תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מעגל הקווינטות

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סולם מוזיקלי >> מעגל הקווינטות
צופים יקרים!
      
  

מעגל הקוינטות- שיטה העוזרת לזכור את סימני הסולמות המז'וריים והמינוריים, ההתקדמות במעגל הינה במרווח של קוינטה זכה ומכאן שמו. 
 
סולמות במז'ור -  כאשר נעים מהצליל C במחזור של קוינטות זכות עולות (מרווח של 3.5 טון) נקבל את כל הסולמות המז'וריים עם סימניות הדיאז. 
במקביל אם ננוע מהצליל דו במחזור של קוינטות זכות יורדות נקבל בהדרגה את כל הסולמות המז'ורים  עם סימניות הבמול. הסולם המז'ורי נמצא טרצה קטנה מעל לסולם המינורי..
 
סולמות במינור -  כאשר נעים מהצליל A במחזור של קוינטות זכות עולות (מרווח של 3.5 טון) נקבל את כל הסולמות המינוריים עם סימניות הדיאז. 
במקביל אם ננוע מהצליל A במחזור של קוינטות זכות יורדות נקבל בהדרגה את כל הסולמות המינורים עם סימניות הבמול. הסולם המינורי נמצא טרצה קטנה מתחת לסולם המז'ורי....
 
סימני הסולמות במז'ור - סולמות מז'וריים: אלו הם 12 הסולמות שבשימוש יומי . כפי שאנו רואים כאשר נעים מהצליל C בקוינטה זכה עולה של 3.5 טון ,קיבלנו את הסולמות המז'וריים עם סימניות הדיאז :
סול מז'ור, רה מז'ור, לה מז'ור, מי מז'ור, סי מז'ור, פה דיאז מז'ור ו-דו דיאז מז'ור. אך כאשר אנו נעים מהצליל C בקוינטה זכה יורדת  של 3.5 טון קיבלנו את הסולמות המז'וריים עם סימניות הבמול:
פה מז'ור, סי במול מז'ור, מי במול מז'ור, לה במול מז'ור, רה במול מז'ור, סול במול מז'ור, ו-דו במול מז'ור. 
 
סימני הסולמות במינור-סולמות מינוריים: אלו הם 12 הסולמות שבשימוש יומי . כפי שאנו רואים כאשר נעים מהצליל A  בקוינטה זכה עולה  של 3.5 טון קיבלנו את הסולמות המינוריים עם סימניות הדיאז :
מי מינור, סי מינור, פה דיאז מינור, דו דיאז מינור, סול דיאז מינור, רה דיאז מינור ו-לה דיאז מינור.
אך כאשר נעים מהצליל A בקוינטה זכה   יורדת  של 3.5 טון ,קיבלנו את הסולמות המינוריים עם סימניות הבמול: רה מינור, סול מינור, דו מינור, פה מינור, סי במול מינור, מי במול מינור, ו-לה במול מינור.  
 
סולמות במז'ור במעגל הקוינטות- להלן הסבר בדבר הסולמות במבנה המז'ורי:  במעגל הקוינטות בעליה עם סימניות הדיאז:מהצליל C אנו מתקדמים במעגל הקוינטות במרווח של קווינטה זכה עולה (מרווח של 3.5 טון) וכך אנו מגיעים לצליל G..ואחריו לצליל D וכו.. (בכל התקדמות מתווסף דיאז נוסףלסולם)..
כאשר נעים מהצליל C לצליל החמישי ממנו G בעליה אנו מחוייבים לשמור על  שלושה דברים עיקריים:
האחד- שמירה על מרווח של 3.5 טון (השם החמישי).. ולכן השם החמישי מהצליל דו בעליה הינו הצליל סול.
השני-  שמירה על טון מוביל, ולכן נוצר מצב שאנו חייבים להגביה את הצליל F בחצי טון:  C - D - E - F# - G
השלישי - שמירה על תבנית הסולם המז'ורי (לפי הסדר משמאל לימין) חצי טון, טון, טון, טון, חצי טון, טון, טון  
(התבנית המז'ורית 1-1-1/2-1-1-1-1/2) ולכן הסולם G-major מסומן ב-# אחד במיקום הצליל F.

אך כאשר נעים מהצליל C לצליל החמישי ממנו  F בירידה אנו מחוייבים לשמור על  שלושה דברים עיקריים:
האחד- שמירה על מרווח של 3.5 טון (השם החמישי).. ולכן השם החמישי מהצליל דו בירידה הינו הצליל פה.
השני-  דרגה רביעית מונמכת בחצי טון , ולכן נוצר מצב שאנו חייבים להנמיך את הצליל B בחצי טון 
C - Bb  A– G –F
השלישי- שמירה על תבנית הסולם המז'ורי  (לפי הסדר משמאל לימין: חצי טון, טון, טון, טון, חצי טון, טון, טון (התבנית המז'ורית 1-1-1/2-1-1-1-1/2)  ולכן הסולם F-major מסומן ב-b אחד במיקום צליל B.
 
סולמות במינור במעגל הקוינטות- כאשר נעים מהצלילA במעגל הקוינטות במרווח של קווינטה זכה עולה (מרווח של 3.5 טון) אנו מגיעים לצליל E ואחריו לצליל B וכו.. (בכל התקדמות מתווסף דיאז נוסף לסולם)..
כאשר נעים מהצליל A במעגל הקוינטות במרווח של קווינטה זכה יורדת (מרווח של 3.5 טון) אנו מגיעים לצליל D  ואחריו לצליל G וכו.. (בכל התקדמות מתווסף במול נוסף לסולם)..יש לשים לב כי הסימן אשר מופיע ליד המפתח בסולם הנו קבוע לאורך כל היצירה אלא אם צויין אחרת בתוך היצירה..
סדר סימניות ה-דיאז  בסולם המז'ורי או המינורי  : פה, דו, סול, רה, לה, מי, סי
סדר סימניות ה-במול בסולם המז'ורי או המינורי  :  סי, מי, לה, רה, סול, דו, פה
 
כמות הדיאזים או הבמולים בכל סולם- השיטה לזיהוי כמות הדיאזים או הבמולים בכל סולם היא פשוטה.
סולמות עם סימני היתק בדיאז -  סדר הדיאזים הוא: פה, דו, סול, רה, לה, מי, סי . בודקים מהי הדרגה  השביעית של הסולם הנבדק: 
באם הדרגה השביעית בסולם הנבדק הינה פה אזי מדובר בדיאז אחד בצליל פה (סול מז'ור)..
באם הדרגה השביעית בסולם הנבדק הינה דו אזי מדובר בשני דיאזים אחד בצליל פה ואחד בצליל דו (רה מז'ור), באם הדרגה השביעית בסולם הנבדק הינה סול אזי מדובר בשלושה דיאזים אחד בצליל פה השני בצליל דו והשלישי בצליל סול (לה מז'ור) וכן הלאה...  
 
  
המשך צפייה מהנה!
 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                              המשך בעמוד הבא >>>
 
לייבסיטי - בניית אתרים