תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

תבנית הסולם

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> סולם מוזיקלי >> תבנית הסולם
צופים יקרים!


בשיעורים הקודמים למדנו מהי מחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהו צליל מוזיקלי, מהו סולם מוזיקלי
מהם המושגים סוגי הסולמות, וסימני הסולמות, נעבור כעת ונלמד על  תבניות הסולם השונות הקיימות במוזיקה האירופאית מערבית.

 
תבנית הסולםמגדירה למעשה סדר מרווחים קבוע בטון או בחצי טון בין שני צלילים לכל סוג סולם.
כלומר, לכל אחד מ-7 סוגי הסולמות השונים הקיימים במוזיקה האירופאית מערבית, מוגדרת 
תבנית יחודית .
     
להלן טבלה אשר מכילה את שבע התבניות השונות לכל אחד מ-שבע סוגי הסולמות. 
 (שימו לב כי כל אחת מ-שבע התבניות, שונה שינוי מהותי האחת מהשניה).. 

                      
          טבלה – תבניות מוזיקליות  -מרווח בין שני צלילים- הטבלה ערוכה מצליל נתון C (משמאל לימין)


 
   שם:
 התבנית/ הצליל 
C B A# A G# G F# F E D# D C# C
מז'ור 0.5 1   1   1   0.5 1   1    
מינור-טבעי 1   1   0.5 1   1   0.5 1    
מינור-הרמוני 0.5 1.5     0.5 1   1   0.5 1    
מינור-מלודי 0.5 1   1   1   1   0.5 1    
הטונים השלמים 1   1   1   1   1   1    
פנטטוני 1.5     1   1.5     1   1    
כרומטי 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5  
 
 
                        טבלה – תבניות מוזיקליות –מרווח מצליל הטוניקה (מימין לשמאל)

סוג סולם סקונדה טרצה קוורטה קווינטה סקסטה ספטימה
 
אוקטבה
 
מז'ור גדולה גדולה זכה זכה גדולה גדולה זכה
מינור- טבעי גדולה קטנה זכה זכה קטנה קטנה זכה
מינור - הרמוני גדולה קטנה זכה זכה קטנה גדולה זכה
מינור-  מלודי גדולה קטנה זכה זכה גדולה גדולה זכה
טונים שלמים גדולה גדולה מוגדלת - קטנה קטנה זכה
פנטטוני גדולה גדולה - זכה גדולה - -
כרומטי קטנה/גדולה קטנה/גדולה זכה/טריטון זכה/מוגדלת קטנה/גדולה קטנה/גדולה זכה
               
 
 
 
 
   המשך צפייה מהנה!
 
 
 <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים