תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

סימני ההיתק בסולם

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סולם מוזיקלי >> סימני ההיתק בסולם
צופים יקרים!

 
בשיעורים הקודמים למדנו מהי מחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהו צליל מוזיקלי, מהו סולם מוזיקלי מהם סוגי הסולמות, מהם סימני הסולמות. וכעת נעבור ונלמד על סימני ההיתק בסולמות השונים.

סימני ההיתק בסולם- סימני במול או דיאז אשר נוצרים למעשה מעצם שימור תבנית הסולם. 

כפי שכבר הוסבר בפרק הקודם, במוזיקה האירופאית מערבית קיימים 7 סוגי סולמות, ולכל סוג סולם ישנה תבנית סולם יחודית לכל סוג סולם .  

ולכן סימני הסולמות השונים הקיימים במוזיקה האירופאית מערבית. נוצרים למעשה מעצם שימור תבנית הסולם. 

נקח לדוגמא את הסולם דו מז'ור כיצד הוא נוצר ? מדוע בסולם זה לא מופיעים כלל סימני היתק? ובכן, אנו רואים כי סולם דו מז'ור מכיל את הצלילים: דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי, דו  והיות והתבנית המז'ורית הינה של: 
חצי טון ,טון ,טון ,טון, חצי טון, טון, טון  (משמאל לימין), ניתן לומר כי מעצם סידור הצלילים בסדר עולה מהצליל דו בתבנית מז'ורית מוגדרת זו לא נדרשים כלל סימני ההיתק. 


נקח לדוגמא את הסולם דו מז'ור 
התבנית המז'ורית:      0.5   1     1     1     0.5    1     1
לאור הדוגמא לעיל, אנו רואים ששני התנאים: סדר עולה של הצלילים מהצליל דו ועד דו , וכן סדר התבנית המז'ורית מתקיימים ללא צורך בשימוש של סימן היתק כל-שהוא.

נקח כעת לדוגמא את הסולם רה מז'ור
התבנית המז'ורית:      0.5    1     1     1    0.5    1     1
ובכן, אנו רואים 
ששני התנאים: סדר עולה של הצלילים מהצליל רה ועד רה , וכן סדר התבנית המז'ורית מתקיימים מחייבים את הסדר הבא: סולם רה מז'ור מכיל את הצלילים: רה,מי,פה דיאז,סול,לה,סי,דו דיאז,רה.. סדר זה נוצר עקב התבנית המז'ורית: חצי טון, ,טון ,טון ,טון, חצי טון, טון, טון , ניתן לומר כי מעצם סידור הצלילים בסדר עולה מהצליל רה בתבנית מזורית מוגדרת זו , נוצרו שני סימני היתק בדיאז : בצליל פה ובצליל דו. ולכן סדר הצלילים של סולם רה מז'ור הוא: רה ,מי ,פה דיאז ,סול ,לה, סי, דו דיאז, רה.. כלומר, על מנת לשמר את  התבנית המז'ורית היינו חייבים להגביה את שני הצלילים פה ודו בחצי טון. 
 
באם נחזור על פעילות זו לגבי יתר הסולמות, נקבל בכל פעם מחדש סימני היתק שונים. ובס"כ 42 סימני היתק שונים במוזיקה האירופאית מערבית.

 
יש לציין כי סימני ההיתק בסולם יכולים להופיע ב-דיאזים או ב-במולים , אין אפשרות לשתף את שני סימני ההיתק בסוג סולם אחד.  

    
 
המשך צפייה מהנה ! 
 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                              המשך בעמוד הבא >>>
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים