תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

עולם המוזיקה

דף הבית >> צורת הלימוד >> עולם המוזיקה
 

צופים יקרים!

 
במסגרת שיעור זה אציג בפניכם את אחד הנושאים המרתקים את עולמנו - "עולם המוזיקה". 
 
מהי מוזיקה?  מהם  מרכיביה  של  המוזיקה? השפעותיה הפיסיולוגיות  הרוחניות  והנפשיות על עולם המוזיקה. מדוע אנו שמחים, עצובים, או מדוכאים וכדומה בזמן שמיעה של שיר מסויים או יצירה מוזיקלית מסויימת?  מהו אותו גורם אשר גורם לנו לבכות או לשמוח? מדוע חלקנו מזייפים בזמן שירה?  
מהי הכוונה במונחים:דיסוננס וקונסוננט מהו המושג המכונה אובר טון? מה הגורם לתופעות אקוסטיות מוזרות אלו? מהו המושג  צליל טהור וצליל טמא? ומהי תופעת החברות בין הצלילים?
מי קבע את מספר הצלילים? מי קבע את שמות הצלילים? מדוע בפסנתר מופיעים לסירוגין שני קלידים שחורים ולאחריהם שלושה שחורים, מה פשר סדר זה? מהו המושג מז'ור ומהו המושג מינור?
 
ממתי קיים המושג מוזיקה? מה הכוונה בתדר מוזיקלי? האם אכן קיימות השפעות מוזיקליות על החי והצומח?ומהו המושג "תרופה מוזיקלית"? ובכלל לשם מה העולם זקוק למוזיקה?

הפילוסוף הרומי בואטיוס, בן המאה ה-6 אמר על המוזיקה: שהיא ההרמוניה הכוללת של העולם והיא מחולקת:   
 למוזיקה מונדנה (ההרמוניה של היקום).
 למוזיקה הומנה (ההרמוניה של הנפש והגוף האינושיים).
 ולמוזיקה אינסטרומנטלית (הקול הממשי).
       
לפילוסוף  שופנהוור הייתה  השקפה  מעניינת, לפיה “מוזיקה היא ביטוי בלתי אמצעי של הרצון"..
רצון הקיום...  האם ללא המוזיקה האנושות היתה נכחדת?
תארו לכם כיצד היה מתפקד עולמנו ללא מוזיקה.. חיינו לבטח היו אפורים משעממים ומלווים בדיכאון רב,  תארו לכם לראות סרט ללא מוזיקת רקע וליווי.. וכיצד בכלל היינו ממלאים את חיינו התרבותיים ללא מוזיקה המנוגנת בעת חג, שמחה, עצבות, אבלות, מלחמה, וכדומה..                             
 
בל נשכח כי מרכיביה של המוזיקה אינם בהרכח מרכיבים חיוביים, ויש אשר משתמשים במרכיבים לא נכונים הפוגעים נפשית ופיזית בשומע.. נוער רב נפגע רק משמיעה של מוזיקה אשר אם ידע את מרכיביה לא היה שומע אותה כלל ..
 
ובכן, מהי מוזיקה? ובכלל מהו הגורם לכך שמלודיה מסויימת הופכת ללהיט? מדוע אנו מעדיפים שיר מסויים על פני שיר אחר? והאם בזמננו כאשר ברשותנו טכנולוגיות כל כך מתקדמות נוכל להזמין מוזיקה שתהפוך בוודאות ללהיט?
על מנת שנוכל לנסות ולענות על חלק משאלות אלו, נבין קודם מהי מוזיקה?


 המשך צפייה מהנה ! 
    
  

        <<< חזרה לדף קודם                                                                                          המשך בעמוד הבא >>>
 
לייבסיטי - בניית אתרים