תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

הפסנתר

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> תדר מוזיקלי >> הפסנתר
צופים יקרים!
 
     
הפסנתר הוא כלי נגינה ממשפחת כלי המקלדת שהומצא בעשור האחרון של המאה ה-17. מנעד הצלילים של הפסנתר הוא הגדול ביותר מבין כל כלי הנגינה (מלבד הנבל), מנעד זה מכיל 9 אוקטבות.
(רוב הפסנתרים בעלי 88 קלידים, ומתפרסים עד לה נמוך במפתח פה, אוקטבה מתחת לשישה קווי עזר נוספים לחמשה, ועד דו גבוה במפתח סול- שתי אוקטבות מעל ל-9 קווי עזר נוספים לחמשה.
על פי כלי זה נמדדות תשע אוקטבות שונות אשר משמשות בחלקן לשירה ולניגון לצורך ליווי מוזיקלי. האדם הממוצע יכול לבצע כל אחד לפי קולו עד שתי אוקטבות (למעט חריגים). 
 
הפסנתר הומצא על ידי ברתולומיאו כריסטופורי, אחד מתוך אוצר כלי הנגינה של משפחת מדיצ'י ב-פירנצה.
החידוש בפסנתר בשונה מכלי המקלדת האחרים שהיו קיימים עד אז, הוא שבפסנתר ניתן לשלוט על חוזק הצליל בהתאם לעוצמת הלחיצה על הקליד, ולכן זכה הפסנתר לשם "פיאנו-פורטה" הפסנתר הוא התפתחות של הצ'מבלו שהיה קיים כבר מאות שנים לפניו. כמו הצ'מבלו גם הפסנתר הוא כלי מקלדת וכלי מיתר, אך בעוד שהצ'מבלו הוא כלי פריטה, הרי שבפסנתר מופקים הצלילים על ידי "פטישים" המקישים על המיתר, ולכן הפסנתר הוא גם כלי הקשה. ההקשה בפסנתר מאפשרת שליטה באצבעות על חוזק הצלילים, שליטה שלא הייתה קיימת בצ'מבלו. .
קלידי הפסנתר הן חיקוי מושלם של הצ'מבלו (אך בעוד ש-הצ'מבלו מכיל 5 אוקטבות הרי שהפסנתר מכיל 9 אוקטבות). כל קליד לבן בפסנתר מזהה את אחד מתוך 7 צלילי היסוד בפריסה על-פני 9 אוקטבות. וכל קליד שחור בפסנתר מזהה אחד מתוך 5 סימני ההיתק אף הם בפריסה של עד 9 אוקטבות. 
 
הפסנתר בנוי מאותם סדר מרווחי טונים כפי שהיה בנוי הצ'מבלו, המרווח בין כל קליד לבן (מימין לשמאל) הנו מרווח של סולם דיאטוני  בתבנית: טון- טון- חצי טון-טון-טון-טון-חצי טון.
המרווח בין כל קליד שחור אחד מהשני (מימין לשמאל) הנו מרווח של סולם פנטטוני. בתבנית:
טון-חצי טון-טון-טון-חצי טון-טון-טון (משמאל לימין) בנייה זו יוצרת למעשה את 12 המרווחים בני חצי טון כל אחד. 
 
זו גם הסיבה מדוע הקלידים השחורים מסודרים זוג שלישיה זוג שלישיה וחוזר חלילה... כלומר, בשני מקרים אין קליד שחור בין שני לבנים...ולכן על מנת לשמור על מבנה שתי התבניות שתוארו לעיל היה חובה לקבוע שבין הצלילים מי-פה ובין הצלילים סי-דו יהיה מרווח של חצי טון וזאת כדי לשמור על התבנית של הסולם הדיאטוני ולכן אין קליד שחור בין הצליל מי לצליל פה ובין הצליל סי לצליל דו. 
 
תכולת הפסנתר:
הפסנתר מכיל 88 קלידים :
52 קלידים לבנים:    C   = 8 קלידים.  D=  7  קלידים . E= 7 קלידים. F= 7 קלידים. G= 7 קלידים ,
                              A  =  8 קלידים , B=  8  קלידים.
36 קלידים שחורים:  C#   =7 קלידים. D#  =7 קלידים F# = 7 קלידים. G# = 7 קלידים , A#  =  8 קלידים .
 
המרווח בין כל קליד לבן (משמאל לימין) הנו מרווח של טון שלם, למעט בין הצלילים מי- פה ובין הצלילים  סי -דו  שהמרווח בניהם הנו של חצי טון. 
 
המרווח בין כל קליד שחור אחד מהשני (משמאל לימין) הנו מרווח של טון שלם, למעט בין הצלילים רה דיאז פה דיאז ובין הצלילים לה דיאז- דו דיאז שהמרווח ביניהם הנו של טון וחצי.
 
הפסנתר מכיל !88 (בעצרת) מרווחים אפשריים בין שני קלידים שונים בעלייה (משמאל לימין) ו- !88 (בעצרת) מרווחים אפשריים בין שני קלידים שונים בירידה (מימין לשמאל), דבר המאפשר לנגן מלודיות אינסופיות... 
 
הפסנתר מכיל 9 אוקטבות השונות זו מזו בגובה התדר המוזיקלי. התדר באוקטבה עולה בשיטה של הכפלה מאוקטבה אחת לשנייה. (משמאל לימין) לדוגמא: הצליל לה באוקטבה הראשונה הנו של 440 הרץ ואילו הצליל לה של האוקטבה השנייה הנו של 880  הרץ  והצליל לה באוקטבה הקטנה הוא של 220 הרץ .. וכך הלאה.   

בכל אוקטבה מופיעים 12 צלילים החל מהצליל דו ועד הצליל דו באוקטבה הבאה.

כדי להתמקם בפסנתר, קבוצה של שני קלידים שחורים (בכל מיקום בפסנתר הקליד הלבן משמאלו של הקליד השחור (בקבוצת השניים) יהיה תמיד הצליל C - דו. האוקטבה הראשונה ממוקמת במרכז הפסנתר.
 
האדם מסוגל לשיר 52 קלידים מתוך 88 הקלידים שבפסנתר. האדם אינו יכול לשיר את האוקטבה ה-תת נגדית, האוקטבה הנגדית, האוקטבה הרביעית, ואוקטבה החמישית . אוקטבות אלו מיועדות לכלים המוזיקליים.

הצלילים:  סי דיאז  = דו במול  או מי דיאז = פה במול  אינם קיימים פיזית בפסנתר אך קיימים באופן התיאורטי. 

לכל צליל בפסנתר שלושה שמות חופפים:  לדוגמא : דו = סי דיאז= רה במול כפול.   C = B# = Dbb

מיקום האוקטבות בפסנתר
בפסנתר כאמור, קיימות 9 אוקטבות (משמאל לימין): תת נגדית, נגדית, גדולה, קטנה, ראשונה, שנייה, שלישית, רביעית, חמישית  סה"כ 9 אוקטבות שמתוכן 7 אוקטבות מלאות ושתי אוקטבות חלקיות.

להלן מיקום האוקטבות ,הצלילים, וקולות האדם בפסנתר: קונטרה בס, בס, בריטון, טנור, קונטרה טנור, אלט, קונטרה אלטו, מצו סופרן, סופרן.
 
      קולות הבס/בריטון מתפרס על פני האוקטבות גדולה וקטנה.
      קולות הטנור/קונטרה מתפרס על פני האוקטבות קטנה וראשונה.
      קולות האלט/קונטרה אלט מתפרס על פני האוקטבות קטנה וראשונה.
      קולות המצו סופרן/סופרן מתפרס על פני האוקטבות ראשונה ושניה.
      האוקטבות תת נגדית נגדית הרביעית והחמישית מיועדות לכלי נגינה.

הקלידים בפסנתר
בפסנתר כאמור, קיימים 88 קלידים: 52 קלידים לבנים ו-36 קלידים שחורים.
  • המרווח בין שני קלידים לבנים: הוא בדרך כלל של טון שלם . למעט בין הצלילים מי -פה ובין הצלילים סי-דו.
  • המרווח בין  קליד לבן לקליד שחור או ההיפך: הנו של חצי טון .
שמות הקלידים/התוים/הצלילים- לכל קליד מתוך 88 הקלידים יש שם האוקטבה, שם הקליד, שם התו, ומספר הקליד. 
מספור האוקטבות- כאמור הפסנתר מכיל 9 אוקטבות(משמאל לימין): תת נגדית, נגדית, גדולה, קטנה, ראשונה, שנייה, שלישית, רביעית, חמישית  סה"כ 9 אוקטבות שמתוכן 7 אוקטבות מלאות ושתי אוקטבות חלקיות.
שם הקליד- לכל אחד מ-88 הקלידים יש שם קליד לדוגמא קליד דו  אוקטבה ראשונה.
שם התו - לכל קליד יש שם התו המזוהה באות לטינית  לדוגמא התו דו מזוהה באות הלטינית C
מספר הקליד- לכל קליד יש מספר אשר מזהה אותו חד ערכית מתוך 88 הצלילים לדוגמא הצליל דו באוקטבה הראשונה מספרו 1.1  כלומר הצליל דו באוקטבה הראשונה.

סולם- רצף של 8 צלילים עוקבים בתוך אוקטבה אחת. לדוגמא סולם דו מז'ור :C  D   E   F  G   A  B  C
מספור צלילים בתוך סולם-  לכל צליל בסולם יש מספר                                 8   7   6   5   4   3   2   1  

תבנית הסולם- לכל סולם יש את התבנית אשר מגדירה את סוג הסולם:
                      תבנית מז'ורית:  1/2    1     1       1    1/2    1      1
                      תבנית מינורית:   1      1    1/2     1      1    1/2    1

דיאז- הגבהה של הצלילי בחצי טון כמו בין הצליל דו לצליל דו דיאז. 
במול- הנמכה של הצליל בחצי טון  כמו בין הצליל דו לצליל דו במול.

אקורד משולש- מכיל שלושה צלילים מתוך הסולם השייכים לדרגה ראשונה שלישית וחמישית לדוגמא בסולם דו מז'ור האקורד המשולש יכיל את שלושת הצלילים 
זה מעל זה:  C  E  G

ספט אקורד-  מכיל ארבעה צלילים מתוך הסולם השייכים לדרגה ראשונה שלישית חמישית ושביעית לדוגמא בסולם דו מזור ספט האקורד יכיל: את ארבעת הצלילים זה מעל זה:  C  E  G  B

הנגינה בפסנתר - יכולה להיות נגינה מלודית כלומר צלילים זה אחר זה, או נגינה לצורך ליווי בשיטה של אקורד. שלושה או ארבעה צלילים המנוגנים בעת ובעונה אחת .

 
 
 
המשך צפייה מהנה!

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                              המשך בעמוד הבא >>>
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים