תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מודולציה

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> תדר מוזיקלי >> מודולציה
 צופים יקרים! 
  

מודולציההמעבר מסולם לסולם במהלך נגינת יצירה באמצעות התפתחות מוזיקלית.
המעבר הפשוט והמקובל ביותר הוא המעבר לסולם המקביל, לסולם הדומיננטה ולסולם המקביל לו, לסולם הסוב דומיננטה ולסולם המקביל לו. האמצעים למעבר הם אקורד משותף לשני הסולמות, מהלכים כרומטיים או שינויים אנהרמוניים.
המודולציה היא מעבר ממרכז טונלי אחד לשני והיא משמשת גורם חשוב בעצוב הסגנון של היצירה. במוזיקה
הטונלית שבה קיים מרכז טונלי אחד , המעבר למרכז או למרכזים אחרים הוא זמני ומשמש כגורם מותר ביצירה.
באופן כללי ביותר אפשר לתאר מודולציה בעזרת הסכימה שלהלן:
מודולציה- מעבר מסולם אחד לסולם שני ונשארים בסולם השני..

                 X ---------------->      -       ---------------->Y     
       

     x  הנו המרכז הטונלי שיוצאים ממנו .
     y  המרכז הטונלי שמגיעים אליו . 
        הנקודות על החץ היוצא מ- x הינם אקורדים המשמשים כדרגות של- x
        הנקודות על החץ הנכנס ל-Y הינם אקורדים המשמשים כדרגות של-Y
        כאשר בתווך נעשית המודולציה. 

להלן דוגמא :
קרן יער - בסולם דו מז'ור ללא מודולציה.
כינור ראשון-  ביצוע מודולציה מ-פה מז'ור ל-סול מז'ור. 
כינור שני- ביצוע מודולציה מ-פה מז'ור ל-לה מז'ור
ויולה- ביצוע מודולציה מ- פה מז'ור ל- מי במול מז'ור
קונטרה בס- בסולם פה מז'ור ללא שינוי. 

 

File:K522 multitonality.png

שלושה אופני מודולציה
מבחינים בשלושה אופני מודולציה עיקריים: דיאטונית,כרומטית,ואנהרמונית:
מודולוציה  דיאטונית –נעשית ע"י מעבר ממרכז אחד לשני באמצעות דרגות הרמוניות משותפות כלומר,
דרגות X או Y הנם בעלי אותם אקורדים. (למשל האקורד סול- סי- רה משמש כדרגה חמישית ב- דו מז'ור וכדרגה רביעת ב-רה מז'ור).
מודולוציה כרומטית – נעשות ע"י הזזה כרומטית של חצי טון של צליל אחד . או הזזה של כל האקורד
בחצי טון. (מקרה זה מצוי בעיקר בספט אקורד מוקטן). 
מודולוציה אנהרמונית- נעשית ע"י פירוש אנהרמוני שונה: דרגה ב-X מפורשת באופן אנהרמוני כדרגה של Y.

מודולציה כאמצעי מוזיקלי
מודולציה-  הנו תהליך של מעבר מסולם אחד לסולם אחר במהלך היצירה. למרות הקרבה במונחים, אין לבלבל
בין מודולציה לטרנספוזיציה, שמשמשת להתאמה של יצירה או שיר לכלי נגינה או למנעד מסוימים.
המודולציה גורמת לתפנית במבנה היצירה. ישנם מעברים חדים יותר וישנם פחות. השינוי המבוצע בסולם יכול
לשמש ככלי בידי היוצר להבעת תכנים שונים:
     • להדגיש רגש מסוים (פחד, זעקה, עצב, דאגה ,כאב, שמחה וכו') ולהגביר את עוצמתו.
     • שינוי אווירה או יצירת גיוון ביצירה.
     • להעצים את סיום היצירה.
על ידי מודולציה, היוצר יכול לבטא את המסר העיקרי שהוא רוצה להעביר ביצירה יחד עם הרגש העוטף אותו
בצורה חזקה וברורה מאוד ולתת לאותו מסר ולרגש המלווה אותו, לעבור בצורה ישירה יותר למאזין. כאשר
מתרחשות מודולציות רבות בטווח זמן קצר מתקבלת תחושה של חוסר יציבות ואף של סערה פנימית.
מודולציות קיימות, במידה זו או אחרת, ברוב התרבויות המוזיקליות שמשתמשות בסולמות מוזיקליים.
המוזיקה המערבית הטונאלית מתאפיינת בשימוש נרחב במודולציות על מנת להדגיש את המרכז הטונאלי
של היצירה, באמצעות מעבר לסולמות חדשים וחזרה לסולם המקורי בסוף היצירה. למעשה, ניתן למצוא
מודולציות מלודיות במוזיקה המערבית כבר מימי הביניים. אלה התפתחו בהדרגה למודולציות הרמוניות.
שהגיעו לשיא בסוף המאה ה-17 ובתחילת המאה ה-18.
ישנן מספר שיטות למעבר מסולם אחד לסולם אחר. ככלל, מודולציה נעשית בין סולמות קרובים, כלומר
סולמות שיש להם צלילים משותפים. במוזיקה מערבית טונאלית — מוזיקה קלאסית, ג'אז ומוזיקה קלה 
נהוג להשתמש במודולציות דיאטוניות, כלומר שימוש באקורד ציר שמבוסס על צלילים משותפים לשני
הסולמות.
 
מודולציה , סטיה, טרנספוזיציה
להלן ההגדרות של מונחים אלו (נוטים להתבלבל בינהם)
מודולציה – מעבר מסולם אחד לסולם חדש ונשארים בסולם החדש.
סטיה – מעבר זמני מסולם אחד לסולם חדש וחזרה לסולם המקורי.
טרנספוזיציה – שינוי הסולם בכל היצירה.
 
 
 
המשך צפייה מהנה!

  <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>

 
לייבסיטי - בניית אתרים