תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

תיבה במוזיקה

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סימני התוים >> תיבה במוזיקה
צופים יקרים!

 
תיבה במוזיקה Measure - קבוצת פעמות המאורגנות בין שני קוים בתוך המחמושת בהתאם לסוג המשקל.
מספר הפעמות בתיבה וערכי התוים שלהן נקבעים על פי המשקל שנקבע לתיבה/תיבות או לכל היצירה. 
ובמילים אחרות –תיבה הינה מסגרת שבכל אחת מהן משתקף סיכום משכי הזמן של התוים בהתאמה
למשקל שנקבע.
 
מספור התיבות
כל תיבה (למעט תיבת הקדמה) ביצירה או בפרק מתוך יצירה ממוספרת לצורך נוחות של זיהוי, על-פי מספור
זה קל למנצח, לזמרי המקהלה ולנגני התזמורת להצביע על המיקום המתאים בזמן חזרות. המספור יכול להתחיל ולהסתיים מתחילת היצירה ועד סופה, או להתחיל ולהסתיים בפרק או קטע ביצירה.
 
סימני התוים והדמימיות
כאשר אנו שרים או מנגנים אנו נדרשים על פי סימוני התוים או הדמימות לשיר/לנגן או להפסיק לשיר/לנגן בהתאם.  סימנים אלו לעומת סימני העוצמה מורים על משך זמן השירה/השתיקה על פי אורך סימן התו שצויין. סימני התוים והדמימות בתיבה – נועדו כדי לתאר באופן סכמטי את אורך הפעמה. סימן זה יכול להיות באורך של שלם ,חצי, רבע, שמינית 1/16 וכדומה.. וזאת בהתאם למה שציין המלחין ביצירה.
 
סימני הדינמיקה
סימנים אלו מורים על מידת עוצמת הקול שיש לבצע בתיבה מסויימת במספר תיבות מסויימות או בפרק מסויים או בכל היצירה. שמות הסימנים בשפה האיטלקית, הסימנים השכיחים:
 פיאנו  - p   שקט
 מצו פיאנו -mp  יותר שקט 
 פיאניסימו - pp   שקט מאוד
 פורטה - f    חזק 
 מצו פורטה -mf  יותר חזק 
 פורטיסימו - ff     חזק מאוד 

סימני ההגברה/החלשה
סימנים המורים על אופן ביצוע העוצמה לצליל או לפרזה מסויימת. הסימנים השכיחים הם:
סימן ה-קרשנדו- סימן הקרשנדו בתוים מתפקידו להורות לנגנים או הזמרים , את קטע התוים שאותם יש
להגביר בהדרגה . ההגברה מתחילה מתחילת הסימן ומסתיימת בסוף קשת הפרזה.

סימן ה-דימינואנדו- סימן ה-דימינואנדו בתווים מתפקידו להורות לנגנים או הזמרים , את קטע התווים
שאותם יש להחליש בהדרגה. ההחלשה מתחילה מתחילת הסימן ומסתיימת בסוף קשת הפרזה.

 
קשתות
סימני הקשתות מחולקים לשלוש קבוצות:
קשת המחברת שני צלילים בעלי גובה צליל זהה. 
קשת המחברת שני צלילים בעלי גובה צליל שונה.
קשת המחברת מספר צלילים בעלי גובה צליל שונה. (פרזה)
 
סימני האטה
סימני ההאטה הנפוצים הנם: סימן הפרמטה או סימן ה-Rit. ההבדל בינהם :סימן הפרמטה מורה להאיט
את אורך הצליל לפי ראות המנצח, ולעומת זאת סימן ה-Rit מורה על האטה במספר צלילים או שינוי בקצב לפי הוראת המלחין...

החלפת סולם בתיבה/תיבות
לעתים מלחין היצירה משנה את הסולם של היצירה לתיבה מסויימת או למספר תיבות בתוך הפרק של היצירה.   
 
החלפת משקל בתיבה /תיבות
לעתים מלחין היצירה משנה את המשקל בתוך היצירה לתיבה מסויימת ,למספר תיבות או לפרק של היצירה.
 
סימני חזרה
בסימני החזרה שלושה סימנים: 
סימן אל-סניו (al segno) – סימן מורה לחזור לנגן מתחילת התוים לשיר/לנגן עד להופעת המילה Fine.

סימן הקודה coda)   סימן מורה לחזור חזרה עד לסימן זה בתווים. 
 
תיבה אשר מסומנת בשתי נקודות בקו תיבה שמאלי
מורה לנגן/זמר לבצע פעמיים את הקטע המסומן בתחילתו בשתי נקודות מצד שמאל ועד לקטע שבו מסומן בשתי נקודות מצד ימין או עד לקטע המסומן בקו סיום של היצירה.
   
סימן סיום

קו כפול בתיבה אשר מורה על סיום פרק ביצירה או את סיום היצירה כולה.   
 
המשקל בתיבה
כפי שנאמר, המשקל הנו קבוצת פעמות המאורגנות בין שני קוי תיבה. מספר הפעמות בתיבה וערכי התווים שלהן קובעים את המשקל של התיבה. התיבה למעשה הינה מסגרת שבכל אחת מהן משתקף סיכום משכי הזמן של התווים בהתאמה למשקל שנקבע. שימו לב - מה יקרה כאשר המשקל בתיבה אחת יהיה 3/4 ואילו המשקל בתיבה השנייה יהיה 6/8  והגדרנו בשתי התיבות את ערך השמינית , נקבל תמונה זהה של שמונה שמיניות בתיבה אך המפעם (מהירות הנגינה) יהיה שונה. במילים פשוטות –השמינית במשקל של 3/4 תהיה מהירה יותר מהשמינית במשקל של 6/8 . 
               
קו תיבה וירטואלי

זהו קו אשר אינו מופיע למעשה בתיווי המוזיקלי. קו זה הנו וירטואלי ומופיע בסיום של משפט, בסיום של קטע מלודי או בסיום פרזה מושרת.  קו זה מבטא לרוב צורך בנשימה...

סימני נשימה בתיווי
בתיווי המוזיקלי קיימים שלושה סימנים לצורך נשימה:
      א-  סימני הדמימה.
      ב-  סימן הפסיק , אשר מופיע בסיום כל משפט.
      ג-   קו תיבה וירטואלי
      ד-   ישנו סימן נשימה נוסף אשר נקבע שרירותית ע"י מנצח המקהלה לפי ראות עיניו או לפי מצבם הגופני
            של זמריו  במקהלה (זמרים מעל גיל 60 זקוקים ליותר 
נשימות מאשר זמרים צעירים יותר) ..
            סימן זה מצויין ידנית באמצעות
הסימן V  . סימן זה הוא בנוסף לדמימות ולנשימות אשר נקבעו ע"י
            מלחין היצירה.
 
קדמה
תיבה ראשונה ביצירה או בפרק מתוך היצירה שבה מופיע תיווי חלקי.  
  
ביט
ביט במוזיקה, הינה יחידה אחת מתוך תיבה , לדוגמא בתיבה שמשקלה 4/4  נצפה לקבל 4 ביטים שכל ביט הנו רבע.. או 8 ביטים שכל אחד מהן שמינית וכדומה..  פעולה זו חוזרת בכל תיבה מחדש.
הביטים בתיבה ממוספרים: ביט ראשון, ביט שני, ביט שלישי, ביט רביעי.. וכו... למעט בקדמה שבה מופיע ביט אחד בלבד. לביט חשיבות מכרעת בהגיית משקל – לדוגמא במשקל של 4/4  קיימת אפשרות ל- 4 ביטים – הביט הראשון והביט השלישי מודגשים, לעומת הביטים שני ורביעי שהם מוחלשים יותר. 

 
המשך צפייה מהנה!


 <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים