תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מהי מוזיקה

דף הבית >> צורת הלימוד >> מהי מוזיקה

צופים יקרים!
        
במסגרת שיעור זה ננסה להבין מהו המושג מוזיקה? 
מוזיקה היא אחת מצורות התקשורת והביטוי האנושיים הקדומות ביותר, בבואה מופלאה של נפש האדם. בכוחה של המוזיקה לגרום הנאה, להרגיע או לעורר ואף לרפא ולשקם. בהשוואה לכל אומנות אחרת. חקר המוזיקה הוא הקדום והמפותח ביותר, וכולל קשרים מרתקים עם תחומים, כגון פיזיקה, מתמטיקה, ופסיכולוגיה ...
 
 
מוזיקה - Music- היא אמנות סידור הצליל והשקט במרחב הזמן.  
המונח מוזיקה בא מהמילה היוונית Μουσα= מוזה. ההגדרה המדוייקת למוזיקה אינה פשוטה, ונתונה לויכוח, שהרי רשימת הצלילים המוגדרים כמוזיקה משתנה עם הזמן, משתנה מעם אחד לעם אחר והיא אף נשמעת באופן שונה בכל תקופה ובין כל בני האדם באופן שונה.. 
 
רוב המוזיקה נכתבת וממוצת בעזרת צלילים בעלי תדר מוגדר.
צלילים המנוגנים זה אחר זה יוצרים
מלודיה (לחן), בעוד שצלילים המנוגנים יחד באותו זמן יוצרים  אקורד  ואקורדים המנוגנים אחד אחר השני יוצרים הרמוניה. (בנושאים אלו נרחיב בהמשך).
 
נניח כי המונח הנו נכון, ואכן המוזיקה היא אמנות סידור הצליל והשקט במרחב הזמן... מי קבע אמנות זו?
האם זו היתה קביעה גנטית בזמן הבריאה? שהרי גם ל-איושת הרוח, שכשוך הגלים, זמזום הדבורה וכדומה.. מתקיים התנאי של אמנות סידור הצליל והשקט במרחב הזמן...האם מדובר בהכללה של הטבע וחיקויו לנושא המוזיקה שאנו מכירים היום.??
 
מהו ההבדל בין דיבור לשירה? הרי הדיבור אף הוא מתקיים בתנאי של אמנות סידור הצליל והשקט במרחב הזמן.. הדיבור הנו תדר צליל ואכן אנו מדברים וגם שותקים במהלך זמן מסויים ... אז איך בכל זאת אנו מבדילים בין הדיבור לבין השירה הן מהבחינה ההגדרתית והן מבחינת השמיעה? האם הדיבור הוא מוזיקה אך בתנאים שונים? 
 
מה הכוונה כאשר אנו אומרים מוזיקה.. למה אנו מתכוונים? הרי ישנה מוזיקת רוק, מוזיקת פופ, מוזיקה ערבית, מוזיקה חסידית, מוזיקה הודית ,מוזיקה קלאסית, מוזיקה אירית, מוזיקת הג'אז, מוזיקת הבלוז, מוזיקה יהודית,  מוזיקת גאמלאן וכדומה… מה המבדיל בינהם וכיצד אנו שומעים מספר צלילים ומיד אנו מזהים כי מוזיקה זו הלחין מוצרט, באך, בטהובן, וכדומה..

מהי אותה אמנות של סידור הצליל והשקט במרחב הזמן?..  האם אמנות זו מתייחסת גם לגובה הצליל למשך הצליל לגוון הצליל ולמרווחים שבין שני צלילים? שהרי אחרת כל המוזיקה היתה נשמעת זהה..
 
ברור כי המרווחים של 12 חצאי טונים במוזיקה המערבית אירופאית, שונים מ-אותם 24 רבעי טונים במוזיקת המזרחית או מאותם 
3/4 טונים המופיע במאקם הערבי, או מאותם 26 הסרוטים במוזיקה הרגא ההודית וכדומה...
 
ובכן ההגדרה מהי מוזיקה רק הולכת ומסתבכת... נדמה כי באם נפרק את מרכיביה של ה-"עוגה המוזיקלית" נבין שהמוזיקה הינה התוצאה הסופית של כל אותם רכיבים מלאכותיים אשר באמצעותם יוצרים  באופן מלאכותי  את המוזיקה .
 
המוזיקה המוכרת לנו כיום כמוזיקה המערבית אירופאית חוברה בין השנים 1600-1900, אך בל נשכח כי המוזיקה הייתה קיימת מעת הבריאה.. המעניין הוא שכל תקופה והמוזיקה שלה .. המוזיקה האלקטרונית המנוגנת היום לא היתה נחשבת כלל כמוזיקה לפני 250 שנים... המוזיקה של מוצרט באך ודומיהם נשמעה  בזמנו לפני 250 שנים באופן שונה מאותה מוזיקה המנוגנת היום.. התדרים המוזיקלים השתנו במשך השנים, באם לפני 250 שנים הצליל לה באוקטבה הראשונה היה בתדר של 415 הרץ, הרי שהיום אותו צליל לה הנו בתדר של 440 הרץ ולכן ברור כי המוזיקה כפי שנשמעה אז שונה מהמוזיקה אשר אנו שומעים היום..
לאותה יצירה. 

ובכן מהם אותם רכיבים אשר מרכיבים את ה-"עוגה המוזיקלית"?
 
 
המשך צפייה מהנה! 
 
 
 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                     המשך בעמוד הבא >>>
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים