ובכן לאחר שלמדנו מהי המחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהם תכונותיו של הצליל המוזיקלי, ולאחר שלמדנו כיצד ואיך נקבעו שמות הצלילים וסדר גובהם המוזיקלי ולאחר שלמדנו על 12 סוגי הצלילים השונים אשר מרכיבים את המוזיקה המערבית ארופאית, נעבור כעת ונלמד על סוגי סימני ההיתק השונים.
ובכן , מדוע רק 5 סימני היתק שהרי ההיגיון אומר:
ישנם 7 צלילי יסוד שהמרווח בינם הוא של טון שלם, ועל מנת ליצור מרווח שבין 7 צלילים אלו של חצי טון, הרי ההיגיון המתמטי אומר שיש צורך ליצור 7 סימני היתק . אז מדוע נוצרו רק 5 סימני היתק? והתשובה כמה שהיא תשמע דבילית: כך החליטה הועדה הבינלאומית למוזיקה . שהרי אין שום בעיה ליצור 14 צלילים שהמרווח בין כל צליל הוא של חצי טון ..
סימני ההיתק דיאז או במול - סימנים גרפיים בינלאומיים אשר באים לסמן את הגבהתו או את הנמכתו של כל אחד מתוך 7 צלילי היסוד: בחצי טון . דיאז – סימן המתאר הגבהה של אחד מ-7 צלילי היסוד בחצי טון. במול– סימן המתאר הנמכה של אחד מ-7 צלילי היסוד בחצי טון.
בקאר– סימן המתאר ביטול הגבהה/הנמכה של צליל מסויים באותה תיבה.
סימני היתק במוזיקה הפנטטונית במוזיקה הפנטטונית אשר נכתבת אך ורק על 7 צלילים היסוד בלבד , נהוג להשתמש אף בגבהי הצלילים הבאים:
דיאז כפול– הגבהה של הצליל בטון שלם. במול כפול – הנמכה של הצליל בטון שלם.
סימני היתק במוזיקה המקאם הערבית במוזיקת המקאם הערבית משתמשים בחצי דיאז או בחצי במול כדי לסמן הגבהה או הנמכה של הצליל ברבע טון.
חצי דיאז - הגבהה של הצליל ברבע טון. חצי במול - הנמכה של הצליל ברבע טון.
סימני היתק קבועים-
סימני דיאז או סימני במול הנרשמים ליד המפתח והם אשר קובעים את שם הסולם.
סימנים אלו הנם קבועים לכל היצירה .. אלא אם המלחין שינה את הסולם בתוך היצירה באחד מפרקי היצירה. .
סימני היתק ארעיים-
סימני דיאז במול או בקאר הנרשמים ליד הצליל בתיבה ומשנים אותו רק באותה תיבה. המשך צפייה מהנה! <<< חזרה לדף קודם המשך בעמוד הבא >>>