תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

טרנספוזיציה

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> תדר מוזיקלי >> טרנספוזיציה
צופים יקרים!

טרנספוזיציה- הינה שיטה של עיתוק שלפיה מתבצע שינוי גובהם של צלילים בכל היצירה או בפרק שלם מתוך היצירה.. 

במוזיקה, טרנספוזיציה ("השׂאה") היא הגבהה או הנמכה של שיר או יצירה מוזיקלית לרוב על מנת שיתאימו לכלי נגינה או למנעד קולי מסוים. הטרנספוזיציה גוררת עמה שינוי במרכז הטונלי אך לא בסולמות עצמם, לדוגמא- טרנספוזיציה מדו לרה של קטע בסולם מז'ורי תשנה את הסולם מ-דו מז'ור ל-רה מז'ור.
 
בטרנספוזיציה משתמשים בעיקר לנוחות המבצע, ונעזרים בה בעיקר זמרים. במוזיקה הקלאסית אין נהוג לבצע טרנספוזיציות, אלא בז'אנר השיר האמנותי ובמקומות ביצירה בהם כתב המלחין בעצמו גרסה נוספת בסולם אחר.
כאשר משׂיאים קטע מוזיקלי לסולם אחר, נשמרים כל המרווחים המקוריים בין התווים ודרגות התווים המקוריות, ולכן משתנים סימני ההיתק (דיאזים/במולים) במפתח; לדוגמה, לקטע שנכתב במקור ברה מז'ור (שני דיאזים במפתח) והושׂא לסולם לה מז'ור יתווסף דיאז שלישי במפתח, על התו סול.
 
דוגמא נודעת לטרנספוזיציה מתחום האופרה: באופרה "הספר מסביליה" מאת ג'ואקינו רוסיני, כתובה האריה"La Calunnia" אשר מושרת בפי הדמות דון באזיליו (באס) בסולם רה מז'ור. בסולם זה, התו הגבוה ביותר באריה הוא פה דיאז, אשר נחשב גבוה ביותר לזמרי באס ונוטה להיות משויך יותר למנעד זמרי הטנור. לפיכך,נהוגה לרוב אף גרסה מונמכת של האריה, בדו מז'ור, וכך, התו הגבוה אליו צריך להגיע הזמר הוא התו מי.
מוזיקה נכתבת אף לכלים שונים בשינוי סולם הבסיס (במקרה זה הטרנספוזיציה היא רק בכתיבה, ואין שינוי בצליל הנשמע). למשל קלרינט ב-סי במול (הזזה בטון למעלה), סקסופון אלט ב-מי במול (הזזה בטון וחצי למטה), וכו'.
הטרנספוזיציה ניתנת לביצוע בכל אחד מ-13 האפשרויות הבאות:
     מ-מז'ור  ל-מז'ור
     מ-מינור  ל-מינור
     מ-מז'ור  ל-מינור טבעי
     מ-מינור  ל-מז'ור
     מ-מז'ור ל-מינור הרמוני/מלודי
     מ-מינור ל-מינור: טבעי/הרמוני/מלודי 
     מ-מז'ור ל-מינור – בתוך אותו סולם
     מ-מינור ל-מז'ור – בתוך אותו סולם  
     בין סולמות מקבילים
     בין סולמות  - צליל הטוניקה שונה
     בין סולמות  - צליל הטוניקה זהה 
     טרנספוזיציה של דרגות הסולם 
     טרנספוזיציה מ-דרגת סולם ל-דרגת סולם אחרת
 
 
המשך צפייה מהנה! 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                             המשך בעמוד הבא >>> 

 

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים