תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

תכונות הצליל

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> צלילי המוזיקה >> תכונות הצליל
צופים יקרים! 
 

בשיעורים הקודמים למדנו על המושגים : מחמושת, מפתח מוזיקלי, צליל מוזיקלי,  ובכן יש ברשותנו מערכת בת  חמישה  קוים, יש ברשותינו שלושה סוגי מפתחות שונים שבאמצעותם אנו יכולים לקבוע את גבהי הצלילים הנמצאים  ע"ג המחמושת., אנו מבינים כעת מהו צליל מוזיקלי , וכעת נכיר את 4 תכונותיו של - הצליל המוזיקלי.


תכונת הגובה      - צליל גבוה או נמוך
תכונת העוצמה   -  צליל חזק או שקט
תכונת המשך      -  צליל ארוך או קצר
תכונת הגוון        -  צליל בעל גוון שונה

 
גובה הצליל –  על פי רב גובה זה נקבע ביחס לצלילים אחרים. גובהי צלילים שונים מתקבלים מצורת המפתח בתחילת המחמושת ולמעשה המפתח הוא אשר קובע את גובה הצליל .
גובה הצליל כאמור נמדד בהרץ,  ככל שמספר ההרץ גדול יותר הרי שהצליל גבוה יותר. וככל שמספר ההרץ קטן יותר הרי שהצליל נמוך יותר.
גובה הצליל אצל האדם נמדד על פי עובי "מיתרי קולו", ככל שהמיתר דק יותר הרי שצלילו של האדם גבוה יותר וככל שהמיתר עבה יותר הרי שצלילו נמוך יותר.

 
עוצמת הצליל – על-פי רב עוצמת הצליל נקבעת ביחס לצלילים אחרים. עוצמת צלילים שונים מתקבלת ממבנה עוצמת הצליל אשר נמצאת בכל זמר או בכל כלי מוזיקלי. ומצורות סימני הדינאמיקה השונים אשר מופיעים בתיווי המוזיקלי.
עוצמת הצליל כאמור נמדדת ביחס לצלילים אחרים ועל מנת לבטא יחס זה הומצאו סימני הדינאמיקה שעל פיהם ניתן לבטא בתיווי את העוצמה הנדרשת.
 
משך הצליל הוא אשר קובע למעשה את משכו של הצליל, משך זה נקבע על פי צורתו של הצליל: צליל ה-שלם, צליל ה-חצי, צליל ה-רבע, צליל ה-שמינית, וצליל ה-חלק שש-עשרה צליל המסומן בסימן האטה פרמטה או בכל סימן אחר..  
נקודה בצליל מוסיפה לערכו את מחציתו. לדוגמא- נקודה בצליל חצי תגרום לצליל השווה ל-שלושה רבעים (1/2+1/4=3/4  ).  שתי נקודות בצליל מוסיפות את מחציתו של מחצית הצליל...לדוגמא שתי נקודות בצליל חצי יביאו לצליל השווה ל- שבע שמיניות  ( 1/2+1/4+1/8=7/8).
 
גוון הצליל – מרכיבי הצליל היוצרים את ההבחנה בין צליל אחד למשנהו. הבחנה הנוצרת עקב תדירות הצליל השוני בכלי, או בהרכב הכלים, או בהרכב הקולות השונים המפיקים אותו.
לכל צליל יש את התדירות המוזיקלית שלו, לכל זמר יש את הגוון האישי שלו, לכל כלי יש את הגוון האופייני לו זוהי הבחנה בטיב הצליל והיא שאולה בדרך כלל מעולם הצבעים. ישנם זמרים אשר מזהים את סוגי הצלילים השונים על-פי צבעם, זוהי אף תורת לימוד הצלילים לילד הרך.. 
גוון הצליל הנו משמעותי ביותר בשירה ובשירת מקהלה בפרט, זוהי אף עבודתו הקשה ביותר של מנצח המקהלה כיצד להתאים את גוון הצליל בזמרים העומדים לרשותו בכל קול.



המשך צפייה מהנה!
 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                     המשך בעמוד הבא >>>
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים