תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

תקופת האורטוריה

דף הבית >> תולדות המוזיקה >> תקופת האורטוריה
צופים יקרים!


תקופת הרפורמציה
מרטין לותר מיסד תנועה שיש לה השפעה רבה על הדת .. כולם מתאחדים למופע אחד שבו יש ניסיון לשחזר את הדרמה היוונית שהיתה מוזיקלית בחלקים גדולים שלה (לא יודעים איך נשמעה המוזיקה בתקופת יוון העתיקה אך ברור שמוזיקה זו היתה קיימת).. אופרה- דרמה מוזיקלית מבויימת
מתחילה להביא מאויים חילונים לידיעת הציבור מאויים אשר הוסתרו עד כה מבני האדם ע"י הכנסייה.. הרב מתלהב מההפיכה והכנסייה חייבת למצא פתרון לבעיה ולכן נוצרה תנועה  ה"קונטרה רפורמציה"  אשר נועדה למצוא פתרון כדי למזער את הנזק ולהשיב אל הכנסייה את המאמינים שפרשו לעולם החילוני..אחרי שהאופרה כבר משגשגת שני עשורים נמצא לפתע הפתרון המיוחל בשיטת האורטוריה- דרמה מוזיקלית דתית לא מבויימת.. (המילה אורטוריה באה מהמילה אורטוריו- זהו אולם קטן שהיה בכנסייה ואשר היה מיועד להתייעצויות דתיות התכנסויות ודברי הגות .. נהפך בעקבות הרעיון לאולם שבו תוצג הדרמה המוזיקלית הדתית אשר כונתה האורטוריה)..  אם כותבי האופרה לקחו את הנושאים לכתיבה מהעבר הרחוק במיוחד טרדגדיות יווניות הרי שלצורך כתיבת האורטוריה השתמשו המלחינים בכתבי הקודש, התנך והברית החדשה .. אבי האורטוריה הנו הקומפוזיטור ג'יאקומו קריסימי Carissimi, Giacomo 1605-1674 גדולתו בכמות האורטוריות שכתב בחלקן קצרות ובחלקן ארוכות .. כתב בשפה הלטינית ובשפה האיטלקית , האורטוריות בשפה הלטינית מבוצעות בכנסייה ובשפה האיטלקית מחוץ לכנסייה.. גדולתו השנייה היא האפשרות לאפיין את הדמויות באמצעים מוזיקליים..
 
קריסימי השתמש באותם האמצעים שהשתמשו בכתיבה לאופרה לצורך כתיבת ההלחנה לאורטוריה, קריסמי לא נמנע מלשלב את הכלים המוזיקליים (שכידוע היו אסורים עד כה בכנסייה ושילב אף כלים נוספים בעיקר העוגב.. ההבדל המשמעותי בין אופרה לאורטוריה הוא שבאופרה אין "סודות" הכל כתוב בצורה בימתית .. לעומת זאת קומפוזיטור אשר כותב אורטוריה אין לו את כל הלוקסוס של תפאורה תלבושות תנועה וכל האינפורמציה חייבת לעבור באמצעות ההלחנה בלבד..  ברור איפה כי להלחין אורטוריות קשה יותר מאשר להלחין אופרה.. באורטוריה המאזין מפעיל את דמיונו כדי להתחבר לסצינה .. ולכן על המלחין אשר מלחין אורטוריה להיות מוכשר ומתוחכם יותר מבחינה מוזיקלית כדי לכתוב את ההלחנה הנכונה כדי שהשומע יוכל להבין במה המדובר.. חלקן הרב של האורטוריות מספרות לנו סיפורים דרמטיים כגון: "ישראל במצרים", "יונה הנביא", "דוד המלך", "אליהו" ,"שמשון" "יהשוע", "יפתח" וכדומה..  ולכן המוזיקה שנכתבה לאורטוריה דורשת מהקומפוזיטור אתגר כתיבתי גבוה יותר כדי להגיע לדמיונו של השומע.  באופרה אין אדם שמספר את העלילה אלא יש דיאלוגים של העלילה לעומת זאת באורטוריה יש אדם שמספר (שר) את סיפור העלילה.. יש לציין כי האורטוריה אינה יצירה ליטורגית דתית ואינה מיועדת לתפילה. לצורך המחשה ראינו קלטת וידאו של האורטוריה "משפט שלמה"..
 
ג'. קריסימי: אורטוריה "משפט שלמה"
מספר העלילה:  מארצות השמש העולה והשמש השוקעת, בואו כל בני האדם,היחפזו והקשיבו לחכמתו של המלךהגדול והשופט שלמה.  בפני המלך עמדו שתי אמהות אומללות ובעת שקוננו כך אמרו אליו:
אישה א' : אני והאישה הזאת חיינו באותו בית ואני ילדתי ליידה באותו חדר שינה. ואז כעבור שלושה ימים גם היא ילדה ילד. היינו ביחד שם ואיש מלבדנו לא היה אתנו בעת ההיא. הבן שלה מת בלילה. היא בוודאי חנקה אותו למוות בזמן שיישן ומיד בדממת הלילה היא לקחה את בני שלי אשר שכב לצידי ואספה אותו לחיקה, ואת בנה המת העבירה למיטתי.
אישה ב' : אין זה נכון מה שאת אומרת, זה הבן שלך אשר מת , בעוד שלי חי!
המלך שלמה:  אלוהים, הענק למלך את יכולת שיפןטך על מנת שאוכל להבחין בין הטוב לרע.הביאו חרב, וחצו את הילד החי לשני חלקים, ותנו חצי לאחת ואת החצי השני לאחרת.
אישה ב' : שיפוטך נכון, מלכי. לא שלי, וגם לא שלה יהיה הילד. חצו את הילד!
אישה א' : אבוי,אבוי, בני שלי! לבי נקרע אליך,בני! תנו לה את הילד החי, עדיף כך מאשר לחצותו.
המלך שלמה:  חצו את הילד!
אישה ב' : לא שלי ולא שלך יהיה הילד,חצו אותו!
אישה א' : אבוי, אבוי, לא! אל תחצו אותו!תנו לה את הילד החי.
המלך שלמה:  תנו לאישה זאת את הילד החי, כי היא אימו!
אישה א' : שמחו עימי, כל בני האדם, כי אם מאושרת אנוכי ואהבתי לילדי פי שלושה, נתבשרתי טוב ומזלי רב,ינק ילדי מחזי.. והערץ את מלכך!
מקהלה: בואו בני האדם, כל בני האומים והיאספו מסביב, שמחו וחגגו את שיפוטו של המלך שלמה והתפללו לחוכמתו של המלך..שבחו את המלך, שבחו את המלך...
 
ג.פ.הנדל – אורטוריה "ישראל במצרים"
הנדל מלחין גרמני שחי באנגליה וכתב באיטלקית.. נטש את כתיבת האופרות ועבר לכתיבת אורטוריות. את האורטוריה "משיח" כתב הנדל ב-21 יום. הנדל כתב אורטוריות רבות בקצב מסחרי תעשייתי.. לאורטוריה "משיח"  כתב הנדל שבע ורסיות שונות.
האורטוריה "ישראל במצרים" כתה הנדל מתוך ספר תהלים (ולא מספר שמות) .. זוהי אורטוריה שכתובה למקהלה ותזמורת  .
מקהלה:: נתן גשמיהם ברד, ואש מתלקחת בתוך הברד. ותהלך אש ארצה.
            ויהי חושך אפלה בארץ, וימש חושך.
            ויגער בים סוף, ויחרב.
            ויכסו מים צריהם, אחד מהם לא נותר.
 
פליקס מנדלסון – אורטוריה " אליהו"
מלחין גרמני פסנתרן נגן אורגן ומנצח. נולד בהמבורג גרמניההמוזיקה שלו עשירה ברעיונות ובמלודיות שיריות. חלקו רב בתחיית המוזיקה של באך , מנדלסון הלחין מוזיקה בימתית (חלום ליל קיץ ועוד) הלחין סימפוניות ויצירות רבות לתזמורת, קונצ'רטי לפסנתר, לכינור,יצירות רבות למקהלה וכן יצירות רבות לפסנתר, לקול ופסנתר, לאורגן ומוזיקה קאמרית. וכן אורטוריות רבות לרבות האורטוריה "אליהו". אורטוריה זו כתובה למקהלה לתזמורת ולשני סולנים –סולו בס וסולו סופרן . באורטוריה זו ניתן להיווכח כי גם באוירה שקטה עם ליווי כלים מינימלי, ניתן ליצור דרמה מוזיקלית עשירה.
 
אורטוריה " אליהו"
סופרן (האישה): מה לי ולך איש האלוהים. באת אלי להזכיר את עווני ולהמית את בני? עזור לי, איש האלוהים: חלה בני...ויהי חוליו חזק מאד, עד אשר לא נותרה בו נשמה. כל היום קודר הלכת,אשתה בכל לילה מיטתי, בדמעותיי ארסי אמסה, הצל את בני, כי לא נותרה בו נשמה. 
בס (אליהו): תני לי את בנך. אלוהי, פנה אלי וחנני! תנה עןזך לעבדך והושיעה לבך אמתך! כי אתה ה' אל רחום וחנון, ארךאפיים ורב חסד ואמת. תשוב נא נפש הילד על קרבו ויחי!
סופרן (האישה): הלמתים תעשה פלא? הן לא נותרה נשמה בקרבו!
בס (אליהו): תשוב נא נפש הילד הזה על קרבו ויחי!
סופרן (האישה): שמע ה' בקול אליהו ותשוב נפש הילד על קרבו ויחי!
בס (אליהו): ראי,חי בנך!
סופרן (האישה): עתה זה ידעתי כי איש האלוהים אתה, ודבר ה' בפיך אמת! מה אשיב לה'? כל תגמולוהי עלי!
בס (אליהו): ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך, ובכל נפשך ובכל מאודך. אשרי כל ירא את ה' ההולך בדרכיו!


המשך צפייה מהנה!
 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>> 
 

 
 
 
 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים