תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

סולם פנטטוני

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סולם מוזיקלי >> סולם פנטטוני
צופים יקרים!

 
בשיעורים הקודמים למדנו מהי מחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהו צליל מוזיקלי, מהו סולם מוזיקלי מהם המושגים סוגי הסולמות, סימני הסולמות, ותבניות הסולם , למדנו על סולמות במז'ור,סולמות במינור, למדנו מהו סולם כרומטי, וכעת נעבור ונלמד על סולם פנטטוני.

סולם פנטטוני סולם זה בנוי מחמשת שמות יסוד מוזיקליים שונים מתוך 7 צלילי היסוד.
זהו אחד הסולמות השכיחים ביותר בתקופה העתיקה והמצוי עד היום גם במוזיקה האירופאית מערבית, סולם זה נמצא אצל כל עמי התרבות הקדומה: סין, פולינזיה, אפריקה, האינדיאנים באמריקה, הקלטים והסקוטים סדר המרווחים בסולם זה משמאל לימין:  סקונדה גדולה, סקונדה גדולה, טרצה קטנה ,וסקונדה גדולה ..
המרווח בין הצליל החמישי לראשון הנו מרווח הסקסטה הגדולה. (בסולם זה עשה שימוש רב המלחין פוצ'יני באופרה "טורנדוט" וזאת כדי לגרום למצלול התחושות המוזיקליות לבטא אוירה של מוזיקה סינית).  
סולם פנטטוני הוא סולם או מודוס מוזיקלי המורכב מחמישה (חמישה=פנטה ביוונית) צלילים באוקטבה.
דוגמה לסולם כזה היא סידור של סולם מז'ורי או מינורי עם החסרת צלילים למען הימנעות מחזרה על מרווח של חצי טון .(החשיבה המסורתית של סולם זה היא הנגינה על הקלידים השחורים בלבד).. 

בדוגמא שלהלן: סולם פנטטוני במז'ור המתחיל בצליל דו. הנו צירוף של חמישה טונים : דו רה מי סול לה.
במסגרת אוקטבה. סולם זה אינו בנוי על חצאי טונים והוא מופיע במצב אחד בלבד. חשוב לציין כי סולם זה אינו מכיל את הצלילים של דרגה רביעית - פה ודרגה שביעית -סי.

פנטטוניקה מז'ורית - הפנטטוניקה הנמצאת בשימוש בבלוז, ג'אז ומוזיקה קלאסית ארופאית בנויה כך:
מחסירים מן הסולם המז'ורי את הדרגות הרביעית והשביעית. ולכן הנוסחה הכללית תראה כך:
  I - II - III - VVI


ניקח לדוגמה את סולם דו מז'ור פנטטוני: דו רה מי פה סול לה סי
אם מסתכלים על הסולם הפנטטוני, שהצליל הראשון שלו שהוא פה דיאז, רואים שצליליו של הסולם יהיו כל הקלידים השחורים בפסנתר (חמישה צלילים).


להלן תבנית המז'ורית של הסולם הפנטטוני    
    1           1.5           1             1              


פנטטוניקה מינורית-. בפנטטוניקה זו מחסירים מהסולם המינורי את הדרגות השנייה והשישית. ולכן הנוסחה הכללית תראה כך: I - III - IV - V – VII

בדוגמא שלהלן: סולם פנטטוני במינור המתחיל בצליל דו הנו צירוף של חמישה טונים : דו, מי במול, פה, סול, סי במול במסגרת אוקטבה. סולם זה אינו בנוי על חצאי טונים והוא מופיע במצב אחד בלבד. חשוב לציין כי סולם זה אינו מכיל  את הצלילים של דרגה שנייה – רה ושל דרגה שישית – לה .
 
ניקח לדוגמה את סולם דו מינור פנטטוני: דו רה מי במול, פה, סול לה במול סי במול.
להלן התבנית המינורית של הסולם הפנטטוני:

      1.5        1         1           1.5           

"תוים כחולים" (Blue Notes)-תוספת מקובלת לסולמות הפנטטוניים בסגנונות בלוז, ג'אז ורוק היא הבלו נוטס (תוים כחולים) תוים שמוסיפים "פלפל" לסולם הפנטטוני. בסולם פנטטוני מינורי יהיה הבלו-נוטס ב- b5 (דרגה חמישית מונמכת). למשל לה מינור בלוז יהיה: לה, דו , רה, מי במול , מי , סול.

בסולם המינורי התו הכחול הוא בעצם טריטון מהתו הראשון בסולם. לכן אפשר להכניס לקטע דיסוננסים חזקים על אף המרווחים הרחבים. בסולם הפנטטוני המז'ורי הבלו-נוטס יהיה ב-b3 (דרגה שלישית מונמכת). למשל בסי במול מז'ור בלוז יתקבל:
סי במול , דו , רה במול , רה ,פה ,סול
 
פנטטוניקה ניטראלית
- מבוססת על הסולם המינורי כאשר מושמטים ממנו הדרגות השלישית והשישית. גם במוזיקה סינית ויפנית ישנה פנטטוניקה המבוססת על החסרת הדרגות השלישית והשביעית בסולם המז'ורי.
 



המשך צפייה מהנה!
 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                              המשך בעמוד הבא >>>
 
לייבסיטי - בניית אתרים