תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

פיתוח קול

דף הבית >> רפרטואר >> פיתוח קול
צופים יקרים!
     
      
 
מבוא
כל תלמיד המבקש לשיר אם כסולן ואם במסגרת מקהלתית מוסיקה קלאסית מערבית אירופאית, חייב ב-פיתוח קול.
נושא פיתוח הקול מקנה תחושות לתלמיד על איך וכיצד יש לשיר.. שירה זו כוללת: העמדה נכונה, נשימה ונשיפה נכונות, שימוש נכון בסרעפת ושימוש נכון במיתרי הקול..  על התלמיד לבצע בדיקה אחת לחצי שנה על אופן תפקוד הריאות, חללי הפה ומיתרי הקול במרפאה אליה הוא משתייך.. נושא פיתוח הקול אינו בא לטפל במחלות כלשהן אלא באפשרות לביטוי קולי לשירה אומנותית בלבד.
 
המנעד הקולי
נושא המנעד הקולי הנו מהחשובים בנושא פיתוח קול, המטרה הראשונית בפיתוח קול הינה לזהות את המנעד המוזיקלי של התלמיד/ה .כאמור ישנם 7 קטגוריות מנעדים שאליהם ניתן להתאים את התלמיד/ה (סופרן,מצו-סופרן, אלט, קונטרה טנור, טנור, בריטון, בס) ורק על פי מנעד זה באוקטבות המתאימות בפסנתר יבוצעו בהמשך כל תרגילי פיתוח הקול והשמיעה.  מנעד זה יקבע לכל תלמיד רק ע"י גורם מוסמך אשר יודע לשייך את קולו של התלמיד למנעד הנכון. יש לציין כי בסוגייה זו הקביעה אינה של התלמיד אלא כאמור של הגורם המוסמך( מנצח, או מורה לפיתוח קול) אחרת עלול כל הנושא של פיתוח הקול להיפגם ולפגוע בתלמיד.
 
פיתוח קול
המטרה הראשונית בשיעור פיתוח קול היא להביא את התלמיד למצב נינוח. פיתוח הקול הינו אימון פנימי וכן חיצוני המצריך מצד אחד שימוש ביכולות פיזיות-קואורדינטיביות ומצד שני יכולת התמסרות אמוציונאלית. חשוב, על כן שהתלמיד יהיה מרוכז ורגוע ככל האפשר.

נתחיל את השיעור במספר תרגילים לשחרור הנשימה, לשחרור השרירים ולהורדת רמת האנרגיה הכללית בגוף למקום נינוח. בשלב הבא, נעבור לתרגילי שליטה בנשימה. תרגילים אלו מפעילים את שלושת שסתומי הנשימה באופן משולב וכך מסייעים לפיתוח היכולות הקואורדינטיביות של המערכת אוויר-קול. השלב השלישי בשיעור הוא שלב ה"אוני-סון" UNISONE. אוניסון פירושו איחוד. בהשאלה לעולם המוזיקלי המילה מתייחסת להפקת "צליל אחיד", כזה שעולה בקנה אחד בווליום ובאינטרציה עם הגל הקולי של התו שמשמיע הפסנתר. מטרות התרגיל הן:
       א. שיפור השמיעה המוזיקלית הפנימית-תהודתית. 
       ב. דיוק בגובה הצליל. 
       ג. שיפור יכולת הארכת צליל והחזקתו.
       ד. שיפור יכולות לב-ריאה ופיזור הצלילים בגוף.
       ה. פיתוח יכולות הפקה וואקומינאליות.
 
נתקדם בשלב זה ונעבור לתרגילי לגאטו (צלילים ארוכים, משוכים) בשינוי תו. בדומה לתרגיל הקודם נדרשת יכולת החזקת צליל, אלא שהפעם יידרש מהתלמיד גם לעבור מתו לתו בזמן הפקת הצליל ובשלב מתקדם יותר גם לשנות את תנועת השפתיים בהגייה נכונה של הווקאלים (a e i o u)  ו/או להגביר ווליום.
כעת נתחיל בתרגילי סטקאטו (צלילים קצרים, חתוכים). בתחילה נתמקד בתרגילי סטקאטו במרווחי החמשה ובהמשך נתקדם לתרגילי סטקאטו במרווחי אוקטבה. תרגילי העטיפה הם הבאים בתור. תרגילים אלו דורשים דילוג בין אוקטבות, תכונה החשובה הן לצורך שיפור השמיעה המוזיקלית והן לצורך דיוק הפקתי בביצוע.
תרגילי מנעד – נגיעות קוליות רכות הלוך ושוב לאורך המנעד הקולי, המאפשרות הגמשה של הקול, ריכוך ההפקה והתרחקות מהמיתרים, הפחתת לחץ, שליטה במעברים בין קול חזה וקול ראש והגדלת הטווח הקולי. כעבור מספר שיעורים ובהתאם להתקדמותו וליכולת הדיוק בביצוע של כל תלמיד, נעבור לשלב הגברת הווליום. על מנת להגביר ווליום בצורה נכונה ומבלי להזיק למיתרי הקול, יש ללמוד בראש ובראשונה הפקה נכונה של צליל. כאשר מתקבל צליל נקי ומאוזן, נתחיל בסדרת תרגילים בסטקאטו ובלגאטו שמטרתם לחזק את העוצמות הקוליות ע"י מיקוד האנרגיה הקולית  ופיזור של גלי הקול בגוף התהודה . כל זאת באופן נכון ומבוקר ומבלי לפגוע  בשום צורה במיתרי הקול.
התרגילים הבאים יהיו תרגילים משולבים. מגוון תרגילים המשלבים יכולות הפקה קולית על מגוון צבעיה:
צלילים קצרים וארוכים, קול חזה וקול ראש, הגברת והפחתת ווליום, דיוק מוזיקלי, ויברציה וסלסול ונשימה נכונה.
לסיום השיעור נתמקד בהדמיית שירה ובהמשך בשירה עצמה ובביצוע. ישנם תרגילים רבים המתפקדים כמעין נקודות ציון בדרך לביצוע מושלם. בתחילה נתרכז בשליטה בשירה בתנועה אחת ובווליום נמוך, בהמשך בשינוי תנועה ובווליום מוגבר ולבסוף נשלב את המילים ונתרכז ברמת הביצוע. שלב הביצוע הינו השלב הסופי והמשלים של כל תלמיד בדרך להגשמתו כזמר הן בפועל והן בתחושה ובביטחון הפנימי. ביטחון פנימי זה הינו נרכש ולוקח  זמן עד שמרגישים את הביטחון הבימתי הנאצל הזה.
נעבוד בין השאר על הבעת השיר, שפת הגוף, הבאת האמוציות לפני השטח, התכוונות למילים, התבוננות בעיניים ישירות אל הקהל, "התמצאות ברגע" ושבירת מחסומים פסיכולוגיים ומעצורים נפשיים למיניהם.

חימום גופני
החימום הגופני נועד לפזר את המשקעים והמתחים הקשורים בניהול חיי היום יום.. זמר לפני שהוא מתחיל לשיר חייב לבצע חימום גופני של לפחות 15 דקות .. להביא עימו לכל שיעור של פיתוח קול בקבוק מים מינרליים יש להרטיב מיידי פעם את הגרון בשתיית מים במהלך השיעור.
לצורך ביצוע החימום ניתן להיעזר ב-דימויים אשר עוזרים בנושא זה: 
פנתר -  עבודה על שרירי בטן /גב חזקים , כיפופי ראש ומתיחת הגב כלפי מטה.. כולל נשיפות חזקות מהאף..
אריה -   פתיחת הפה בדוגמת שאגת האריה ..העברת הלשון על כל החינכיים העליונות והתחתונות.
קטיף -  מתיחת הידיים לצורך "קטיפת תפוזים" מעץ גבוה..כפות הרגליים צמודות לקרקע.
כן/לא -  ביטוי כן/לא בסיבובי ראש מימין לשמאל ומלמעלה למטה בתנועות קטנות ומבוקרות.
נשימה ונשיפה - אצבעות הידיים נסגרות ונפתחות בשילוב נשימות והוצאת האויר בכח מהאף. 
 
חימום קולי
החימום הקולי נועד לחמם את מיתרי הקול לנקות את חללי התהודה לתרגל נשימות ושאיפות ולהשתמש נכון בהוצאת האויר.. ישנם מספר דימויים אשר עוזרים בנושא זה: 
דימוי הנץ –  העיניים פקוחות לרווחה , הגבות מורמות כלפי מעלה.
דימוי הארנב – האף מקומט ומורם כלפי מעלה, השפה העליונה פתוחה לרוחב הפה שיניים קדמיות בולטות קדימה.
דימוי הבולדוג – הלשון נזרקת החוצה מחלל הפה ופוגעת בשפה התחתונה..
זמזום הדבורה – לזמזם בדימוי הארנב. (רצוי את הצליל #F באוקטבה הראשונה ).
סולמות – לשיר את שמות הצלילים של כל 24 הסולמות בעליה ובירידה. (מפתח זכרון של הצלילים לשירת סולפג'). 
מרווחים – לשיר מצליל נתון את כל 13 המרווחים שבמנעד: פרימה זכה, סקונדה קטנה, סקונדה גדולה טרצה קטנה,טרצה גדולה, קוורטה זכה, טריטון, קווינטה זכה, סקסטה קטנה, סקסטה גדולה, ספטימה קטנה  ספטימה גדולה , אוקטבה זכה.  
סולם כרומטי – לשיר את כל 12 הצלילים בחצאי טונים בעליה ובירידה. 
 
נשימות ונשיפות 
הנשימה והנשיפה הנם שני הדברים החשובים ביותר בזמן שירה .. נשימה בעת תחילת היצירה מבוצעת מהפה ובמהלך ביצוע של כל היצירה הנשימות יתבצעו רק מהאף.. אין לנשום בזמן שירה מהפה.  החמצן אשר נכנס דרך האף נקי יותר עובר מסננות ומגיע ישירות לריאות .. לעומת זאת האויר אשר נשאף מהפה נכנס ומתפזר בגוף בטמפרטורת החדר וכולל זיהומי סביבה. ..
הנשימות חייבות להיות מסודרות ולא מבוהלות .. יש לקחת את מינון החמצן הדרוש לכל פרזה מראש..
כנ"ל לגבי הנשיפות .. הנשיפה חייבת להיות בסיום הביצוע ולא לפניו..
על מנת לעזור לגוף בנושא הנשימות – ניתן להשתמש בסוכריות מנטה למציצה טרם השיעור או בטיפות אף בהמלצת רופא. .

הבעת המילים
הדיקציה הינה הרמה הגבוהה ביותר בביצוע , להבעת המילים חשיבות עליונה בשירה , במיוחד בשירה קלאסית אירופאית מערבית אשר בה הדגש הנו על המילים ובמיוחד בשירה ליטורגית שבה יש צורך להביע את המילים הקדושות. 
 
שימוש באברי הגוף
נושא זה הנו החשוב בסוגו בעת שירה.. השימוש הנכון באברי הגוף: עמידה נכונה – כיפוף מעט של הברכיים עם גב זקוף מאפשר עמידה  לאורך זמן , חשוב במיוחד בהופעה ארוכה ללא הפסקה ..
אופן החזקת התווים – לעתים הקלסר כבד עקב ריבוי התוים.. אופן ההסתכלות על המנצח  - ראייה נוחה גורמת לפחות עייפות פיזית.. שמירת מרחק סביר בין הזמרים – מרחק אמה.. משקפי ראייה תקינים וכדומה...וכמובן מנוחה של שעה לפחות לפני כל הופעה . 
 
שמירה על מיתרי קול בריאים
אחד המתכונים המוממלצים לשמירה על מיתרי קול בריאים, זה להרבות בשתייה של מים מינירלים פושרים.
אין לשתות שתייה חמה מדי אשר גורמת להתרחבות מיתרי הקול או שתייה קרה מדי  אשר גורמת להתכווצות מיתרי הקול. יש להרבות בשתייה בזמן שיעור לפיתוח קול ובזמני חזרות ..חשוב להיבדק אחת לחצי שנה אצל רופא אף אוזן גרון. 
 
צורות שירה
ישנם מספר רב של צורות שירה שונות ומשונות.. כל צורת שירה מתאימה לאופי האדם השר ..סגנון שירה לירי לז'ורי איטלקי, מופנם, צעקני ,שקט וכו.. כל תלמיד וה-"פרצוף השירתי" שלו, חוכמת ההבעה של הצליל  היא לא בכיוון גבוה מדי או נמוך מדי ... הנשיפה הינה המפתח לכל צורת שירה, זוהי עבודה פיזית קשה שלא ניתן
לוותר עליה .. אחרת אין טעם לשיר.. בשום מקרה אין לחקות בזמן שירה דמות או זמר אחר. תהיו אתם עצמכם.
צורת השירה חייבת להיות עם פה עגול בצורה מכובדת ואלגנטית. 

תהליך פיתוח הקול
נועד לשנות את צורת השירה של הזמר ולהקנות לו ידע נוסף לשיפור יכולות השירה .כגון יכולת לשיר גובה צלילים נוספים שלא יכל לבצען קודם. ולשיר בצורה שירתית נכונה .
צורת השירה המומלצת : נשימות נכונות והזרמת אויר מספקת לכל פרזה. אופן וצורת הגייתן של ההברות  AEIOU ההברה A מושרת בפה עגול בצורה הקרובה להברה O .ההברה E  מושרת בפה עגול הלשון נוגעת בחלק התחתון של השיניים (לעולם אין לשיר שתי הברות אלו בפתיחת הפה לצדדים).  ההברה U מושרת בצורת חדק הפיל. ההברה O  מושרת עם מרווח בין השיניים בצורת שפתיים קדמיות. ההברה I  מושרת בצורת פה עגול עצמות לחיים מורמות קמעא.  
במשך השירה יש ל"מתוח" את מיתרי הקול (כמו שמותחים בגיטרה) בצלילים גבוהים יש לזרוק את הגוף כלפי מטה, ובצלילים נמוכים יש לזרוק את הגוף כלפי מעלה (פעולה הפוכה).
 
הכנה לשירה מול קהל
נושא זה הנו החשוב ביותר לזמר – ההופעה בפני הקהל, אחרת לשם מה הוא זמר...הזמר משקיע את כספו ואת זמנו בלימודי התאוריה ובלימודי פיתוח הקול כדי שיוכל לשיר או כזמר או כחבר מקהלה בצורה נכונה... ובמיוחד מול קהל יש להופיע בצורה נאותה ומכובדת.. 
 
 
 
המשך צפייה מהנה!

<<< חזרה לדף קודם                                                                                                      המשך בעמוד הבא >>>

 

 

 

 

 

 

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים