תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

סימני הקצב

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סימני הבעה >> סימני הקצב
צופים יקרים!

 
קֶצֶב - הוא מושג יסודי במוזיקה, בריקוד ובשירה. מושג הקֶצֶב מקיף את כל יחסי הזמן במוזיקה. ניתן לומר שהוא המכלול המורכב מ-משך, מִפְעָם, טמפו, משקל, ומיקצב.  יחד עם זאת אין לו הגדרה פשוטה. מושג הקצב נוגע במתמטיקה בפילוסופיה ובפסיכולגיה וההגדרה שלו, בהתאם, אינה מדוייקת.

משך-  
אנו מבחינים למעשה בין שני סוגי מימדים: מימד המרחב ומימד הזמן, למשל חפץ יכול להימצא קרוב או רחוק (מימד המרחב) ואירוע יכול להתרחש לפני או אחרי (מימד הזמן).
אחד המאפיינים של האומניות השונות הוא המימד שבו מאורגן חומר הגלם. למשל, באמנות הציור, חומר הגלם צבעים וצורות מאורגן במימד המרחב,
לעומת זאת באמנות המוזיקה חומר הגלם: מאורגן הן במימד המרחב: תדר הצליל  והן במימד הזמן: משך הצליל.. 
גורם הזמן במוזיקה הנו כמובן גורם ראשוני, כי הרי מושג הצליל אינו קיים ללא מושג הזמן. יתר על כן גורם הזמן (המשך) הוא אחד הגורמים החשובים בעיצוב היצירה המוזיקלית, כך שבכל יצירה מוזיקלית קיים ארגון כלשהו של צלילים וצירופם במימד הזמן.


יחידת מפעם- תנאי מינימלי לארגון קיצבי הוא קיום יחידת המפעם (או בכינויה המוכר "פעמה"). יחידת המפעם מכילה למעשה משכי צלילים יחידים או קבוצות צלילים המהווים כפולה שלמה של יחידה מסויימת: דוגמא של משכי צלילים יחידים :  תו שלם = לשני חצאים.. תו החצי לשני רבעים, תו הרבע = לשתי שמיניות . וכדומה .
דוגמא של משכי קבוצת צלילים : רבע מנוקד המפוצל ל- שלוש שמיניות, או שתי שמיניות המפוצלות ל-ארבעה חלקי שש-עשרה וכו..
  
מקצב - הנו אופן החלוקה של יחידת המפעם בתוך התיבה בהתאם למשקל שנקבע לתיבה זו. הארגון המיקצבי
הסופי נקבע למעשה בנוסף לטמפו ולמשקל, גם על ידי חלוקה שונה של יחידה או יחידות המפעם ליחסי זמנים שונים. במיקצב או מיקצבים שונים.  בארגון זה עשויה להופיע מחזוריות כלשהיא שאותה נכנה תבנית מיקצבית .
את רוב המוזיקה שאנו מכירים נוכל לכנות קצבית ,משום שקיימת בה התייחסות ליחידה או ליחידות מפעם ברורות.




המשך צפייה מהנה!


 <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>
 
לייבסיטי - בניית אתרים