תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

סולם כרומטי

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סולם מוזיקלי >> סולם כרומטי
צופים יקרים!
 

 
בשיעורים הקודמים למדנו מהי מחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהו צליל מוזיקלי, מהו סולם מוזיקלי מהם המושגים סוגי הסולמות, וסימני הסולמות, ותבניות הסולם , למדנו על סולמות במז'ור, סולמות במינור, וכעת נעבור ונלמד על סולם כרומטי .


סולם כרומטי – אחד מתוך שבעה סוגי הסולמות המאפיינים את המוזיקה האירופאית מערבית.
סולם זה מכיל מרווח בין שני צלילים של חצי טון, כלומר: סולם המשתמש בכל הצלילים הקיימים בטווח של אוקטבה (במוזיקה המערבית). ובמילים אחרות:הסולם הכרומטי - הנו חלוקת האוקטבה לחצאי טונים עולים או יורדים, מכיל את כל 12 הצלילים באוקטבה. 

בסולם הכרומטי אין שימוש רב במוזיקה המערבית כיוון שלסולם זה אין כל תכונה טונלית מלודית או הרמונית מיוחדת. סולם זה כולל את כל התווים האפשריים ולכן לא ניתן להגדיר בו דרגות או כל דבר הקשור בהן.
המוזיקה היחידה בה יש שימוש בסולם הדומה לסולם כרומטי היא מוזיקת ה-ג'אז, אך גם בה נדיר למצוא סולמות כרומטיים טהורים וכך נותר הסולם הכרומטי בגדר נקודת התייחסות קיצונית ולא כסולם מוזיקלי על כל המשתמע מכך. לעומת זאת קיים שימוש רחב במרווחים כרומטים יורדים או עולים בשימוש של מתח והרפיה...
 
הגדיל לעשות המלחין ארנולד שנברג 1923, ההמצאה של שנברג  dodecaphonic, או "שתים עשרה טון" שיטת הלחנה האומרת כי גם סולם כרומטי ניתן להלחין אך בידיעה ברורה של החובה בשימוש של כל 12 הצלילים אשר מרכיבים את הסולם הכרומטי. 
 

להלן תבנית הסולם   1/2  1/2  1/2  1/2  1/2  1/2  1/2  1/2  1/2  1/2  1/2   1/2     
 

להלן התוים: 



בסולם הכרומטי- כאשר אנו מלחינים צלילים בסדר עולה : נציין את הצלילים בסימן-דיאז
                         וכאשר אנו מלחינים צלילים בסדר יורד : נציין את הצלילים בסימן-במול .
                         כפי שזה נראה בתוים. 
 
המשך צפייה מהנה!
 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                                המשך בעמוד הבא >>>
 
לייבסיטי - בניית אתרים