תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

סוגי סולמות

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סולם מוזיקלי >> סוגי סולמות
צופים יקרים!

 
בשיעורים הקודמים למדנו מהי מחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהו צליל מוזיקלי, מהו סולם מוזיקלי , וכעת אנו עוברים ללמוד על סוגי הסולמות השונים הקיימים במוזיקה האירופאית מערבית. 
 
סוגי הסולמות - סוג הסולם, הנו המרכיב העיקרי והכמעט בלעדי אשר יבטא למעשה את מה שהמלחין התכוון בכתיבת היצירה .
 
במוזיקה המערבית אירופאית קיימים 7 סוגי סולמות שונים:
1. מז'ור
2. מינור טבעי
3. מינור הרמוני
4. מינור מלודי
5. הטונים השלמים
6. פנטטוני
7. כרומטי


תבנית הסולם: נקבעה על מנת שנוכל להבדיל בין 7 סוגי הסולמות השונים. (ראה תבנית הסולם). 

ובכן, מהו המושג סוג סולם? בבואנו לכתוב יצירה כלשהיא,  סוג הסולם הנו המרכיב העיקרי והכמעט בלעדי אשר יבטא למעשה את מה שהמלחין התכוון בכתיבת היצירה .
 
כאשר המלחין עומד לכתוב יצירה כלשהיא הוא בוחר כדבר ראשון את סוג הסולם אשר יבטא את אוירת היצירה  לדוגמא  בפרק ה-Kyrie (אלוהים רחם עלינו) ישתמש המלחין בסולם מינורי, (עצבות)
בפרק ה-Gloria (הללו את ה') ישתמש המלחין בסולם מז'ורי (שמחה, הדר) ובפרק crucificux (צליבת ישו) ישתמש המלחין בסולם כרומטי בעל צלילים במולים ודיאזים רבים כדי להדגיש את הפחד את החרדה ואת המתח, ובפרק האחרון  Dona nobis  (שלום עליכם) המלחין משתמש שוב בסולם המז'ורי (שמחה ותקוה).


מלחינים רבים משתמשים אף במרווחי הצלילים להדגשת דברים יוצאי דופן: לדוגמא באופרה "שיקוי אהבה" משתמש המלחין דוניצ'טי במרווחי הלצה כגון הפרימה הזכה והקוורטה הזכה, כדי להמחיש את השכרות מהשיקוי וכדומה).

דוגמא נוספת- אנו רואים את השימוש אשר עשה המלחין פוצ'יני בסולם מי במול מינור בארייה הניצחית מתוך האופרה "טורנדוט" למשרתת ליו (וזאת כדי להמחיש את עוצמת הכאב מאובדן האהבה)..או הסולם הפנטטוני אשר משתמש המלחין פוצ'יני כדי להשרות אוירה של סין הקדומה על היצירה טורנדוט.. 

דוגמא נוספת- אנו רואים את השימוש אשר עשה המלחין פרנסיס פולנק בסולם סול מינור במוטט "סלווה רגינה" כדי להמחיש את עוצמת הכאב ממותו של חבר..  

להלן וריאציות שונות הקיימות בפני המלחין לבחירת סוג הסולם:
סולמות במינור-
עצבות, כאב..
סולמות במז'ור- שמחה, הדר, פאר, תהלוכת נצחון..
שילוב של סולם במז'ור ובמינור- דיכאון, תקוה, יגון, צער..   
צלילים במוליים -
מתח, חוסר שקט נפשי..   
צלילים דיאזים - 
הרפיה, אשליה, חלל חיצון.. 
צלילים במוליים + דיאזים -  פחד/חרדה..
סולם פנטטוני- מוזיקה סינית, מוזיקה אירית ..
סולם מודוסים - שירי עמים, קאנטרי..
סולם מיקרוטונלי - מוזיקה הודית, אינדונזית, ערבית ..
סולם כרומטי -  ביטוי של מצלולים ותחושות.. (במיוחד במוזיקה לסרטים)

כמובן, שקיימות אין ספור אפשרויות בפני המלחין לבצע שילובים באפשרויות בלתי מוגבלות אלו. כולל השימוש במרווחי הצלילים, בחירת החברות בין הצלילים, שימוש בצליל המביע צער דוגמת הצליל לה במול , או בצליל לה בקאר אשר מביע תקווה, שימוש באקורדים דיסוננסים והרפייה בפתרון לאקורדים קונסוננטים וכדומה..

המעניין- במשאל אשר נעשה לגבי מדגם מייצג של 20,000 אנשים העוסקים במוזיקה ברחבי העולם, נבחר הסולם רה מינור והמקביל לו פה מז'ור כסולמות המועדפים ביותר,  הצליל לה במול והמקביל לו סול דיאז כצליל המועדף ביותר, והמשקל 3/4 כמשקל המועדף ביותר.  
 

 
המשך צפייה מהנה!


 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                              המשך בעמוד הבא >>>
 
לייבסיטי - בניית אתרים