תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

ביזה

דף הבית >> מלחינים בולטים >> ביזה
צופים יקרים!


ז'ורז' ביזה - Georges Bizet (1838-1875)
 

ז'ורז' ביזה (בצרפתית: Alexandre-César-Léopold Georges Bizet; 25 באוקטובר 1838 - 3 ביוני 1875) - מלחין ופסנתרן צרפתי מהתקופה הרומנטית.
האופרה "כרמן" אותה כתב ביזה ב-1875 נחשבת לאחת האופרות המצליחות ביותר בתולדות המוזיקה. עלילת האופרה מבוססת על סיפור של פרוספר מרימה על חייה הטראגיים של צוענייה.
האופרה "כרמן" לא זכתה בתחילה להצלחה לא מצד הקהל ולא מצד המבקרים. אך עם חלוף הזמן נחשבת "כרמן" לאחת האופרות האהובות ביותר על קהל שוחרי האופרה, וקטעים רבים בה הפכו ללהיטים כמו "שיר הטוריאדור", וה"הבנארה". אופרה זו זכתה לגילגולים כמו המחזמר השחור "כרמן ג'ונס", של המחזאי אוסקר המרשטיין שכתב את העלילה על רקע אמריקה של שנות הארבעים.
ביזה לא זכה להנות מהצלחת "כרמן" ומת בגיל 37, שלושה חודשים בלבד אחרי שהוצגה לראשונה.
האופרה מספרת את סיפורה של כרמן, צוענייה יפהפייה חמת מזג, ששברה את לבם של מחזרים רבים. היא מחזרת אחרי קורפורל (רב"ט) דון ז'וזה מחיל המשמר ומשכנעת אותו להישאר עמה בלילה אחרי שעת השיבה לבסיס. שבוי בקסמה הוא עורק ומצטרף לקבוצת המבריחים שכרמן שייכת אליה. לאחר שכרמן בטוחה בהשפעתה עליו, היא מתנערת ממנו לטובת לוחם השוורים אסקמִיוֹ.


כרמן במצדה

כרמן הצוענייה החופשייה שרה על חופש ודרור עת היא מתאהבת בחייל ז'וזה ולאחריו בלוחם השוורים אסקמיו. אריות משכרות כיין, ריקודים ספרדיים סוערים בחגיגה מרהיבה עם מאות משתתפים למרגלות המצדה. אהבה, תשוקה בוערת ושנאה תהומית בניצוחו של דניאל אורן.. חוויה בלתי נשכחת...
 

המשך צפייה מהנה!

<<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים