תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

שמות הצלילים

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> צלילי המוזיקה >> שמות הצלילים
צופים יקרים!
לאחר שלמדנו מהי המחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהם תכונותיו של הצליל המוזיקלי, נעבור כעת ונלמד על שמות הצלילים : 

ובכן, כולנו בודאי מכירים את 7 שמות הצלילים אשר מרכיבים את המוזיקה האירופאית מערבית:
דו רה מי פה סול לה סי... אך רובנו בודאי לא יודעים כלל מהיכן נובעים שמות אלו ?
מי נתן את השמות לצלילים אלו? מי קבע שיהיו אלו רק 7 צלילים? וכיצד ואיך נקבע הגובה לכל צליל?...


שמות הצלילים
שמות הצלילים שאנו מכירים היום הומצאו לראשונה ע"י נזיר איטלקי בשם גואידו ד'ארצו (990-1033) 
שהשתמש במילים הלטיניות של המזמור ליוהנס הקדוש על מנת לקבוע את שמות הצלילים.
   Psallam tibi servi cunctis abolere peccatum et mirabilia  Labia tua, Johannes

מילות השיר מספרות בלטינית:
 "המשרתים ישירו בפניך על נפלאות מעשיך ומחקו כל חטאת מעל 
שפתותיך,  יוהנס" ...
 
    הצליל  דו  -    במקור היה ut quent laxis  ברבות הימים שונה ל-Do   מהמילה      Domine  (אלוהים)
    הצליל  רה  -   קיבל את שמו מן ההברות הראשונות במשפט                     Resonare fibris  
    הצליל  מי   -   קיבל את שמו מן ההברהות הראשונות במשפט                   Mira  gestorum  
    הצליל  פה  -   קיבל את שמו מן ההברות הראשונות במשפט                      Famuli tuorum 
    הצליל  סול -   קיבל את שמו מן ההברות הראשונות במשפט                          Solve polutti  
    הצליל  לה  -   קיבל את שמו מן ההברות הראשונות במשפט                         Labii  reatum
    הצליל  סי   -   במקור היה iohanes sancte  ברבות הימים שונה ל- Si 
                         מהמילה אשר בתחילת המשפט  (נעשה בדברו)               Sicut locutus est  



להלן התווים שמהם נלקחו שמות הצלילים: 

     

גבהי הצלילים 
שבע המוזות של האי לסבוס יוון הן: ניילו, טריטונה, אזופו, הפטפורה, אכלואיס, טיפופלו, רודיה.
על פי המסורת היוונית, שבע המוזות של לסבוב המציאו את הסולם המוזיקלי בעל שבע-הצלילים, המבוסס על השירה הקדומה של אפסוס .
הכוונה לשבעה גבהי צלילים שונים שאינם בהכרח במרווח של רבעי טונים חצאי טונים או טונים שלמים או במרווחי התדר המוכרים לנו כיום. ....אין מדובר במרווח טונלי ואו במרווח מיקרוטונלי. פשוט כל אחת מהמוזות היתה שרה צליל גבוה יותר מחברתה...

רעיון זה של 7 גבהי צלילים שונים נשמר עד עצם היום הזה .. דו,רה,מי,פה,סול,לה,סי. אך בגבהי צלילים מתמטיים מדוייקים. (ראה הסבר בדבר - תדר מוזיקלי)

זיהוי שמות הצלילים
הוועדה הבינלאומית למוזיקה קבעה בשנת 1875 באופן שרירותי את שמות הצלילים האוניברסלים בזיהוי האותיות הלטניות על פי השיטה  :
הצליל לה סומן באות        
A
הצליל סי  סומן באות        B
הצליל דו  סומן באות        C
הצליל רה סומן באות        D
הצליל מי  סומן באות        E
הצליל פה סומן באות        F
הצליל סול סומן באות       G
הסימן דיאז סומן בסימן     #
הסימן במול סומן בסימן    b 
הסימן בקאר סומן בסימן


 

המשך צפייה מהנה!
 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                     המשך בעמוד הבא >>>
 

 
לייבסיטי - בניית אתרים