תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מונחי יסוד בגיטרה

דף הבית >> לנגן על גיטרה >> מונחי יסוד בגיטרה
מונחי יסוד בגיטרה

על מנת שתוכל לנגן באופן סביר על הגיטרה ולהבין את משמעות המושגים השונים הקשורים בנושא זה..
ריכזתי כאן עבורך מונחים בסיסיים שעליך לשנן באופן תיאורטי עוד טרם הגישה לנגינה פיזית עצמה.
להלן תמצית מונחי היסוד:


גיטרה
הנו כלי נגינה, המאפשר לנגן באמצעותו שירים ומלודיות. הגיטרה הנו כלי נייד ונוח, משקל הגיטרה הוא פחות
מחצי ק"ג, נוח וקל לשימוש ..הגיטרה עשויה מעץ והיא מכילה:
את גוף הגיטרה, שחיף הגיטרה (המקום שעליו מניחים את האצבעות לצורך ניגון) עמוד הגיטרה, 6 מיתרים,
תיבת תהודה, 114 שריגים, 
מפרט לנגינה, וגוף הגיטרה.
לצורך הנגינה על הגיטרה: את הגיטרה יש להחזיק על שתי הרגליים כאשר אנו יושבים, או על גבי הכתפיים באמצעות רצועה מיוחדת המיועדת לגיטרה כאשר אנו עומדים. 
ד ימין מיועדת לצורך הפריטה על המיתרים ויד שמאל מיועדת לצורך הלחיצה על השריגים המתאימים. השילוב
של יד ימין ויד שמאל הוא אשר מביא לתוצאה המכונה נגינה הרמונית על גיטרה. 


מיתרים 
בגיטרה הקלאסית 6 מיתרים בעובי שונה
3 מיתרים עליונים מפלדת אל חלד ו-3 מיתרים תחתונים מניילון . מיתרים אלו נועדו כדי להפיק באמצעותם
צלילים שונים.
מעצם רטיטת המיתר נוצר צליל אשר בא לידי ביטוי בתיבת התהודה של הגיטרה.  
שאלה- מדוע בגיטרה יש בסך הכל 6 מיתרים? ומדוע הגיטרה מפיקה מ-6 מיתרים אלו רק 5 צלילים? 
           כאשר למעשה יש 7 צלילים?      
תשובה- ובכן התשובה הנה פשוטה- היות ובמוזיקה המערבית אירופאית יש בסך הכל 7 צלילים ובסך
            הכל 5 סימני היתק הוחלט כי הגיטרה תכיל אך ורק את 5 סימני היתק . וזה אכן מספיק מאשר
            לבנות גיטרה אשר תכיל 7 מיתרים או 12 מיתרים. זה פשוט מיותר. 

            יש לציין כי כיום ישנם גיטרות גם עם 10 מיתרים אך זה סתם מיותר ולא יעיל. . 


שריגים
שריג - הנו תבליט נחושת אשר מונח על הגיטרה במרחקים שונים.
השריג מאפשר את לחיצת המיתר שבין שני תבליטים.
בגיטרה ישנם 19 שריגים אשר עליהם מונחים  6 מיתרים.
כל אחד מ-6 המיתרים מתוח בגובה צליל מסויים ובכך למעשה אנו יוצרים 19*6= 114 אפשרויות להפקתם
של 114 צלילים שונים מהגיטרה. 


תוים
תוים - מידע בינלאומי אשר דן בכל הנושא הויזואלי של המוזיקה.
באמצעות תוים ניתן לנגן, ואף לשיר. התוים מיועדים אף לשמור ולתעד את המוזיקה אשר כתבנו לעד.. 
בנושא הגיטרה ישנם תוים מיוחדים המיועדים לניגון אך ורק על גיטרה. 
ישנם תוים המיועדים לנגינה של כלים מוזיקליים ישנם תוים המיועדים לשירה וישנם תוים המיועדים לנגינה על גיטרה. 

פרוט מלא לחץ כאן       

סולם 
סולם מוזיקלי - scale 
הנו שורה של צלילים (טונים) רצופים בסדר עולה או יורד שקיים בינהם סדר מרווחים קבוע ובתבנית מוגדרת
ראש והוא מהווה למעשה את החומר הבסיסי של יצירה מוזיקלית.

סולם מוזיקלי כולל : 7 צלילי יסוד, 5 סימני היתק, 
תבנית מז'ורית ומינורית,טוניקה,טון מוביל, 7 דרגות הסולם
הרמוניה/אקורדים, מודולציה/טרנספוזיציה/

בגיטרה, הסולם מורה לנגן כיצד לנגן את היצירה. על פי סימני ההיתק של הסולם נקבעים למעשה הצלילים והאקורדים אשר יש לנגן על הגיטרה. 
הסולם אף מורה לנגן איך ו
כיצד המלחין כתב את יצירתו, האם הסולם הנו ללא סימני היתק או עם סימני היתק
ובאלו סימני היתק השתמש מלחין היצירה? .. במוזיקה המערבית אירופאית ישנם 42 סוגי סולמות שונים. 

פרוט מלא לחץ כאן   

מפתח
המפתח מורה לנגן אלו צלילים לנגן על פי סוג המפתח המצוין ביצירה.

במוזיקה המערבית אירופאית ישנם שלושה סוגי מפתחות: מפתח סול, מפתח פה, ומפתח דו. 
ועל פי סוג המפתח על הנגן לנגן בהתאם את הצלילים/אקורדים המתאימים. 

פרוט מלא לחץ כאן   

משקל מוזיקלי
המשקל מורה לנגן הגיטרה על פי איזה משקל יש לנגן את היצירה.
ישנם יצירות שבהן המשקל הנו קבוע לכל אורך היצירה, וישנם יצירות שהמשקל בהם משתנה בתכיפות.
בגיטרה, המשקל מורה לנגן כיצד לנגן האם במשקל של 4/4 3/4 6/8 2/2 וכדומה 
במוזיקה המערבית אירופאית ישנם 36 סוגי משקלות שונים. 

פרוט מלא לחץ כאן      

מרווח מוזיקלי
מרווח במוזיקה – Interval - ההפרש בין גובהם של שני צלילים .
גודלו של המרווח נמדד ביחידות מספריות. המרווח הקטן ביותר במוזיקה המערבית אירופאית הוא של חצי טון. כאשר שני טונים של המרווח נשמעים בזה אחר זה, המרווח הנו מלודי, וכשהם נשמעים בעת ובעונה אחת
המרווח הנו הרמוני. שני מרווחים הרמוניים או יותר הנשמעים יחד הם אקורד  ואקורדים הנשמעים יחד יוצרים הרמוניה.
המרווחים הנפוצים: פרימה זכה, סקונדה: קטנה/גדולה, טרצה: קטנה/גדולה, קוורטה זכה, טריטון, קווינטה
זכה, סקסטה: קטנה/גדולה, ספטימה: קטנה/גדולה, אוקטבה זכה.

בגיטרה, המרווח נובע למעשה מעצם הלחיצה על השריג .  הכוונה מהו המרווח שיש לנגן בין שני צלילים. 
נגינה זו של מרווחים באה לידי ביטוי אך ורק בניגון מלודיות כלומר ניגון של צליל בזה אחר זה ולא בניגון של
אקורדים. 

 פרוט מלא לחץ כאן    

צלילי המוזיקה
צליל - הנו תדר מוזיקלי אשר נמדד ב-הרץ -מעצם רטיטת המיתר ולחיצה ביד שמאל על אחד מהשריגים ניתן
למעשה להפיק מהגיטרה 114 תדרים שונים כתוצאה מלחיצה על השריגים ובנוסף 6 תדרים אשר מופקים
מעצם רטיטת 6 המיתרים ללא שימוש בשריגים.  

פרוט מלא לחץ כאן   

תדר מוזיקלי
תדר מוזיקלי - גובהו של צליל הנמדד ב-Herz. זהו למעשה מספר הרטיטות בשנייה אשר עובר גוף מסויים.
הועדה הבינלאומית למוזיקה בשנת 1939 החליטה כי התדר לה באוקטבה הראשונה יהיה בגובה של
440 הרץ ועל פי תדר זה נקבעים התדרים השונים לכל 114 הצלילים שעל הגיטרה. 

פרוט מלא לחץ כאן 
  
אקורד
בגיטרה, אקורד - זהו השילוב של נגינה על שלושה או ארבע צלילים בעת ובעונה אחת. 
במוזיקה האירופאית מערבית ישנם 1024 סוגי אקורדים שונים ואת כולם ניתן להפיק באמצעות הגיטרה. 
לדוגמא- אקורד דו מז'ור (אקורד משולש) הוא שילוב של שלושת הצלילים: דו, מי, סול

לדוגמא אקורד דו מז'ור 7  (אקורד מרובע) הוא שילוב של ארבעת הצלילים: 
דו, מי, סול#, סי 
ובשיטה כזו ניתן להפיק  1024 אקורדים שונים מהגיטרה. 
פרוט מלא לחץ כאן    
 
שם האקורד
שמו של האקורד (צירוף של מספר צלילים יחד) נקרא על פי הצליל הראשון (התחתון) עליו בנוי האקורד
המכונה צליל הבס.

לדוגמא : אקורד משולש דו מז'ור מסומן  CM 3/5 (הספרה 3 מסמלת את מרווח הטרצה שבין הצליל
התחתון לצליל שמעליו והספרה 5 מסמלת את מרווח הקוינטה שבין הצליל התחתון לבין הצליל השני שמעליו).

שאלה - מדוע האקורד נקרא Am
תשובה-  
אקורד משולש לה מינור מסומן  Am 3/5 (הספרה 3 מסמלת את מרווח הטרצה שבין הצליל
התחתון לצליל שמעליו והספרה 5 מסמלת את מרווח הקוינטה שבין הצליל התחתון לבין הצליל השני 
שמעליו). האות  A מצביעה על אקורד להוהאות m קטנה מצביעה על אקורד מינורי. 
ויחד האקורד נקרא לה מינור- Am


טון במוזיקה
טון במוזיקה - הוא מרווח של תדר קבוע בין שני צלילים, והוא נמדד ב- 1000 דציבילים לשנייה ובשמו המוכר 
                     טון. כמו למשל המרווח בין הצליל דו לצליל רה. 

חצי טון במוזיקה- הוא מרווח של תדר קבוע בין שני חצאי צלילים, והוא נמדד ב- 500 דציבילים לשנייה ובשמו
                          המוכר חצי טון. כמו למשל המרווח בין הצליל דו לצליל דו דיאז. 
במוזיקה המערבית כל צליל גבוה/נמוך מהצליל הסמוך לו בחצי טון ובסך הכל יש במוזיקה המערבית 12 צלילים שהמרווח בינם הוא של חצי טון.
מהבחינה הפיזיקלית, כל צליל גבוה/נמוך בתדירותו מהצליל הסמוך אליו פי שורש 12 של שתיים, כלומר: תוספת
של חצי טון (כמו מ-סי ל-דו) = הכפלה בשורש 12 של שתיים. תוספת של טון (כמו מ-דו ל-רה) = הכפלה בשורש 6
של שתיים וכו...

פרוט מלא לחץ כאן      

קצב
הקצב מורה לנגן הגיטרה על פי איזה קצב יש לנגן את היצירה.
בגיטרה, הקצב כשמו כן הוא מורה לנגן באיזה קצב עליו לנגן , האם בקצב איטי? בקצב מהיר? או בקצב
מעורב.
במוזיקה המערבית אירופאית ישנם 14 סוגי קצב שונים .  

פרוט מלא לחץ כאן   

סימני היתק
סימני היתק - סימנים גרפיים בינלאומיים אשר באים לסמן את הגבהתו או את הנמכתו של כל אחד מתוך
                    7 צלילי היסוד: בחצי טון, בטון שלם, או ברבע טון. 
 
דיאז – סימן המתאר הגבהה של אחד מ-7 צלילי היסוד בחצי טון. 
במול – סימן המתאר הנמכה של 
אחד מ-7 צלילי היסוד בחצי טון.
בקאר – סימן המתאר ביטול הגבהה/הנמכה של צליל מסויים באותה תיבה. 
דיאז כפול – הגבהה של הצליל בטון שלם.
במול כפול – הנמכה של הצליל בטון שלם.  
חצי דיאז - הגבהה של הצליל ברבע טון. (בא לידי ביטוי במוזיקה המקאם הערבית).
חצי במול - הנמכה של הצליל ברבע טון. (בא לידי ביטוי במוזיקה המקאם הערבית).                   
         
סימני היתק קבועים-  סימני דיאז או סימני במול הנרשמים ליד המפתח והם אשר קובעים את שם הסולם.
סימנים אלו הנם קבועים לכל היצירה .. אלא אם המלחין שינה את הסולם בתוך היצירה או באחד מפרקי היצירה. .

סימני היתק ארעיים - סימני דיאז במול או בקאר הנרשמים ליד הצליל בתיבה ומשנים אותו רק באותה תיבה.
שאלה - מדוע אין סימני היתק בין הצלילים מי -פה ובין הצלילים סי-דו? 
תשובה- זאת היות והוחלט כי במוזיקה המערבית אירופאית יהיו אך ורק 12 צלילים שהמרווח בינם הוא של
            חצי טון.  והיות ויש במוזיקה המערבית 7 צלילים הרי שהיה צורך לקבוע באופן שרירותי שבין שני
            צלילים כל שהם לא יהיה כל סימן היתק כלומר, הוחלט באופן שרירותי כי בין הצלילים מי ל-פה המרווח
            יהיה של חצי טון ובין שני הצלילים סי -דו המרווח אף הוא יהיה של חצי טון. 

פרוט מלא לחץ כאן
 
אוקטבה
אוקטבה זכה - המרווח בין צליל נתון לצליל השמיני ממנו. 
מרווח של 6 טון  בין שני צלילים שונים מתוך 12 הצלילים. 
אוקטבה זכה- מכונה אף השם השמיני וסימנה 8ז


מפעם
אורך הצליל, צליל השלם, לעומת צליל החצי, לעומת צליל הרבע, לעומת צליל השמינית.
וצליל החלקי שש עשרה. כל מפעם בא לידי ביטוי למעשה באורכי הצלילים אשר כתב המלחין ליצירה שלו. 

פרוט מלא לחץ כאן

סימני הטמפו
הטמפו קובע למעשה באיזו מהירות ננגן את היצירה, באופן מהיר או באופן איטי וכדומה.. 
הטמפו בא לידי ביטוי למעשה בסימן הטמפו אשר כתב המלחין לכל היצירה שלו או טמפו שונה בין הפרקים
השונים. . 

פרוט מלא לחץ כאן

סימני הדינאמיקה
15 סימני דינמיקה שונים אשר קובעים למעשה באיזה חוזק ננגן את היצירה.
האם באופן חלש  חזק או בינוני,  
הדינמיקה באה לידי ביטוי למעשה בסימני הדינמיקה  הבילאומיים:  F - פורטה חזק  P-פיינו  חלש וכדומה
סימנים אלו רושם מלחין היצירה ביצירתו.  

פרוט מלא לחץ כאן

נגינת סולו 
זוהי נגינה אשר מתבססת על נגינה מלודית גם על 6 המיתרים הפתוחים.
נגינת סולו מתאפשרת על לחיצה בזה אחר זה על אחד מתוך 114 הצלילים שעל גב 
 114 השריגים ובכל פעם שריג אחר בזה אחר זה. 


נגינת ליווי
זוהי נגינה אשר מתבססת על נגינה של אקורדים.
המוזיקה המערבית אירופאית כוללת 1024 אקורדים שונים אשר ניתן להפיקם באמצעות הגיטרה.


מלודיה 
זוהי מוזיקה הכתובה בשיטה של צליל זה אחר זה .. 

הרמוניה
זוהי מוזיקה הכתובה בשיטה של אקורדים זה אחר זה... 



 
המשך צפייה מהנה !

<<< חזרה לדף קודם                                                                                                    המשך בעמוד הבא >>>









 
 
לייבסיטי - בניית אתרים