הלחנה - (קומפוזיציה) היא פעולת חיבור מוזיקה, אם בתוים, ואם באלתור (אימפרוביזציה). מחבר המוזיקה לא חייב להיות מלחין במקצועו, אך חייב לדעת את תיאורית המוזיקה על בורייה.
המוזיקה המולחנת יכולה להיכתב לכל הרכב שהוא, מכלי יחיד ועד לתזמורת, קאמרית או סימפונית,
וכל ההרכבים האפשריים שבין שני קצוות אלה. המלחין צריך להכיר את תכונות הכלים שהוא כותב להם, סגולותיהם ומגבלותיהם. מלחינים רבים נוהגים להלחין ליד הפסנתר, הודות לאפשרות שהוא מציג לשימוש ברב-קוליות, כלומר, בהשמעת ההרמוניה.
להלחנת מוזיקה ווקאלית כללים משלה, המחייבים התאמה למנעד (דיאפזון) של כל קול ותיאום בין הקולות, בין אם מדובר בדואט, שלישייה או רביעייה, לקולות סולו, מקהלה בהרכבים שונים (מעורבת, נשים, גברים, ילדים), שירה בליווי פסנתר, הרכב קאמרי או תזמורתי וכו'. על המלחין להקפיד, שהליווי לא יבלע את קולות הזמרים אלא ישתלב בהם או יבליט אותם.
בהלחנה ניתן להשתמש בכל האפשרויות של 12 הצלילים , או להסתפק ב-7 צלילי היסוד. לדוגמא- המלחין פול סיימון (מהצמד סיימון וגרפונקל) משתמש בהלחנת השיר "The boxer" אך ורק ב-7 צלילי היסוד בלבד .
להלן הקישור: https://www.youtube.com/watch?v=l3LFML_pxlY
מלחין - (קומפוזיטור) הוא התואר הניתן לאדם אשר כותב מלודיה. אם למילים קיימות דוגמת פרק מתוך ספר תהלים, מילים שהומצאו ע"י תמלילנים שונים דוגמת המילים אשר המציא אהוד מנור - זו ילדותי השניה, וכמובן שהמלחין יכול לכתוב מלודיה ללא מילים כדוגמת נעימות ליווי דוגמת מרש האבל אשר הלחין פרסל לאחר מותה של המלכה מרי, נעימות לסרטים כדוגמת מוטיב הסרט דר' זיואגו וכדומה. המלחין למעשה בשפה הפשוטה הוא אשר ממציא את המנגינה.
לחן טוב- כיצד ואיך ומי קובע כי הלחן הנו טוב? מה יוצר לחן טוב? הרי קיימים מאות מלחינים ברחבי העולם .. הרי מידי יום נכתבו ונכתבים אלפי לחנים בכל רחבי העולם.. כולל בארץ .. אז איך ומי קובע כי הלחן הנו טוב או גרוע? והאם בכלל קיים מושג של לחן טוב או גרוע?
ובכן, נושא זה אינו פשוט היות ואין נוסחאות מתמטיות או פיסיולוגיות או רוחניות אשר יכולות לומר אם תעשה כך או תפעל כך או כך הרי שהלחן יהיה טוב...
ובכן, כפי שכבר הוסבר לחן/מלודיה הנו רצף של צלילים עולים או יורדים, לדוגמא הרצף של סולם דו מז'ור אם בעליה או אם בירידה או אם בשניהם יחד , עצם רצף שכזה :דו רה מי פה סול לה סי דו , יצרנו באופן מלאכותי מלודיה המכונה סולם דו מז'ור.. האם מלודיה זו נעימה לאוזן? האם ניתן לומר לגבי מלודיה זו שמדובר בלחן טוב או גרוע?
למרות האמור לעיל, מלחין אשר למד את התיאוריה המוזיקלית ,ההלחנה וסודותיה יכול בנקל ליצור לחן אשר ייטיב עם האוזן השומעת. שכאמור הינה בשליטה של המאזין אשר ברוב המקרים הוא אשר קובע באם הלחן הוא טוב או לא.
בדוגמא של השיר "The sound of silence" אנחנו רואים כי המלחין פול סיימון בחר לשיר זה את הסולם רה מינור Dm... אך במלודיה של השיר המלחין פול סיימון אינו משתמש ואפילו פעם אחת בצליל סי במול. אך בהרמוניה כן.
המשך צפייה מהנה!
<<< חזרה לדף קודם המשך בעמוד הבא >>>