנו היו מסוג סימפוניות, קונצ'רטו, רונדו, סונטות, סרנדות וכדומה. 
 
מוצרט, למרות כל האילוצים שתוארו לעיל הצליח לצקת תוכן חדש ליצירותיו כמו לכתוב לחנים אשר מתאימים לכלים מיוחדים ולכתוב סימפוניות לטקסט ליטורגי דוגמת הסימפוניה Te deum אשר אף היא מולחנת על פי חוקי ההלחנה הקשוחים (כל פרזה בנוייה מ 4 תיבות ועוד 4 תיבות (אין מספר אחר) בפרזה
זו יש סימטריה, יש קווי מחשבה אשר כוונו למעשה לכתיבת יצירות נצחיות ואין סופיות עד עצם ימינו זה.
יצירה זו נכתבת ע"י מוצרט בגיל 14 בגיל זה מוצרט הנו בעל תהילת עולם ילד שכבר מזמינים אצלו יצירות גדולות מיסות ואופרות..
 
מוצרט מסתובב ביבשת מלהטט וכולם מדברים בשבחו של הגאון הגדול. היצירה Te deum זהו שיר תהילה ליטורגי במבנה סימפוני (מהיר,איטי,מינואט,מהיר) באורך של 7.5 דקות..(זוהי הפעם הראשונה שקומפוזיטור כותב לחן במבנה סימפוני למילים ליטורגיות). מוצרט מחליט שגם מילות קדושות ניתן לקמט ליצירה המוזיקלית המבוקשת.
הסימפוניה- הינה יצירה תזמורתית גדולה בעלת ארבעה פרקים, בתקופה הקלאסית רומנטית זה היה סדר הפרקים המקובלים :
      • הפרק הראשון הפותח אלגרו מהיר בצורת סונטה
      • הפרק השני איטי יותר ונכתב בצורות שונות של ורייציות A A   A1A2A3A4A5A6A7A8  ורומנסות
      • הפרק השלישי נכתב בצורת מינואט ריקודיA B A
      • הפרק הרביעי חוזר להיות שוב מהיר בצורת סונטה או רונדו בעל אלמנט של חזרה A B A C A D A

 
הקונצרטו לפסנתר מס' 20 – רומנסה (הרומנסה שייכת לתקופה מאוחרת יותר) מדובר במשהו חלומי משהו שעבורו מוצרט מנסה ללכת לכיוון קצת יותר מתקדם.. אך עדיין נשלט לפי צורות אסטטיות דוגמת צורות  ה-A B אך B  יותר נועז ומתפרץ . הקונצרטו מס' 20 ברה מינור של מוצרט נותן השראה של איזון, סימטרייה, ופרופורצייה וזה מה שמוביל את המחשבה של מוצרט .. הכל מולחן בצורה קלאסית , אך עדיין מזהים את הרומנטיקה בשל השימוש בסולם המינורי. (המעניין הוא שרב היצירות היפות מולחנות תחת הסולם D-minor חוקרים רבים מזהים בסולם זה יחודיות לעומת יתר הסולמות, השאלה היא מה מייחד סולם זה לעומת הסולמות האחרים . ?? )..  
 
קונצ'רטו - (המילה באיטלקית) יצירה לכלי סולו ,אחד או יותר,ולתזמורת. חשיבותם של תפקידי הסולו שווה בדרך כלל לחשיבותה של התזמורת. קטעי הסולו מחייבים לעתים הפגנה של וירטואוזיות ניכרת. למרבית הקונצ'רטי שלושה פרקים:
       • הפרק הראשון מהיר בנוי בצורת סונטה
       • הפרק השני איטי בנוי בצורת רומנסה
       • הפרק השלישי בנוי בצורת רונדו מהיר.

 
מה מאפיין את המוזיקה של מוצרט? (מדוע מספיקות לנו לשמוע מספר תיבות כדי לזהות באופן ודאי כי את המוזיקה כתב מוצרט??) ..
כאשר מדברים על מוצרט נוטים לכיוון גאוניותו המוזיקלית .. (מהי גאונות? לא ניתן להסביר מונח זה,  זה כמו 
שלא ניתן להסביר את המונח אהבה). גאונות אשר באה למעשה לידי ביטוי ביכולת ההמצאה המלודית, סודו הגדול הוא שאף פעם לא ידוע למאזין כיצד תסתיים המלודיה. מלודיות אלו הנן קלילות או קשות אך תמיד נעימות הן לאוזן.. יש הנוטים לחשוב כי מוצרט משחר ילדותו אהב לשחק במשחקי ה"חברות בין הצלילים" האיזון ההרמוני שילוב האקורדים והתאמת הסולם המתאים ליצירה וכדומה..  שום דבר לא נכתב כיד המקרה...
(שימו לב לשימוש הרב שעושה מוצרט בסולם ה-רה מינור או ה-פה מז'ור בכל יצירותיו). הוגה הדיעות איצ'ה מנסה להגדיר מהו גאון ומהו מוכשר: המוכשר -הנו אדם הלוקח חץ וקשת ויורה בדיוק במטרה. הגאון – לוקח חץ וקשת ופוגע בדיוק במטרה שהמוכשר כלל לא ראה או זיהה.
כך מצטייר מוצרט .. מומחים רבים בעולם שואלים את השאלה הנצחית.."במה היינו זוכים אילו מוצרט היה חי  עוד מספר שנים ? או חי בימינו אלה, עולם בו האפשרויות הבלתי מוגבלות.. זמן, כסף, בריאות.. 
 
משפחתו של מוצרט 
לאופולד מוצרט  (1719 - 1787)  אביהם של וולפגנג אמדאוס ומריה אנה.  האב - היה בנו של כורך ספרים. הוא למד תאולוגיה באוניברסיטה של זלצבורג, אך גילה יותר עניין במוזיקה והפך לכנר ולמשרתו האישי של אחד מכמרי האוניברסיטה, הרוזן לבית Thurn und Taxis בשנת 1740. בשנת 1747 נישא ל-אנה מריה פרטל, שילדה לו שבעה ילדים, מהם שרדו שניים: מריה אנה ואלבורגה איגנציה ,שכונתה "נאנרל", ומיודענו וולפגנג אמדאוס מוצרט. בשנת 1756, שנת לידתו של וולפגנג אמדאוס, כתב לאופולד חיבור מקיף על נגינה בכינור Versuch einer gründlichen Violinschule  - שמהווה עד היום את אחד המקורות העיקריים על ביצוע אותנטי של המאה ה-8 .ליאופולד אדם רציני, קפדן, מופנם ללא שמחת חיים אשר הקדיש את רוב חייו המאוחרים לפיתוח כשרונם של שני ילדיו, על חשבון יצירתו שלו.  לאופולד נפטר ב-28 במאי 1787 בזלצבורג.

אנה מריה פארטל (מוצרט) (1720 - 1778), אמם של וולפגנג אמדאוס ומריה אנה נולדה בסט גילגן אוסטריה לאווה רוזינה וניקולאוס פרטל. היא נישאה ל-ליאופולד מוצרט ב-1747. נולדו להם שבעה ילדים, מהם חמישה מתו בינקותם. בתם, מריה אנה מוצרט, הייתה מוזיקאית מוכשרת שיכולותיה החווירו במהרה ליד השגיו של אחיה הקטן וולפגגנג אמדאוס. שני הילדים נלקחו לסיבוב הופעות באירופה על ידי אביהם. אנה מריה פארטל מוצרט ליוותה את בנה למספר סיבובי הופעות, כולל הפעם שבה בעלה לא הורשה לצאת על ידי הארכיבישוף של זלצבורג. אנה מריה מוצרט מתה מחום גבוה ב-3 ביולי 1778, בזמן ששהתה בפריז עם בנה.
 
 
מריה אנה ולבורגה איגנציה מוצרט (30 ביולי 1751 - 29 באוקטובר 1829), מריה אנה ולבורגה איגנציה שכונתה "נאנרל" מוצרט, הייתה מוזיקאית מפורסמת באירופה של המאה ה-18. היא הייתה אחותו הבכירה של וולפגנג אמדיאוס מוצרט ובתה של אנה מריה מוצרט.כשהייתה בת שבע החל ליאופולד מוצרט, האב, ללמד אותה לנגן בקלאוויר. בתחילה התגלה בה פוטנציאל של ילדת פלא. אביה לקח אותה יחד עם אחיה למסעות קונצרטים בערי אירופה, כמו וינה ופריז כדי לנצל את כשרונם. בראשית הדברים הייתה ידה על העליונה בקונצרטים אלה ושמה נודע כנגנית צ'מבלו ופסנתרנית מעולה, אך עם הזמן העיבו כשרונותיו של אחיה הצעיר על אלה של נאנרל. אף כי הייתה מוזיקאית מחוננת בזכות עצמה, שנלוותה לעתים קרובות אל וולפגנג במסעותיו, היא לא עשתה לה שם כמלחינה. וולפגנג חיבר איפוא יצירות רבות לפסנתר, בייחוד דואטים, שיאפשרו לאחותו לנגן יחד אתו. הוא כיבד את כשרונותיה והאמין ביכולתה להצליח כמורה למוזיקה או מבצעת בווינה, אוסטריה, אבל ההבטחה המוקדמת שהייתה בה לא התממשה מעולם במלואה. ונותרה אלמונית קמעא.
 
קונסטנצה מוצרט (נולדה בשם קונסטנצה ובר, 1763 - 1842). הייתה דודניתו של המלחין קרל מאריה פון ובר ואשתו של וולפגנג אמדאוס מוצרט.היא נולדה בשנת 1763 ב-Zell am Wiesenthal. פגשה לראשונה את וולפגנג אמדיאוס בשנת 1777 במנהיים, אולם באותה שעה גילה מוצרט עניין דווקא באחותה הגדולה אלויזיה.
כשפגש מוצרט את המשפחה בשנית בשנת 1781 בווינה, אלויזיה כבר הייתה נשואה. מוצרט התגורר אצל משפחת ובר תקופה מסוימת, אולם עזב עקב שמועות על היחסים ביניהם. גם אלויזיה וגם קונסטנצה (כמו גם אחיותיהן סופי ויוזפה)  היו זמרות. מוצרט כתב עבור קונסטנצה את תפקיד הסופרן במיסה הגדולה שלו בדו מינור. מוצרט וקונסטנצה נישאו ב-4 באוגוסט 1782. הם הביאו לעולם שישה ילדים תוך תשע שנים, אולם רק שניים מהם (קרל תומאס 1784 ופרנץ קסביאר 1791) שרדו את גיל הילדות. חולשתה הגופנית של קונסטנצה מיוחסת להריונותיה המרובים והתכופים, והיא בילתה חלק ניכר מזמנה תשושה במיטה.
לאחר מותו של וולפגנג אמדיאוס מוצרט בשנת 1791 , קונסטנצה נקלעה לקושי לכלכל את עצמה ואת שני ילדיה. בסופו של דבר בשנת 1800 היא מכרה את שארית יצירותיו של מוצרט, כולל הרקוויאם הלא-גמור, למוציא לאור יוהן אנטון אנדרה. בשנת 1809 נישאה קונסטנצה ל-גאורג ניקולאוס פון ניסן - דיפלומט וסופר דני.  בשנת 1824 קבעו את מקום מושבם בזלצבורג, שם כתבו את הביוגרפיה של מוצרט, שפורסמה בשנת 1828, שנתיים לאחר פטירתו של בעלה השני. קונסטנצה נפטרה בזלצבורג בשנת 1842 בגיל 79 .

מוצרט, תכונות עיקריות
מוצרט היה שחצן, יהיר, מפונק, וגס רוח.. צחוקו היה מצחקק כצחוק פרוע ולעיתים אף מלגלג.. מוצרט היה מלחין מוזיקה שאוזנו של האדם לא יכלה לקלוט, מוזיקה אשר כללה לעיתים עשר דקות של סולמות מחרידים .. שישה עד שבעה קולות שרים בו זמנית , או מוזיקה אשר כללה יתר על המידה של צלילים וזאת אך ורק כדי להרשים. לא מעט לעג מוצרט גם למוזיקה שאחרים כתבו. ומוצרט התנהג ברב זמנו כמו ילד.. סליירי אמר על מוצרט- "לא תמיד המראה והכישרון הולכים יחד"..
תכונתו הבולטת של מוצרט היתה פחדו הבלתי נתפס מאביו.. מוצרט היה נשלט שליטה מלאה ע"י אביו ומלעשה מוצרט פחד מאביו פחד נוראי.. פחד זה רדף את מוצרט גם לאחר מותו של האב.  יש הטוענים כי את האופרה "דון ג'ובאני" כתב מוצרט לאחר מותו של אביו ובגלל מותו של אביו. מוצרט ניחן בתכונה של פזרנות כספית אשר גרמה ברבות ימיו האחרונים לשפל כלכלי משפחתי חמור. מוצרט אף מסתבך בחובות בגלל פזרנותו.
 
מוצרט כילד גאון מוזיקלי כתב בגיל 4 את הקונצ'רטו הראשון, בגיל 7 את הסימפוניה הראשונה, ובגיל 11 את האופרה הראשונה. מוצרט כתב את כל המוזיקה כרעיון אחד מקורי ללא שינויים. טיוטות ראשונות ויחידותשלא ניכר בהן כל תיקון או מחיקה .. מוצרט כתב את התווים שהיו כבר אגורים במוחו .. מוצרט כינה זאת כך "כתיבת התווים היא סתם שרבוט של סימנים".. " היצירה הינה מבנה מושלם – הזז תו אחד והמבנה יתמוטט".. סליירי על מוצרט – " אנו הבינוניים איננו מבינים את הגאונות"..סליירי כינה את מוצרט – "כהתגלמות האלוהית המוזיקלית עלי אדמות"..
 
רב זמנו של מוצרט מבוזבז בנגינה ובהופעה מול אחרים ומוצרט היה זקוק לזמן כדי להלחין.  מוצרט יכל לנגן כל יצירה ואף במהופך.. כלומר נגינת התווים מהסוף להתחלה ללא תווים כלל. לוקח למוצרט זמן שלוקח לכדור בילארד לחצות ארבע פינות כדי לכתוב תו מוזיקלי. כלומר, בכל שתי שניות כתב מוצרט תו נוסף ביצירותיו ללא מחיקה וללא כל תיקון.  מדהים לכל הדיעות.
 
קונסטנצה היתה יותר מציאותית ממוצרט, היא היתה הרוח המעשית בניהול הבית , אך לא היתה כלל אישה מסודרת. עצם כתיבת הרקויאם גרם למותו של מוצרט..."זה הורג אותי" כך התבטא מוצרט מול אשתו.. במהלך כתיבת היצירה חלה מוצרט בשחפת ובדלקת ריאות אך המשיך להלחין את הרקויאם למרות מחלתו (יש הטוענים כי סליירי הוא אשר הזמין את הרקוויאם והוא אשר היה ליד מיטתו של מוצרט טרם מותו. ) 
טרם מותו של מוצרט קונסטנצה שהתה אז בזלצבורג עקב ריב עם בעלה חשה כי בעלה עומד למות וחזרה חזרה לוינה. קונסטנצה היתה מכנה את בעלה בשם החיבה "וולפי"..מוצרט נקבר ביום גשום ועגום בקבר אחים (12 במספר) מוצרט נפטר בווינה, קרוב לשעה אחת אחר חצות בליל ה-5 בדצמבר 1791 והוא בן 35 במותו ..סליירי על גיאוניותו של מוצרט - " מתפלל אני על כל האנשים הבינוניים – גיבורם אני" - ואכן הרקויאם שהלחין מוצרט מהווה את טקס האשכבה "מלא החיים" ביותר שנכתב בתולדות המוזיקה .

מוצרט, יצירותיו:
מוצרט הספיק בימי חיו הקצרים, נפטר בגיל 35 להלחין ולעבד 637 יצירות (626 יצירות ברשימת קכ"ל). רשימת קכ"ל (בגרמנית: Köchel-Verzeichnis) הינה קטלוג כרונולוגי שלם ליצירות מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט. הרשימה נקראת על שמו של מחברה המקורי לודוויג פון קכל. סימן הקיצור המציין את הרשימה הוא K או KV (ראשי התיבות של שמו הגרמני של  ממציא הרשימה). כדי לציין את מספרה של יצירה מסוימת מציגים אותה כך: סימפוניה מס' 40 בסול מינור (K.550), או Kv.550 .
סימפוניה זו, לספירתו של קכ"ל, היא היצירה ה-550 אותה חיבר מוצרט. בעברית נפוץ השימוש באות ק' כסימן היכר למספר סידורי ברשימה  לדוגמא - ק-626 מספרו של הרקויאם .
כדי למצא רשימה ובה כל יצירותיו של מוצרט יש להכנס למנוע החיפוש Google  לרשום בשורת החיפוש מוצרט-Kv  ולבחור באופציה זו.Köchel catalogue - Wikipedia, the free encyclopedia

הצצה אישית :
הצצה אישית על חלק מיצירותיו המפורסמות של מוצרט ...
 
Inter natos mulierum -מוצרט kv71 
היצירה  Inter natos mulierum הולחנה ע"י מוצרט בגיל 11. יצירה זו הינה אחת מתוך עשרות יצירות קטנות אשר הלחין מוצרט לכבוד ארוע מסויים או על-פי הזמנה אישית.  בינהם אנו רואים את "ave verum" "te deum" " ave maria"" וכדומה..  מוצרט כתב והלחין: 21 אופרות באורך מלא, בין 50-60 קונצרטים מתוכם 30 לפסנתר,כ- 40 סימפוניות, עשרות של מיסות באורך מלא, דוגמת המיסה בדו מינור, מיסת ההכתרה, תפילת ערבית, והרקויאם המפורסם..
 
פרק הקיריה למקהלה ותזמורת- Kyrie- kv341-mozart  
היצירה הולחנה ע"י מוצרט בשנת 1780 במינכן, (מוצרט בגיל 24) Kv341  היצירה ה-341  של מוצרט ברשימת קכ"ל (ע"ש הגרמני : Köchel-Verzeichnis) אשר מספר את  יצירותיו של מוצרט) מוצרט בגיל 24 מלחין 341 יצירות ..עד מותו בגיל 35 מספיק מוצרט להלחין 626 יצירות לרבות הרקויאם המפורסם  kv626 והמיסה הגדולה בדו מינור kv427.. תארו לכם ל-מה היינו זוכים אם מוצרט היה חי עוד מספר שנים.. 
 
סולם רה מינור- מדוע מוצרט בוחר בסולם זה? מה מייחד סולם זה לעומת הסולמות האחרים? מדוע רב היצירות היפות כתובות  תחת סולם זה? על פי מחקר שנעשה לגבי 20000 נשאלים ברחבי העולם אשר עוסקים או לומדים מוזיקה 73 אחוז מהנשאלים בחרו בסולם רה מינור כסולם המועדף עליהם.. מדוע?.
 
משקל ¾-  מדוע מוצרט בחר במשקל זה? (בהתחשב שבבחירה של מוצרט לא היה שום דבר כלאחר יד וכל בחירותיו היו מתוכננות בקפידה)..כנראה שהמשקל נבחר כדי לשמר את אופן הגיית המילים בדיקציה הנכונה
Ky-ri-e  e-lei-son  
 
כלים מוזיקליים- גם ביצירותיו הקטנות כגון יצירה זו , מוצרט משתמש ב-11 כלים מוזיקליים שונים להעשרת היצירה. (דרך אגב מוצרט במקרה זה משתמש בחלק מאותם כלים מוזיקליים אותם הוא ידע אף לנגן על בוריין וכבר בגיל 11)..
 
אקורד פתיחה- מוצרט משתמש בפתיחה באקורד המכונה "אוקטט אקורד" – אקורד זה מכיל שלושה צלילים רה אשר מתפרסים על פני שלוש אוקטבות: ראשונה, קטנה, גדולה... כאן מוצרט מודיע קבל עם ועדה על צליל הפתיחה רה אשר מסמל את סולם היצירה...

      תיבה 12–   אקורד משולש למקהלה: אקורד דרגה ראשונה טוניקה: רה-פה-לה.
      תיבה 14–   אקורד משולש למקהלה- אקורד דרגה רביעית סוב דומיננטה:  רה-סול-סי
      תיבה 16–  אקורד משולש למקהלה-  חזרה לטוניקה : רה-פה-לה.
      תיבות 13 15– מענה של התזמורת לשירת המקהלה.

      תיבה 17– סולו סופרן המבוצע בסקוונצה, רק הצליל הראשון משתנה : פה,מי,סול , יתר הצלילים רה,                   דו דיאז, דו דיאז, נותרים ללא שינוי.
      תיבות 18,19,20 –  דרגה שביעית:היפוך שני של ספט-אקורד: סי, סול מי דו, חוזר על עצמו:
                                   טנור,אלט,בס  ( הסופרן כאמור שר מעל בסקוונצה טונאלית ). 
      תיבה 21– מעבר לסולם מינור הרמוני (ספט אקורד: (טרצ-קווינט-אקורד) : דו דיאז,מי,לה,סול
      תיבה 22 – סיום הפרזה באקורד דומיננטה מז'ורית: לה,דו דיאז,מי
      תיבות 70-78– שימו לב כאשר מוצרט משתמש במילה chri ste   הוא נעזר בסימן דמימה ובתזמורת כדי
                           למלא את החסר  במשקל של ¾.
      תיבה 107–החל מתיבה זו מוצרט מגייס את הטנורים לבקשת מחילה אחרונה מאלוהים. .. איזה קטע
                      מרשים לטנורים...
ציינתי כאן רק מספר תיבות כדי לא להלאות אתכם במחשבותיו המוזיקליות של מוצרט...  אל תשכחו כי מוצרט כתב את כל יצירותיו במחשבה צלולה אחת , כלומר, כל יצירותיו של מוצרט נכתבו על דפי מקור, לא היה ולא תיקון אחד בשום אחת מיצירותיו. דבר שהוא מעל לבינתו של אדם...
 
המיסה הגדולה- Misa in c minor kv427- Mozart
יצירה זו חוברה ע"י מוצרט כהמנון הודייה על נישואיו לקונסטנצה, החתונה התקיימה כידוע בכנסיית הדום בזלצבורג.. ב-4 באוגוסט 1782 וזאת לציון הופעתה של קונסטנצה לפני ליאפולד אביו ננרל אחותו ואנשי עיר
הולדתו.. מוצרט מלחין מספר פרקים בלבד למקהלה ומתמקד בהלחנתם של פרקי הסולו שכאמור נועדו במיוחד לביצועה  של קונסטנצה אשר כידוע הייתה זמרת סופרן גבוה מהמעולות ביותר ...וזאת לצורך הרשמתו של אביו אשר סלד מנישואים אלו...
האריה Et incarnatus est   ("ויהי לבשר") השופעת עיטורים בסגנון אופראי, נועדה ותואמה לקולה היוצא דופן של קונסטנצה... אריה זו התפרסמה בשל הדיאלוג הנפלא של הסולנית עם כלי הנשיפה.. אריה זו מדורגת לדעת רבים כאריה היפה שנכתבה מאז ומעולם לסולו סופרן גבוה..נדמה כי מוצרט התעלה על עצמו כדי לרצות את כלתו ובמיוחד כמובן כדי לרצות את אביו...(שכפי שידוע מוצרט סבל מתסביך "אדיפוס" אבהי).. 


Misericordias domini- KV-222
222KV – היא היצירה מספר 222 בסדר מספור היצירות אשר הלחין מוצרט. הקיצור KV – רשימת קכל - ע"ש הגרמני שהכין רשימה זו : Ludwig von Köchel
רשימת קכל - ובגרמנית: ( Köchel-Verzeichnis) היא קטלוג כרונולוגי שלם ליצירות מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט, כידוע מוצרט הלחין מעל 700 יצירות ומה שקוטלג ברשימה זו של קכל הם אותם 626 יצירות הידועות לנו כיום.. יתר היצירות אשר נכתבו ע"י מוצרט לצורך טיפול נפשי נעלמו אי שם בגנזי הכנסייה הקתולית. הרשימה נקראת על שמו של מחברה המקורי לודוויג פון קכל. סימן הקיצור המציין את הרשימה הוא.. .KV 

יצירה זו הולחנה ע"י מוצרט בהיותו בגיל 18 שנים. הוא התערב עם סליירי על סכום כסף זעום שהוא כותב יצירה למקהלה בארבעה קולות כולל ליווי בפסנתר כולל עיבוד לארבעה קולות ותמלול היצירה בתוך חצי שעה . וכך היה מוצרט כתב יצירה זו על תווים בתוך חצי שעה .. הזמן שלקח למעשה למוצרט להעלות את היצירה על הכתב.. הכול היה כבר מוכן במוחו של מוצרט.. ומוצרט בסך הכול היה צריך את הזמן להעלות זאת על הכתב.. כמובן שסליירי הפסיד בהתערבות זו ונאלץ לשלם את סכום ההתערבות למוצרט..  יש הטוענים כי מוצרט סיים לכתוב יצירה זו ב-23 דקות בלבד. מוצרט בחר את המילים:Misericordias domini cantabo in aeternum - רחמי אלוהים אשיר לעד...מילים אלו חוזרות שוב ושוב ביצירה בכל 4 הקולות.

מוצרט משתמש בכתיבת יצירה זו בסולם האהוב עליו כל כך סולם רה מינור. ניתן להיווכח כי רוב יצירותיו של מוצרט מולחנות בסולם רה מינור (או בסולם המקביל פה מז'ור)..לרבות הרקוויאם המפורסם 626KV- אשר אף הוא מולחן בסולם רה מינור.

ואמנם היצירהKV222  אינה משהו מיוחד מהבחינה המוזיקלית כגון: הרונדו, הסימפוניה ה-40, או המיסה הגדולה, או כמובן הרקוויאם ..אך זו יצירה עם אנרגיה טובה וחיובית אשר משבחת את רחמי האלוהים.. מקהלות רבות בעולם מבצעים יצירה זו בשל קלילותה והסחף שהיא סוחפת בתוכה את הקהל המאזין. ..
תוכלו להאזין ליצירה זו  כולל ביצוע מקהלתי וכולל תווים באמצעות הקישור ב-יוטיוב
https://www.youtube.com/watch?v=u5dGgwydwG4


 
כמה טיפים לאלה השרים מוצרט:
סימני הדינמיקה -משתנים מסוג מלחין אחד לסוג מלחין אחר.. סימני הדינאמיקה אצל מוצרט שונים לחלוטין מסימני הדינאמיקה לדוגמא אצל בטהובן או ורדי.. כאשר שרים מוצרט היחס המתמטי בין שני סימני דינאמיקה אצל מוצרט הנו קטן יותר מאשר יחס זה אצל קומפוזיטורים אחרים.. לדוגמא – הפיינו אצל מוצרט הינו שקט ואילו הפורטה פחות חזק.. במוזיקה של מוצרט אין מושג של חלש וחזק  כפי שאנו מכירים לדוגמא אצל ורדי או אצל בטהובן... 
 
המוזיקה של מוצרט - נכתבת בהגיון מתמטי מסויים ולכן גם קל לשיר מוצרט.. כל הקטעים המהירים המולחנים בחלקי שש עשרה או בשמניות מחולקים בשיטה של טטרא-קורד (ארבעה צלילים) זוהי שיטה אשר פיתח מוצרט שבה מחולקת הפרזה לחלוקה של 4 צלילים בכל פעם.. ולא משנה מהו אורכה של הפרזה.. לדוגמא סולם דו מז'ור מכיל טטרא-קורד מז'ורי תחתון וטטרא-קורד מז'ורי עליון.. אז מדוע לא לקחת שיטה זו ולהעתיקה גם על שמניות וחלקי שש עשרה?  תנסו לשיר בשיטה זו ותווכחו כמה קל לשיר מוצרט..
 
ביצוע המוזיקה של מוצרט- מוצרט מלחין את המוזיקה שלו במחשבה אחת קדימה "האם המוזיקה נתנת לביצוע" זה בכלל לא חוכמה לשרבט צלילים, החוכמה היא האם מי שהוא יכול ליישם שרבוטים אלו.. זה היה קו מחשבתו  של מוצרט בכל הלחנה.. (קחו למשל את פרק 7 מתוך תהלים מב' של מנדלסון או את הסימפוניה ה-9 של בטהובן או את הרקוויאם של ורדי או את הפוגות של באך.. יצירות אלו נכתבו למעשה לזמרים מקצועיים מנדלסון, בטהובן, ורדי באך ודומיהם כלל לא חשבו או כלל לא התחשבו שגם אנשי עמך יירצו לשיר פעם את יצירותיהם.. אצל מוצרט לא תמצאו שום יצירה אשר חונקת או הורסת את הגרון.. הכל מחושב הכל מתוכנן לפרטי פרטים.. מוצרט ידע לכתוב מוזיקה לאדם כמו שהוא ידע לכתוב מוזיקה לכלים מוזיקליים. ובשל כך רובנו אוהבים לשיר מוצרט.. 
 
ציור דיוקנים באמצעות צלילים – בעת שהותו של מוצרט במנהיים בשנת 1977 מוצרט מחבר סונטה לפסנתר בדו מז'ור ק.309  בסונטה זו יש יותר מאשר איכות מוזיקלית.. פרקה השני הוא במפורש ציור דיוקן בצלילים של הגב' רוזה קנביך בתו של כריסטיאן קנביך "המפקד הראשי" של תזמורת מנהיים. עובדה זו לבדה מגלה כי גם ביצירתו האינסטרומנטלית הטהורה, מוצרט המלחין האירופאי מלידה, ראה את המוזיקה במושגים של אפיון דמויות.
אין להניח כי זהו המקרה היחיד של דיוקן בצלילים ביצירתו האינסטרומנטלית, אך יש לשער כי רוב המוזיקה של מוצרט היא גלריה עשירה של דיוקנים מוסתרים, לא רק של יחידים ולא רק של האנושות בכלל ,, אלא אף דמויות של מלאכים, פיות, מלאך המות, ואפילו דמותו של האלוהים.. 

וולפגנג אמדאוס, מוצרט – חיו ומותו 
מה מייחד את מוצרט לעומת יתר הקומפוזיטורים: מוצרט החל בגיל שלוש לנגן בפסנתר, ובגיל חמש הלחין יצירות קטנות. הוא למד לנגן בעצמו בכינור ובעוגב, ובגיל שמונה כבר הופיע ברחבי אירופה. (הקיסרית מריה תרזה, הלומת התרגשות ושטופת דמע, שמעה אותו מנגן, נשקה ללחיו והוא נשבע לה ששוב לא ירחץ את פניו לעולם). 
בגיל שלוש עשרה כבר נודע כמלחין ונגן ידוע, וכשהיה בן שבע-עשרה היה הנגן הראשי בתזמורת בזלצבורג. מוצרט היה ילד-פלא פורה במיוחד, וגם לאחר שבגר לא חדל להפתיע את העולם בשפע יצירתי שלא היה כמוהו. יותר ממאתיים שנה חלפו מאז מותו, ועדיין לא נולד ילד-פלא כמוהו. האמנם?, מוצרט לא היה ילד- הפלא היחיד בתולדות המוזיקה. קלמנטי ופגניני החלו להופיע בקונצרטים כשהיו בני תשע. מנדלסון חיבר יצירות רבות, וביניהן אופרה וסימפוניות, בטרם מלאו לו חמש עשרה שנים. שופן הופיע כפסנתרן כבר כשהיה בן שמונה, ורבים כינו אותו בשם 'מוצרט השני'. פרנץ ליסט החל להלחין בגיל שמונה, ובגיל תשע כבר הופיע כפסנתרן קונצרטים. סזאר פרנק יצא למסע הופעות כפסנתרן כשהיה בן שתים-עשרה, וסן-סאנס החל להופיע כפסנתרן בגיל חמש וחיבר מוזיקה בגיל שש. מקס ברוך חיבר שבעים יצירות מוזיקליות לפני שמלאו לו ארבע עשרה שנים וכדומה....
 
אז מדוע רק מורשת מוצרט הונצחה, בכל העולם מבצעים מיצירותיו של מוצרט במלאות 250 להולדתו (לא זכורה תקופה פורה שכזו בכל העולם כל יצירותיו היפות לרבות: הרקויאם,המיסה הגדולה,מיסת ההכתרה, תפילת ערבית, אווה ורום ועוד נוגנו בכל העולם ואף הוקם פסטיבל זלצבורג אשר במסגרתו מבוצעות יצירותיו של מוצרט כמורשת נצח מידי שנה .. ממליץ לצאת לחופשה לזלצבורג היפה ולו רק כדי להשתתף בפסטיבל הענק אשר נערך מידי שנה ליצירותיו של מוצרט. מקהלות רבות מכל העולם מגיעות לזלצבורג כדי לבצע מיצירותיו. 
גם בימינו מטפחים את ילדי-הפלא המוזיקליים מגיל צעיר, ובארץ ניתן למצוא אותם בקבוצת הנגנים הצעירים של משכנות שאננים, ובכתות האמן של  'קשת איילון בגליל. ולמרות זאת, שמו של מוצרט עדיין משמש כמילה נרדפת למושג ילד-פלא, ועד היום לא קם לו מתחרה שישלב את הישגיו כמלחין וכמבצע. אז מדוע לא נולדים בימינו 'מוצרטים' חדשים? האם האשמה נעוצה במטען הגנטי, או אולי נחוצים תנאים סביבתיים מיוחדים לטיפוחו של ילד-פלא? כמו ילדת הפלא עלמה אליזבת דויטשר
קשה להאמין שמוצרט היה הופך לילד-פלא ללא עזרתו וידו הקשה של אביו, שגם הוא היה נגן ומלחין בעל שיעור קומה. כדי לקדם את בנו היה על האב להקריב את תהילתו שלו, ולהקדיש את כל זמנו לקריירה המוזיקלית של הבן. גם ילדי-הפלא האחרים צמחו בבתים מוזיקליים, וגם היום רבים מן הנגנים המוכשרים הם בנים למוזיקאים מקצועיים. אבות רבים ממשיכים לנסות וליצור 'מוצרטים' חדשים, ומוצרט חדש עדיין לא נולד...
 
גדולתו של מוצרט כילד-פלא נבעה מהשילוב המיוחד של כישוריו. הוא לא היה רק פסנתרן מופלא, ובקלות רבה למד לנגן גם על כלים אחרים. הוא לא הסתפק בנגינה, והקדיש את רוב זמנו להלחנה. גם בתחום זה התמחה בהרמוניה ובקונטרפונקט, בצורה ובתזמור, וחיבר מגוון רחב של יצירות מסוגים שונים.
גדולתו של מוצרט היתה בכתיבת מוזיקה ה"משרתת את האדם" שהרי לשם כך היא נכתבת.. מוצרט עוד בהיותו ילד שיחק במשחקי ה"חברות בין הצלילים" מה נעים לשמוע ומה לא, שיחק במשחקים של ציור צלילים לדמויות, שיחק במשחקי ה"ראי למינהם": ה-ראי במרווחים, ה-ראי המדוייק, ה-ראי הדיאטוני. שיחק בתיאוריה של צליל טמא לעומת צליל טהור .והחשוב מכל מוצרט ידע להתאים את התנאים המוזיקליים האופטימליים ביותר ליצירה שכתב. 
הבחירה במטעם הנכון, במשקל הנכון, במפעם הנכון בטמפו הנכון, בחירתו בסולם הנכון והמתאים לכל סוג של יצירה.. המעניין הוא כי הסולם רה מינור/פה מז'ור היה הסולם האהוב על מוצרט ולא במקרה רב יצירותיו היפות כתובות בסולמות אלו.
 
במאתיים השנים האחרונות הפכה ההתמחות לאחד המאפיינים העיקריים של התרבות המערבית, וגם במוזיקה נהוג להתמחות בתחום אחד ויחיד. באקדמיות למוזיקה על התלמיד לבחור בין נגינה בכלי מסוים לבין לימוד תיאוריה או הלחנה או עיבוד מוזיקלי או כתיבת מוזיקה לסרטים. ילדי-הפלא של היום מקבלים העשרה רבה בתחום התמחותם, ורק לעתים נדירות יהיה להם זמן להתעניין בתחומים נוספים. בתנאים כאלו קשה להאמין שיצמח  'מוצרט ' חדש בעל סקרנות רב-תחומית ויכולת רב תחומית....
 
בשל החינוך המוזיקלי הרחב הולך מספרם של ילדי-הפלא בימינו וגדל. דווקא משום כך, ובשל התחרות הרבה ביניהם, הם נאלצים להתאים את עצמם לכוחות השוק, והסיכוי לצמיחתו של 'מוצרט' בן ימינו הולך וקטן. למרות תפוצתה הרבה של המוזיקה, איש אינו יכול להתפרנס בימינו מהלחנה, ומקצוע הקומפוזיציה אינו מביא כבוד רב לבעליו. אפילו מוצרט סבל מעוני באחרית ימיו, ורוב חייו התפרנס מנגינה ולא מהלחנה.
עבור ילדי-הפלא של היום אין שום ערך מוסף בהלחנת מוזיקה משל עצמם, והם מתמקדים בעיקר בוירטואוזיות בנגינה בכלי שבו הם מתמחים בנגינה של יצירות קיימות ובפרשנות יצירות של אחרים.
יש סיבות רבות לכך שהקרקע אינה בשלה להצמיח ילדי-פלא כדוגמת מוצרט בימינו. עם זאת, ככל שזה נשמע מתסכל, קשה להימנע מן המסקנה שמוצרט היה יוצא-דופן ויחיד במינו. הוא לא היה רק נגן מוכש או מלחין מבריק, הוא היה גם בעל זיכרון נדיר ובעל דימיון יוצא דופן. בטהובן או באך לא נפלו ממנו בכשרונם ובגדולתם, אבל רק מוצרט היה מסוגל לחבר יצירה מושלמת בדמיונו, רק מוצרט יכל לשמוע יצירה שלמה להגיע הביתה ולהעלות אותה על הכתב כביכול יצירתו ( יש המספרים כי מוצרט הוזמן לשמוע את המיסה בדו מז'ור אשר הלחין בטהובן, עם סיום הקונצרט חזר מוצרט לביתו ומתור שעשוע כתב את כל המיסה כפרטיטורה מלאה ואפילו הציע תיקונים לבטהובן)... בל נשכח שאת המלודיה של הסימפוניה ה-9 העתיק בטהובן מתוך ה-KV222 אשר הלחין מוצרט בגיל 18 . 
 
מוצרט כתב את כל יצירותיו על הנייר בנשימה אחת, מבלי שיהיה עליו לשנות ולתקן בהם אפילו תו אחד. זה פשוט לא הגיוני ולא אפשרי .. (רבים שואלים -האם המוזיקה הוכתבה למוצרט ע"י כח עליון???)..המשפט אשר אמר מוצרט  "אפילו דברים נוראים צריך להראות במוזיקה יפה" מבטאת את השקפתו של מוצרט על המוזיקה ....
יש הטוענים כי מוצרט החל אף בזמנו להמציא נוסחאות פלא מוזיקליות לטיפול במחלות באמצעות צלילים מוזיקליים.. מוצרט כינה זאת ה-"תרופה המוזיקלית" .. אף יצירות מסויימות אשר נכתבו ע"י מוצרט כוונתם היתה הטיפול הנפשי במחלות נפש למינהם, אך הכנסייה השתמשה ביצירות אלו למטרות דתיות. וכיום ברור כי אכן מוצרט כתב מוזיקה לטיפול במחלות נפש למינהן, אך יצירות אלו נעלמו ויש הטוענים כי הן גנוזות אי שם באחת הכנסיות ברומא.. 
 
כאשר חושבים על מוצרט ברור לנו לחלוטין כי אין מדובר במלחין אלא במשכתב יצירות גנטיות הבנויות באופן גנטי במוחו של מוצרט.. באופן מסודר להחריד.. (מספרים כי מוצרט כתב את כל יצירותיו ללא מחיקה אחת), במחשבה עמוקה קשה שלא להאמין כי יצירותיו נכתבו באמצעות כח עליון. מוצרט כבר אז ידע את נוסחת הכתיבה המוזיקלית והשתמש בה בכתיבת יצירות עלומות .. האם יש לנו כאן רמז כלשהו לטיפול במחלות? לאן נעלמו יתר היצירות שמוצרט הלחין (יש הטוענים כי אשתו קונסטנצה מכרה יצירות אלו לכנסיה לאחר מותו??).. מדוע מספיקות לנו מספר תיבות כדי לזהות בוודאות כי מדובר במוזיקה של מוצרט.. מדוע רוב האוכלוסיה בעולם מעדיפה את המוזיקה של מוצרט לעומת מלחינים אחרים??
 
מחקרים רבים בעולם מוכיחים כיום בוודאות כי תינוקות ברחם אמם אשר שומעים מוזיקה משל מוצרט נולדים עם רמת משכל גבוהה יותר לעומת תינוקות אחרים, פרות אשר משמיעים להם את המוזיקה של מוצרט מניבות פי שלוש יותר חלב מאשר פרות אחרות.. צמחים צומחים במהירות גדולה יותר רק מהשמעה מוזיקלית של יצירותיו של מוצרט.. כ-25 אחוז מילדים עד גיל 12 אשר חולים במחלת הסרטן נרפאים ריפוי מוחלט מהמחלה לאלתר וזאת רק מהשמעה של מוזיקה של מוצרט.. אנשים הסובלים מכאבי ראש כרוניים ומיגרנות כרוניות הבריאו לחלוטין רק מעצם שמיעה של מוזיקה של מוצרט.. אנשים הסובלים ממחלות נפש חמורות טענו לשיפור במצבם לאחר השמעה של מוזיקה משל מוצרט..השפעה מוזרה של המוזיקה של מוצרט על חיות ובמיוחד כלבים אשר מגיבים באהדה רבה למוזיקה של מוצרט.. ובכן מה יש במוזיקה של מוצרט?  ממשפטו של מוצרט לאשתו קונסטנצה.. זה הורג אותי ... (מוצרט בעת כתיבת הלחן לרקויאם)..אנו עדים למצב שבו מוצרט מגלה ויודע בוודאות כי הוא מלחין את הרקויאם אשר למעשה גורם למותו...
 
מדוע אם כן, מוצרט מלחין את הרקויאם בידיעה מוזרה זו של התאבדות... האם זה היה ציווי אלוהי? ניתן לכתוב על מוצרט כתבות אין ספור הקשורות בחיו יוצאי הדופן וכתבות אין סופיות על המוזיקה שיצר: חיו הקצרים נפטר בגיל 35 מלאי ההתפעלות כמו מותו התמוה.. אשר את מקום קבורתו אין איש יודע עד עצם היום הזה...
יש הטוענים כי נקבר בקבר אחים עם עוד 11 גופות ללא רישום כלשהו... ויש הטוענים כי קונסטנצה אשתו של מוצרט כאשר נודע לה על מות בעלה (קונסטנצה לא שהתה עם מוצרט בימי חוליו) וביום מותו לאחר הקבורה הצנועה כאשר הגיעה לקברו הטרי של בעלה כדי להוציא את הגופה ולקוברה במקום ראוי ,הגופה לא נמצאה.. יש המאמינים כי מוצרט בנו המוזיקלי המושאל של האלוהים עלי אדמות, עלה חזרה השמיימה ....
 
 
המשך צפייה מהנה!
 
 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                          המשך בעמוד הבא >>>
    


 

 
לייבסיטי - בניית אתרים