תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

לחן

דף הבית >> לחן ועיבוד מוזיקלי >> לחן
הלחנה - (קומפוזיציה) היא פעולת חיבור מוזיקה, אם בתוים, ואם באלתור (אימפרוביזציה). מחבר המוזיקה לא חייב להיות מלחין במקצועו, אך חייב לדעת את תיאורית המוזיקה על בורייה.
המוזיקה המולחנת יכולה להיכתב לכל הרכב שהוא, מכלי יחיד ועד לתזמורת, קאמרית או סימפונית,
וכל ההרכבים האפשריים שבין שני קצוות אלה. המלחין צריך להכיר את תכונות הכלים שהוא כותב להם, סגולותיהם ומגבלותיהם. מלחינים רבים נוהגים להלחין ליד הפסנתר, הודות לאפשרות שהוא מציג לשימוש ברב-קוליות, כלומר, בהשמעת ההרמוניה.
להלחנת מוזיקה ווקאלית כללים משלה, המחייבים התאמה למנעד (דיאפזון) של כל קול ותיאום בין הקולות, בין אם מדובר בדואט, שלישייה או רביעייה, לקולות סולו, מקהלה בהרכבים שונים (מעורבת, נשים, גברים, ילדים), שירה בליווי פסנתר, הרכב קאמרי או תזמורת וכו'. על המלחין להקפיד, שהליווי לא יבלע את קולות הזמרים אלא ישתלב בהם או יבליט אותם.

מלחין - (קומפוזיצטור) הוא התואר הניתן לאדם אשר כותב מלודיה. אם למילים קיימות דוגמת פרק מתוך ספר תהלים, מילים שהומצאו ע"י תמלילנים שונים דוגמת המילים אשר המציא אהוד מנור - זו ילדותי השניה, וכמובן שהמלחין יכול לכתוב מלודיה ללא מילים כדוגמת נעימות  ליוי  דוגמת מרש האבל אשר הלחין פרסל לאחר מותה של המלכה מרי, נעימות לסרטים כדוגמת מוטיב הסרט דר' זיואגו  וכדומה.

המלחין למעשה בשפה הפשוטה הוא אשר ממציא את המנגינה.

לחן טוב-  כיצד ואיך ומי קובע כי הלחן הנו טוב? הרי קיימים מאות מלחינים ברחבי העולם .. הרי מידי יום נכתבו ונכתבים אלפי לחנים בכל רחבי העולם.. כולל בארץ .. אז איך ומי קובע כי הלחן הנו טוב או גרוע? והאם בכלל קיים מושג של לחן טוב?
ובכן, נושא זה אינו פשוט היות ואין נוסחאות מתמטיות או פיסיולוגיות או רוחניות אשר יכולות לומר אם תעשה או תפעל כך או כך הרי שהלחן יהיה טוב...  
ובכן, כפי שכבר הוסבר לחן/מלודיה הנו רצף של צלילים עולים או יורדים, לדוגמא הרצף של סולם דו מז'ור אם בעליה או אם בירידה או אם בשניהם יחד , עצם רצף שכזה :דו רה מי פה סול לה סי דו במרווח של חצי טון בינהם יצרנו באופן מלאכותי מלודיה המכונה סולם דו מז'ור.. האם מלודיה זו נעימה האם ניתן לומר לגבי מלודיה זו שמדובר בלחן טוב או גרוע?
למרות האמור לעיל, מלחין אשר למד את תורת המוזיקה ההלחנה וסודותיה יכול בנקל ליצור לחן אשר יטב עם האוזן השומעת. שכאמור הינה בשליטה של המאזין אשר ברוב המקרים הוא אשר קובע באם הלחן הוא טוב או לא.


המשך צפייה מהנה!


<<< חזרה לדף קודם                                                                                                                                                                                                                                                            המשך בעמוד הבא >>>
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים