תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

סימני הטמפו

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סימנים במוזיקה >> סימני הטמפו
צופים יקרים!
 


ובכן לאחר שלמדנו מהי המחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהם תכונותיו של הצליל המוזיקלי, ולאחר שלמדנו
כיצד ואיך נקבעו שמות הצלילים וסדר גובהם המוזיקלי ולאחר שלמדנו על  12 סוגי הצלילים השונים כולל
סימני ההיתק וסימני ההבעה אשר מרכיבים את המוזיקה המערבית ארופאית, נעבור כעת ונלמד על סימני
המפעם (טמפו) השונים.  

 
מפעם -(Tempo ) - המהירות שקטע מוזיקלי מבוצע בה.
בראש הקטע של היצירה או פרק ביצירה ניתנת הוראה של המלחין הנוגעת למהירות ביצוע היצירה.
המלחין יכול לקבוע מהירות לכל היצירה, יכול לקבוע מהירויות שונות בפרקים שונים ביצירה, ויכול אף
לקבוע מהירות שונה גם במספר תיבות ביצירה או אפילו לפרזה מושרת אחת.
הטמפו נקבע לפי מספר יחידות המפעם בדקה. ומסומן באותיות M.M מטרונום מלצל ע"ש ממציאו
של המטרונום Johann Nepomuk Mälzel בשנת  1808 .
     
מספר זה של המפעם (טמפו) נמצא ביחס הפוך למשך הזמן של יחידת המפעם. לדוגמא:
Allegro ביצוע מהיר.
Adagio - ביצוע איטי.
Largo  ביצוע רחב וכדומה..

מונחי הטמפו הינם בשפה האיטלקית. הטמפו- מהירות הנגינה (המטרונום) או השירה שנקבעה ליצירה
כגון: Allegro150  מהיר,  או 70 Adagio איטי וכדומה..
כאמור הטמפו יכול להיות קבוע לכל היצירה, הטמפו יכול להשתנות בין פרק אחד ביצירה לפרק אחר,
והטמפו יכול אף להשתנות עבור חלק מפרק ביצירה למספר תיבות בודדות ואף לתיבה אחת בודדת. 
                      
הנוסחה לחישוב ה-טמפו הינה פשוטה: מהירות/פעמה=טמפו 
נציב: מהירות =A   פעמה = B  טמפו = C   ולכן הנוסחה היא: A/B=C
ניקח דוגמא שבה צוין בתווים  150 Allegro ולכן המהירות הינה 150, הפעמה הנה תמיד 60 פעמות לדקה 
 (קצב פעימות הלב) ולכן הטמפו יהיה על-פי החישוב הבא :150/60 = 2.5 פעימות בשנייה. 

ניקח דוגמא נוספת שבה צוין בתויים  70Adagio    ולכן המהירות הינה 70 , הפעמה הנה תמיד 60 פעמות
לדקה (קצב פעימות הלב) ולכן הטמפו יהיה על-פי החישוב הבא :70/60 = 1.16 פעימות בשנייה. 

בחישוב זה יש להתייחס לצורת הפעמה ביצירה האם היצירה כתובה בשמניות או ברבעים או בחצאים,
ובהתאם לקביעה זו תשתנה צורת החישוב. 

 
סוגי טמפו- בזמן שירה באמצעות תווים אנו נתקלים בכל מיני הוראות ומונחים אשר צוינו ע"י המלחין אשר
כתב את היצירה. הוראות ביצוע הקשורות לאופן מהירות הביצוע, האם לשיר את היצירה לאט או מהר.
לאופן ביצוע הצלילים האם לבצעם בצלילים מחוברים , נפרדים או מודגשים. וכן לאופן ביצוע האוירה של
היצירה, האם לבצעה בחגיגיות בשמחה בצער בכאב וכו.. הוראות ביצוע אלו יש ליישמם כפי שצויינו בתווים
ע"י מלחין היצירה (אלא אם המנצח מבקש אחרת). הוראות ביצוע אלו בשילוב הגייה נכונה של המילים, בלנס
נכון של הזמרים והכלים, בהרמוניה נכונה ובאינטונציה מדוייקת, הן אשר גורמות לשירה/נגינה להשמע נקי
ומדויק ואיכותי.
יש לציין כי אין כל קשר בין הדינמיקה לטמפו. סימני הטמפו מציינים למעשה את מהירות ביצוע היצירה ואילו
סימני הדינאמיקה מציינים את עוצמת ביצוע הצלילים .


פעמה – (Beat)  - הפעמה היא תוצאה של חישוב מהירות הנגינה/השירה בהתאם לטמפו שנקבע ליצירה.

בצמוד לכל מונחי ה-Tempo מציין מלחין היצירה את אורך צליל ה- Beat.. שיש לבצע לכל היצירה או
לפרק ביצירה: ה- Beat  מסומן בסימוני התווים הרגילים : שמינית, רבע, רבע מנוקד, חצי, חצי מנוקד וכו...
אורך זמן הפעמה הוא למעשה משך הביט בכל תיבה בהתאם למשקל ובהתאם למשך זמנו של הצליל. 

 
מפעם- (tempo) באיטלקית פירושו זמן, תנועה, מהירות, הוא מונח מוזיקלי המגדיר את המהירות/קצב של
לחן מסוים. הגדרת המפעם של הלחן הכרחית ביותר משום שהיא משפיעה על אווירת הלחן או על קושי ניגונו.
את הטמפו אפשר להגדיר באמצעות "מהירות מטרונום". 
המפעם מייצג  את מספר הפעמות בדקה  (BPM - Beats Per Minute ).
     
במוזיקה  בריקוד  ובשירה מִפְעָם  (בלועזית - טֶמְפּוֹ, Tempo) הוא  המהירות או ה"דופק" שבו מנוגן
קטע  מוזיקלי. את הטמפו אפשר לתאר באמצעות "מהירות מטרונום", המייצגת את מספר הפעמות בדקה.

מהירות המנגינה נקבעת על ידי הטמפו ואורך התיבה. המספרים מסמנים את מספר הפעימות לדקה, 
למשל - מהירות נגינה הנחשבת איטית היא 60 פעימות שוות בדקה. חשוב לציין, עם-זאת, כי המונחים 
"איטי" ו"מהיר" הם במידה רבה סובייקטיביים, ותלויים ביצירה עצמה. יצירה שהטמפו שלה 60 פעימות 
בדקה יכולה בהחלט להשמע מהירה יותר מיצירה בת 80 פעימות בדקה, אם היא כתובה, למשל, בערכי
צליל קצרים יותר.
מלחינים רבים מציינים מהירות בהוראת ביצוע מילולית (לרוב באיטלקית). להלן כמה מן המונחים הנפוצים
ביותר. מונחים אלו הם מונחים יחסיים המתארים את אופי היצירה. מהירות המטרונום הרשומה הינה
מהירות מחייבת שהרי היא נקבעה על ידי מלחין היצירה.

   • Larghetto - מהיר במעט מ-Largo.
   • Adagio - איטי יחסית. בדרך-כלל הטמפו האיטי ביותר בתקופת הבארוק.
   • Andante - פירושו "צועד" - מהיר מ-Adagio ומ-Largo.
   • Moderato - פירושו "מתון".
   • Allegro - פירושו "שמח" - מהיר.

   • Vivace - להחיש את השירה/נגינה.
   • Presto - מהיר מאוד. משמעו "דחוס" או "לחוץ".
   • Prestissimo - מהיר ביותר. 

ניתן לתאר בהרחבה את מושג המפעם, למשל:
Allegro di molto - מהיר ביותר, מהיר כמו פרסטו. וכדומה..
 
סוגי טמפו
מונחים מוזיקליים בדבר אופן מהירות הביצוע של היצירה או קטע ביצירה. המונחים בשפה האיטלקית:
 
      Adagio- איטי (נינוח) 70-80 Meno moso פחות מהר 
      Andante- בתנועה (הליכי) 80-110 Moderato מתון 110-120
      Allegro- מהיר (בעליצות) 150-170 Misura בדייקנות 
      Allegretto - איטי מעט מ- Allegro 120-150 Molto מאוד 
      Accelerando - האצה הדרגתית   
      Animando - יותר ויותר, בחיות   
      A tempo - חזרה לטמפו מקורי  Piu  moso במהירות גבוהה יותר 
      Con moto -בתנועה (קיצבי)  Presto  מהיר מאוד 170-200
      Giusto- מדוייק  prerstissimo המהיר ביותר 200-210
      Grave- כבד (בעל משקל)  Ritenuto האטה הדרגתית 
      Lento- איטי (קיצבי)  Rubato על פי תחושה 
      Largo  - רחב (איטי מאד) 40-60 Sostenuto השהייה 
      larghetto - (מהיר יותר מ-  60-70 Stringendo  
      Piu    - יותר 
      Poco - מעט
      
 
בשיטה זו ניתן אף לצרף שני מונחים שונים כגון :
        •  Sostenuto  larghetto-  איטי מאד עם השהייה .
        • Andantino largo- בתנועה רחבה..
        • Allegro maestoso-    מהיר, בהדר, במלכות
        •  Poco Allrgro-   מעט מהיר וכדומה..
                                                                          
 
 אופן ביצוע הצלילים
להלן המונחים המוזיקליים בדבר  אופן ביצוע הצלילים של היצירה או קטע ביצירה המונחים בשפה האיטלקית. 

סימנים על אופן ביצוע הצלילים (כל המונחים בשפה האיטלקית).
 
      Articulation – ביטוי הגייה ודיקציה מודגשים
      Legato- בצלילים מחוברים
      Staccato - בצלילים נפרדים
      Marcato- צלילים מודגשים
      Sospirando- הפרדה בין הברות 

 
המשך צפייה מהנה!  





 <<< חזרה לדף קודם 
                                                                                                       המשך בעמוד הבא >>>
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים