תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

ספט אקורד

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> אקורד >> ספט אקורד
צופים יקרים!
        
      
ספט-אקורד
אקורד המכיל 4 צלילים היוצרים מרווח של ספטימה קטנה או גדולה ומכאן שמו האקורד מכיל אתצליל הבס שמעליו טרצה קטנה/גדולה שמעליה טרצה קטנה/גדולה ושמעליה טרצה קטנה/ גדולה. למעשה מדובר בתוספת של טרצה קטנה או גדולה לאקורד המשולש: מינור/ מז'ור/ מוקטן/ מוגדל. שמו של ספט האקורד נקבע על פי 3 הצלילים הראשונים המרכיבים את ספט האקורד מצליל הבס והוא מכיל למעשה 7 סוגים של ספט אקורדים.
 
היפוכים של ספט-אקורד
ספט-אקורד (מלשון ספטימה) הנו אקורד המכיל לא רק טרצה וקווינטה, אלא גם ספטימה. הספטימה של האקורד הופיעה לראשונה כתוצאה של הולכת קולות כצליל זר לאקורד – צליל עובר או צליל שוהה. כך למשל צליל הספטימה בדומיננט ספט-אקורד (ספט-אקורד הבנוי על הדרגה החמישית) הופיעה כצליל עובר בין דרגה 5 לדרגה 3 של הסולם.

שמו של הספט-אקורד נגזר מהאקורד המשולש עליו הוא מבוסס, ומשם הספטימה. כך למשל הדומיננט ספט-אקורד הוא אקורד מז'ור עם ספטימה קטנה ייקרא לעתים אקורד "מז'ור-קטן", או למשל אקורד מינור עם ספטימה קטנה ייקרא "מינור-קטן".

גם בספט-אקורדים צליל הבס לא חייב להיות צליל הבסיס, וניתן ליצור היפוכים של האקורד:
      • ההיפוך הראשון - קווינט-סקסט-אקורד 

      • ההיפוך השני   - טרצ-קוורט-אקורד 
      • וההיפוך השלישי - סקונד-אקורד 
גם במקרה זה שמות ההיפוכים נובעים מהמרווחים המופיעים מעל צליל הבס.
     
ספט-אקורד דו מז'ור
צליל הבס דו מעליו בטרצה קטנה מי מעליו בטרצה קטנה סול ומעליו בטרצה קטנה סי.
המרווח שנוצר בין צליל דו לצליל סי הנו מרווח של ספטימה ומכאן שמו ספט-אקורד. .  
                     
קווינט-סקסט-אקורד

זהו היפוך ראשון של ספט אקורד: צליל הבס דו עולה באוקטבה, הצליל מי הופך לצליל הבס, מעליו בטרצה קטנה סול מעליו בטרצה קטנה סי ומעליו בסקונדה קטנה דו. המרווח שנוצר בין הצליל מי לצליל סי יוצר מרווח של קווינטה והמרווח בין הצליל מי לצליל דו יוצר מרווח של סקסטה ומכאן שמו - קווינט –סקסט- אקורד.  
 
טרצ-קוורט-אקורד
זהו היפוך שני של ספט אקורד: צליל הבס מי עולה באוקטבה, הצליל סול הופך לצליל הבס, מעליו בטרצה קטנה סי מעליו בסקונדה קטנה דו ומעליו בטרצה קטנה מי. המרווח שנוצר בין הצליל סול לצליל סי יוצר טרצה קטנה , והמרווח שנוצר בין הצליל סול לצליל דו יוצר מרווח של קוורטה  ומכאן שמו - טרצ-קוורט-אקורד. 
  
סקונד-אקורד
זהו היפוך שלישי של ספט אקורד: צליל הבס סול עולה באוקטבה , הצליל סי הופך לצליל הבס, מעליו בסקונדה קטנה דו מעליו בטרצה גדולה מי ומעליו בטרצה קטנה סול. המרווח שנוצר בין הצליל סי לצליל דו יוצר מרווח של סקונדה קטנה  ומכאן שמו סקנד-אקורד.    
 
דרגות הסולם בספט אקורד
בסולם 7 דרגות :
   דרגה 1 – טוניקה
   דרגה 2 – סופר טוניקה
   דרגה 3 – מדיאנטה
   דרגה 4 – סובדומיננטה
   דרגה 5–  דומיננטה
   דרגה 6 – סובמדיאנטה
   דרגה 7–  טון מוביל


ספט אקורד:מכיל- 4 צלילים, מרווח של 3 טרצות בין 4 הצלילים-(קטנה או גדולה)
מרווח של ספטימה מצליל תחתון לצליל עליון (ומכאן שמו)
ניתן לבנות ספט אקורד על כל אחד מ-24 הסולמות (12 במז'ור ו-12 במינור). 
ניתן לבנות ספט אקורד על כל אחד מ-7 דרגות הסולם.
ניתן לבצע שני היפוכים על כל אחת מהוריאציות שתוארו לעיל. 
   

נתונים סטטיסטיים:
ספט האקורד בנוי מארבעה צלילים שהמרווח בין הצליל התחתון לצליל העליון יוצר מרווח של ספטימה ומכאן שמו.  ספט אקורד מכיל 3 מרווחים של 3 טרצות בוריאציות שונות טרצה קטנה או / גדולה. כל אחד מ-24 הסולמות (12 במז'ור ו-12 במינור). ובסה"כ 147 ספט אקורדים.
היות ובעצם מהבחינה התיאורטית ניתן לבנות ספט אקורד על כל אחר מ-שבע דרגות הסולם, הרי שבעצם ניתן לומר כי האפשרות כעת גדלה לכדי 147*7 = 1029 אפשרויות. והיות וניתן לבצע שני היפוכים: היפוך ראשון והיפוך שני לכל אחד מ-1029 הספט אקורדים ולכל אחד מ-7 דרגות הסולם, הרי שניתן לומר כי מבחינה תיאורטית יש בידינו האפשרות לבנות 1029*7*2= 17,906 אפשרויות של ספט אקורדים.
     
במוזיקה המערבית ארופאית
משתמשים בספט אקורד  על כל אחד מ-24 הסולמותמשתמשים בספט אקורד רק על דרגה 5 דרגת הדומיננטה ודרגה 7 של הסולם דרגת הטון מוביל בלבד. ולכן מצטמצמים האפשרויות: :
בספט אקורד מז'ור- טוניקה– מרווח של שלוש טרצות: גדולה, קטנה, גדולה  : דו- מי , מי-סול, סול-סי.  בספט אקורד מז'ור -דומיננטה – מרווח של שלוש טרצות: גדולה,קטנה, קטנה : סול-סי, סי-רה, רה-פה. הסולם – למעשה הינו כתובת אחת מתוך 42 כתובות שונים. סוג הסולם - הינה התבנית שלפיה בנויים סדר המרווחים בין הצלילים.

התבנית -  סדר סוגי המרווחים השונים  : מז'ור, מינור טבעי, מינור הרמוני, מינור מלודי, פנטטוני, כרומטי, דיאטוני, הטונים השלמים.הטוניקה בסולם   – הנו הצליל הראשון של הסולם לדוגמא בסולם דו מז'ור הטוניקה היא דו. הטוניקה באקורד – הנו הצליל התחתון של האקורד (צליל הבס). לדוגמא בדומיננטה של ספט אקורד דו מז'ור הטוניקה היא סול דומיננט ספט אקורד-  מכיל שלוש טרצות: הראשונה גדולה השנייה קטנה והשלישית קטנה.  מכיל 9 שמות של צלילים ( צליל אחד  חוזר על עצמו והוא מכונהבשפת המוזיקה  Sum בלבד . צליל הבס עולה באוקטבה.  היפוכים- מרווח הרמוני של שני צלילים – ניתן לבצע היפוך אחד .
 
שמות וסוגי האקורדים השונים:
אקורד משולש רגיל – מכיל שלושה צלילים שהמרווח בינהם הנו של טרצה וסימנו 3/5 
ניתן לבצע שני היפוכים: היפוך ראשון המכונה סקסט אקורד  וסימנו 3/6  
                                   היפוך שני המכונה קוורט סקסט אקורד וסימנו 4/6
ספט אקורד  - מכיל ארבעה צלילים שהמרווח בינהם הנו של טרצה  וסימנו    7 
ניתן לבצע שלושה היפוכים: היפוך ראשון המכונה קווינט סקסט אקורד וסימנו 5/6
היפוך שני המכונה טרצ קוורט אקורד וסימנו 3/4.
היפוך שלישי המכונה סקנד אקורד וסימנו 2
הערה- כל דרגה בסולם מתוך 7 הדרגות מקבלת את הסימון המתאים
 
 
המשך צפייה מהנה!
 
 
 <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>
     
 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים