תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מלודיה

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> תדר מוזיקלי >> מלודיה
צופים יקרים!

 
מלודיה צירוף של סדרת צלילים מוזיקלים בסדר קבוע עולה או יורד. 
סדרת צלילים אלו הם אשר מרכיבים למעשה את המנגינה/מלודיה המרכזית אשר שומעים בשיר/יצירה.. ניתן לומר  כי המלודיה היא התוצאה של האין ספור האפשרויות שישנם בין המרווחים המוזיקליים השונים.
 
ההבדל הבסיסי בין מלודיה אחת לשניה הנו צירוף הצלילים שבכל אחת מהן. בכל מלודיה ישנם צירופים של צלילים גבוהים או נמוכים, ארוכים או קצרים בעלי מפעם ,מקצב ומשקל שונה.. (בעבר כמעט כל היצירות המוזיקליות היו מלודיות בלבד). עם השנים הומצאה שיטת ההרמוניה אשר איפשרה שירה בדואט בשלשות ברבעיות בשמניות ויותר.. ואף בצירוף כלים מוזיקליים. .
 
מרכיביה של המלודיה- המפתח, הסולם, הקצב, הטמפו, המשקל, המפעם, גובה הצליל, מרווח הצליל, משך הצליל חוזק הצליל, גוון הצליל, ומשכי הדמימות, הם אשר קובעים למעשה את השינוי בין מלודיה אחת לאחרת. האם ניתן לומר כי המלודיה אשר מרכיבה את הסולם המינורי נעימה יותר לאוזן מאשר המלודיה אשר מרכיבה את הסולם המז'ורי? ובכלל מהי אותה נעימות לאוזן כיצד מודדים אותה?
מרכיבי המלודיה הנם כמעט אין סופיים ולכן ניתן למעשה להלחין כל מלודיה אפשרית.   מחקרים רבים נערכו ונערכים בעולם למציאת המתכון המדוייק שבו ניתן לייצור מלודיה מושלמת.. טרם ברור מה הם הגורמים למלודיה הנתפסת כמלודיה אוניברסלית.. עדיין לא ברור מהו הגורם ללחן זה או אחר להתקבל נכון  יותר על האוזן האנושית..ובכלל מהו הגורם לכך שמלודיה מסויימת הופכת ללהיט.. יש הטוענים כי קיימת חשיבות מתמטית ליצירת מלודיה, ומלודיה הנכתבת בצורת חוקים מתמטיים נתפסת טוב יותר באוזני השומע..  
האם ניתן לומר כי מספיק אם נשתמש במרכיבי המלודיה על מנת לייצור מלודיה.. או שאנו חייבים בכתיבת מלודיה (לחן) להיצמד לחוקי המלודיה (ההלחנה) המתאימה את עצמה לכל עם תרבות או תפיסת עולם מוזיקלית?.  חשוב לציין כי המלודיה על מנת שתתפס כמוזיקה מלודית, הצלילים חייבים להופיע מתוך נגזרת  של תבניות הסולם ..  אחרת ניתן לומר כי מעצם הנחת היד על קלידי הפסנתר יצרנו מלודיה.. ?  או מעצם מלמול של צלילים מסויימים אף אם הם מזוייפים יצרנו מלודיה?
 
להלן מספר סוגי מלודיות המורכבות ממספר סוגי סולמות שונים: 
      מלודיה במז'ור
      מלודיה במינור טבעי
      מלודיה במינור הרמוני
      מלודיה במינור מלודי
      מלודיה כרומטית
      מלודיה פנטטונית

      
ברור איפה, כי המלודיה הינה התוצאה הסופית של כל השילובים האפשריים הקיימים בכל סוג מוזיקה, ברור כי המלודיה ההודית שונה מהמלודיה הערבית וכדומה ולא רק בגלל סוגי המרווחים השונים. תפיסת העולם בעת כתיבה מלודית שונה בכל עם ובכל תרבות, שונה בכל סוגי המוזיקה למינהם ואף בתוך המוזיקה הקלאסית אנו רואים סוגי מלודיות שונות בתקופות שונות ובין מלחינים שונים.. ברור איפה כי המלודיות אשר הולחנו ע"י מוצרט שונות מהמלודיות אשר הולחנו ע"י מלחינים אחרים ואפילו בתקופתו של מוצרט..
    
אם כך ניתן לסכם כי המלודיה הינה התוצאה הרעיונית של מלחין זה או אחר בהתאם לחוקי הכתיבה אשר היו בתקופתו.
 
 
המשך צפייה מהנה! 
 
 
 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                        המשך בעמוד הבא >>> 

 
 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים