תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

צלילי המוזיקה

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> צלילי המוזיקה
צופים יקרים!
   
 
בשיעורים הקודמים למדנו על המושגים : מחמושת, ומפתחות מוזיקליים ובכן יש ברשותנו מערכת בת 5 קוים יש ברשותינו שלושה סוגי מפתחות שונים שבאמצעותם אנו יכולים לקבוע את גבהי הצלילים השונים ע"ג המחמושת אך המחמושת נותרה ריקה ואינה אומרת לנו דבר.. ולכן היה צורך בהמצאתם של תוים כדי שאלו ימוקמו על כל אחד מהקוים או הבינות וכך נוכל לדעת באיזה צליל מדובר. על מנת שנוכל לדבר על המושג צליל מוזיקלי יש צורך קודם לתאר את מרכיביו:  
 
צלילי המוזיקה
- צליל מוזיקלי - Notes צליל הנו תדר הנמדד בהרץ. הוחלט כי התדר המוזיקלי לצליל A באוקטבה הראשונה הנו בתדר של 440 הרץ ועל פי תדר זה נמדדים יתר הצלילים אשר נמצאים מעליו או מתחתיו. גובה הצליל נקבע על פי מספר התנודות לשנייה של מקור הצליל.

הסכם בינלאומי משנת 1939 קובע שגובה הצליל התקני שלפיו מכוונים כל יתר הצלילים הוא 440 תנודות לשניה לצליל לה מעל ל-דו באוקטבה הראשונה, (דו במרכז הפסנתר), הסכם זה החליף הסכם קודם משנת 1859 של 415 תנודות לשנייה של הצליל לה. 

בטבע ישנם אין סוף גבהי צלילים. אך במוזיקה המערבית אירופאית (שבה אנו דנים באתר זה) אנו משתמשים
 (כך הוחלט באופן שרירותי) רק ב- 12 גבהי צלילים בכל אחת מ-9 אוקטבות (8 אוקטבות מלאות ובסה"כ 86 צלילים שונים בלבד), כך שלכל גובה צליל קיים תדר מדוייק אשר נמדד בהרץ. ולכל גובה צליל נקבע שמו של הצליל:

דו,דו דיאז,רה,רה דיאז, מי,פה, פה דיאז,סול, סול דיאז,לה,לה דיאז, סי... 
ובאות הלטינית לזיהוי:  C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#, A, A#, B.     
 
הצליל מכיל ארבע תכונות עיקריות :
תכונת הגובה      - צליל גבוה או נמוך
תכונת העוצמה   -  צליל חזק או שקט
תכונת המשך      -  צליל ארוך או קצר
תכונת הגוון        -  צליל בעל גוון שונה


המשך צפייה מהנה!


 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                   המשך בעמוד הבא >>>
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים