תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

עיבוד

דף הבית >> לחן ועיבוד מוזיקלי >> עיבוד
עיבוד מוזיקלי - סידור וארגון מחדש של שיר או יצירה: במקצב, סגנון, סולם, ז'אנר מוזיקלי, הרכב מוזיקלי, סוג וכמות הכלים המשתתפים בה או עיבוד לכלי נגינה מיוחדים. בדרך כלל, מקבל המעבד המוזיקלי הקלטה ברמה מאוד נמוכה, סקיצה או תוים. המעבד, בהתייעצות עם המלחין מחליטים מה יהיה הז'אנר, המקצב, מהירות השיר (TEMPO) ועוד פרמטרים רבים. בטרם ייגש המעבד לעבודתו הוא יפנה למבצע, הזמר, כדי להחליט באיזה סולם יבוצע העיבוד וכדומה.
כמו כן יכול המעבד להקצות מקום בזמן ביצוע היצירה, שם יתבצע אלתור חופשי. המעבד המוזיקלי נותן לפעמים ביטוי אישי ליצירה המולחנת ויוצר לה סגנון ייחודי משלו. העיבוד המוזיקלי יכול להיות מורכב במעבר מתזמורת להרכב, מהרכב לכלי סולו, מכלי סולו לתזמורת, ועוד.
עיבוד לכלים מוזיקליים הוא מורכב ומצריך מיומנות, הכרת הכלים והכרת טווח היכולות שלהם (מנעד). גם מעבר של יצירה מסוימת מסגנון מוזיקלי אחד לאחר ייחשב לעיבוד מוזיקלי.
 
עיבוד ללחן קיים - זוהי עבודה יחסית קלה, המלודיה כבר קיימת , כלומר, צליל הבס כבר קיים ועליו יש לבנות את האקורד. בשיטה זו ישנם מספר חוקים פשוטים שיש לבצעם. 
א. הקושי היחידי הקיים בכתיבת עיבוד ללחן קיים, שאת הלחן הקיים אסור לשנות, בכל אחד מהפרמטרים: סולם, משקל, אורך היצירה, מפעם דינאמיקה, או כל סוג של כלי מוזיקלי או כל ביצוע אחר.  
ב. אסור לתת את צליל הטרצה לשני קולות שונים. 
ג. אסור לאפשר בין הקולות השונים מרווח של קוינטות, קוורטות, ואוקטבות מקבילות. 
ד.  אסור שצליל הבס יהיה גבוה יותר מצליל הטנור, אסור שצליל הטנור יהיה גבוה מצליל האלט, ואסור שצליל האלט יהיה גבוה יותר מצליל הסופרן. 
ה. אסור לאפשר מלודיה כפולה לשני קולות שונים. 
ו.  הנושא החשוב ביותר בכתיבת עיבוד ללחן קיים זהו הקושי ביצירתם של 3 מלודיות יפות המשתלבות כאקורד חוקי מול הלחן הקיים. 
ז. בעיבוד מעין זה ניתן להשתמש באקורד משולש ואף בהיפוכי אקורדים ואף בספט אקורד או היפוכם. 
ח. ישנם עוד מספר חוקי הירמון שהמעבד חייב להיצמד אליהם כגון שילוב של עיבוד לקולות ולכלים יחד.. . 
 
עיבוד לסרטים או מחזות מוזיקליים- זוהי עבודה הדורשת מיומנות תיאורטית גבוהה שהרי בקטגוריה זו אנו כותבים מוזיקה שונה לסירוגין בהתאם לתסריט: כעת עצוב- מינור, כעת שמח - מז'ור,  מתי להשתמש במודוסים לצורך מצלולי התחושות כגון: פחד (סרטיו של אלפרד היצ'קוק), חרדה השימוש בדיסוננסים של השיר "דו רה מי" מתוך הסרט צלילי המוזיקה  לקטע ההסתתרות טרם הבריחה. מתי להשתמש במתח (סרטי ג'מס בונד) מתי משתמשים בהצגת מלודיה רומנטית לדוגמא לסרט ד"ר זיווגו  (זוג מאוהב) וכדומה..
בנושא זה הגדילו לעשות הסרטים ההודיים אשר בהם השירים (בדרך כלל שירי עצבות) המנצלים את רב העלילה.



המשך צפייה מהנה!


                                                                                                                                                                                  <<< חזרה לדף קודם                                                                                                               המשך בעמוד הבא >>>
  

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים