תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מרווח במוזיקה

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> מרווח במוזיקה
צופים יקרים!
 
     
בשיעורים הקודמים למדנו מהי מחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהו צליל מוזיקלי, מהו סולם מוזיקלי מהם המושגים סוגי הסולמות, סימני הסולמות, ותבניות הסולם, למדנו על סולמות במז'ור, סולמות במינור, למדנו מהו סולם כרומטי,סולם פנטטוני,סולם טונלי ומיקרו טונלי,סולמות מקבילים,תדר מוזיקלי,טון מוזיקלי,למדנו על אופן החישוב של תדר  מוזיקלי, למדנו מהו משקל מוזיקלי וכעת נעבור ונלמד מהו מרווח במוזיקה.
 
מרווח במוזיקה Interval - ההפרש בין גובהם של שני צלילים .
גודלו של המרווח נמדד ביחידות מספריות. המרווח הקטן ביותר במוזיקה המערבית אירופאית הוא של חצי טון. כאשר שני טונים של המרווח נשמעים בזה אחר זה, המרווח הנו מלודי, וכשהם נשמעים בעת ובעונה אחת המרווח הנו הרמוני. שני מרווחים הרמוניים או יותר הנשמעים יחד הם אקורד  ואקורדים הנשמעים יחד יוצרים הרמוניה.
המרווחים הנפוצים: פרימה זכה, סקונדה: קטנה/גדולה, טרצה: קטנה/גדולה, קוורטה זכה, טריטון, קווינטה זכה, סקסטה: קטנה/גדולה, ספטימה: קטנה/גדולה, אוקטבה זכה.

 
מרווח במוזיקה האירופאית מערבית - ההפרש בטון או בחצי טון בין שני צלילים . קיימים 13 מרווחים שונים מצליל נתון. לכל מרווח יש את הכינוי, המרווח, הסימון, ושם המרווח.
מהבחינה התיאורטית: סה"כ 88 בעצרת אפשרויות של מרווחים שונים בעליה ו-88 בעצרת אפשרויות של מרווחים בירידה (52 קלידים לבנים ועוד 36 קלידים שחורים בפסנתר).. ברישום סימני המרווחים. יש להקפיד
 ולרשום את שם התו ומספר התו לפי שם המרווח.
 
טון במוזיקה - הוא מרווח של תדר קבוע בין שני צלילים, כמו למשל המרווח בין הצליל דו לצליל רה. נמדד ב- 1000 דציבילים לשנייה ובשמו המוכר טון. מרווח זה הינו כפול מהמרווח הקרוי "חצי טון", שהוא מרווח קבוע בין כל אחד מ-12 צלילי האוקטבה.  כמו למשל המרווח בין הצליל דו, לצליל דו דיאז, או המרווח בין דו דיאז ל-רה. נמדד ב-500 דציבלים לשנייה או בשמו המוכר חצי טון.
במוזיקה המערבית כל צליל גבוה/נמוך מהצליל הסמוך לו בחצי טון. מהבחינה הפיזיקלית, כל צליל גבוה/נמוך בתדירותו מהצליל הסמוך אליו פי שורש 12 של שתיים, כלומר: תוספת של חצי טון (כמו מ-סי ל-דו) = הכפלה בשורש 12 של שתיים. תוספת של טון (כמו מ-דו ל-רה) = הכפלה בשורש 6 של שתיים וכו...

מרווח שבין שני צלילים:מרווח בין שני צלילים מוגדר כיחס בין התדירויות שלהם, כלומר בהינתן שני תווים, האחד בתדירות  והשני בתדירות  המרווח  ביניהם ייהיה . 
האוזן האנושית רגישה למרווחים בין הצלילים ולאו דווקא לגובה הצלילים עצמם. כלומר את אותה
המנגינה ניתן להתחיל מתווים בגבהים שונים, בתנאי שנשמור שהמרווחים ישארו אותם מרווחים. 

דבר כזה נקרא טרנספוזיציה..
הטון הפיזיקלי – נמדד ב-Hz   קיצור של Hertz) )  וב-Khz  קיצור של Kilo Hertz) ).
הרץ הוא מדד של מספר הרטיטות בשניה שכל גוף עובר , כש-הרץ אחד הוא רטיטה אחת בשניה, שני הרץ הן שתי רטיטות בשניה וכדומה. אוזן האדם מסוגלת לקלוט את התחום שבין 20 הרץ ל-20 קילו-הרץ שהם בין 20 רטיטות ל-20,000 רטיטות בשנייה. מייצג התדרים (תדר נמדד בהרצים) מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:
גבוה  - High  אלה התדרים הגבוהים לרוב בין 10 ל-20 קילו-הרץ. 
בינוני - Midi
אלה התדרים האמצעיים לרוב בין 1 ל-10 קילו-הרץ.
נמוך  -   Low  אלה הם התדרים הנמוכים הנעים בין 20 הרץ ל-1 קילו-הרץ.
המושג הרץ הומצא ע"י הפיזיקאי היהודי הגרמני  Heinrich Hertz  
 1857-1894
  
סוגי מרווחים-  במוזיקה המערבית אירופאית 11 סוגי מירווחים שונים: 
   מרווח טרויאלי - הבדל הגובה שבין שני צלילים או יותר.       
   מרווח עולה     - שני צלילים או יותר המושרים או מנוגנים בסדר עולה.       
   מרווח יורד      - שני צלילים או יותר המושרים או מנוגנים בסדר יורד.                            
   צעד               - תנועה מתו ל-תו הסמוך לו ( לדוגמא- צעד מהצליל דו לצליל הסמוך לו רה)          
   קפיצה           -  תנועה מתו ל-תו שאינו סמוך לו( לדוגמא- קפיצה מהצליל דו לצליל שאינו סמוך לו מי)
   מרווח מלודי   -  שני צלילים או יותר המושרים או מנוגנים בזה אחר זה יוצרים מרווח מלודי. שני צלילים    
                           אלו ויותר יוצרים למעשה את המלודיה, לחן, מנגינה.. 
   מרווח הרמוני - שני צלילים המושרים או מנוגנים באותו זמן יוצרים מרווח הרמוני. מנגינת מרווח הרמוני 
                         מתקבל צליל חדש שהוא תוצאת הצרוף של שני הצלילים. מתאים לדואט קולי או לשני
                         כלים מוזיקליים.                               

   אקורד -   שני מרווחים הרמוניים או יותר הנשמעים יחד . האקורד מכיל לפחות 3 צלילים ומשמש למעשה
                 כליווי של המלודיה.   
   מרווח אנהרמוני - אנהרמוניה- מילה יוונית שפירושה תאום/השתלבות. התופעה בה מופקים שני צלילים                                      זהים משני תווים שונים מכונה אנהרמוניה.       
                            לדוגמה –  הצליל לה במול = לצליל סול דיאז.   
   
אנהרמוניה -   תופעת השמות השונים לאותו גובה צליל מכונה אנהרמוניה. (מיוונית עתיקה:בהתאמה)
                       לכל גובה צליל נתון ישנם שלושה שמות שונים לדוגמא- הצליל סי בקאר יכול להקרא
                       גם לה דיאז כפול וגם דו במול
   מרווח קונסוננס - Consonance - מרווח או אקורד שצליליו נעימים לאוזן מתאימים זה לזה ומספקים  
                            כשלעצמם . במרווחי הקונסוננס נמצאים המרווחים
: פרימה זכה, קוורטה זכה,
                            קוינטה ואוקטבה. במוזיקה של ימי הביניים הפרימה הקוורטה הקווינטה, וכן האוקטבה,
                            נחשבו למרווחים הקונסוננטים היחידים. במהלך ימי הביניים המאוחרים והגלישה אל
                            הרנסאנס עם המעבר למוזיקה טונאלית, הפכו הטרצה והסקסטה (שמשלימה אותה
                            לאוקטבה) במוזיקה המערבית למרווחים קונסוננטים אף הם.
                            

   מרווח דיסוננס Dissonance – מרווח הנשמע קשה, חסר מנוחה ,לא נעים לאוזן ושואף לפתרון באקורד 
                            נוסף שצליליו נעימים ומתאימים זה לזה דוגמת (הקונסוננס). במרווחי הדיסוננס נמצאים 
                             המרווחים :סקונדה גדולה/קטנה, קוורטה מוגדלת/
מוקטנת-טריטון ,ספטימה קטנה/גדולה.                                          
           
טבלה- סוגי ושמות המרווחים

להלן טבלה אשר מתארת את המרווחים השונים הקיימים בתוך שתי אוקטבות מכל צליל נתון.
הטבלה מכילה את כינוי המרווח, המרווח בטונים, סימון המרווח, שם המרווח, זיהוי המרווח על-פי רווחים בפתח שירים ידועים ,והאם מרווח זה הנו קונסוננט או דיסוננס.

בכל סוג מרווח ישנם 21 מרווחים מכל אחד מ-12 הצלילים. 
 
    טבלה סוגי המרווחים :

כינוי המרווח המרווח
בטונים
הסימון שם המרווח מרווחים
בפתח שירים ידועים
 
מרווח זך
או
גדול/קטן
קונסוננט
או דיסוננט
פרימה זכה 0 -  טון 1 ראשון
 (הצליל חוזר על עצמו)
Credo-vivaldi
עוד מעט כמעט
זך קונסוננט
סקונדה קטנה חצי- טון 2 ק' שני עולה   - נר לי דקיק
יורדת  - caro mio ben
קטן דיסוננט
סקונדה גדולה 1 - טון 2 ג'   שני עולה   - כל עוד בלבב
יורדת  -  אילו ציפורים
גדול דיסוננט
טרצה קטנה 1.5 -טון 3 ק' שלישי
או סקונדה מוגדלת
עולה   - מעל פסגת הר הצופים
יורדת  - יונתן הקטן
קטן קונסוננט
טרצה גדולה 2  - טון 3 ג' שלישי
או קוורטה מוקטנת
עולה   - שיר היקינטון
יורדת  - לילה לילה
גדול קונסוננט
קוורטה זכה 2.5 -טון 4 ז' רביעי עולה   - לכה דודי  (מכבי אש)
יורדת  - מעוז צור
זך קונסוננט
טריטון 3 -  טון 4 מוג
5 מוק
הרביעי- קוורטה מוגדלת
החמישי- קוינטה מוקטנת
עולה   - אוה מריה – באך
יורדת  -
קטן/גדול דיסוננט
קוינטה זכה 3.5 -טון 5 ז' חמישי עולה   - הרוח נושבת קרירה
יורדת  - על שפת ים כנרת
זך קונסוננט
סקסטה קטנה 4 -  טון 6 ק' שישי עולה   - חורשת האקליפטוס
יורדת  - סיפור אהבה
קטן קונסוננט
סקסטה גדולה 4.5 -טון 6 ג' שישי עולה   - היום יום הולדת
יורדת  - כבר פורחים
גדול קונסוננט
ספטימה קטנה 5 -  טון 7 ק' שביעי ABBA-  

The Winner Takes It All 

  
 
קטן דיסוננט
ספטימה גדולה 3.5 -טון 7 ג' שביעי מתוך הסרט סיפור הפרברים
Somewhere o
הספטימה באה לביטוי בהגייה של האות O

 
גדול דיסוננט
אוקטבה
 
6 -  טון 8 שמיני עולה- גבר הולך לאיבוד זך קונסוננט
נונה
אוקטבה+סקונדה 
 
7  - טון 9 תשיעי   קטן/גדול דיסוננס
דצימה
אוקטבה+טרצה 
8  - טון 10 עשירי   קטן/גדול קונסוננט
און-דצימה
 אוקטבה+קוורטה
9  - טון 11 אחד עשר   קטן/גדול קונסוננט
דו-דצימה
אוקטבה+קוינטה 
10 -טון 12 שנים עשר   קטן/גדול קונסוננט
טר- דצימה-מוק 
אוקטבה+סקסטה
11 -טון 13 שלושה עשר   קטן/גדול קונסוננט
טר- דצימה -מוג
אוקטבה+ספטימה
11.5 -טון 14 ארבעה עשר   קטן/גדול דיסוננס
אוקטבה כפולה
 
12 -  טון 15 חמישה עשר   זך קונסוננט
 
להלן סוגי מרווחים מיוחדים:

נונה- מרווח של צליל נתון לתשיעי ממנו. (הכינוי בלטינית)
סה"כ 21 מרווחים בין שתי אוקטבות. מרווח של  7 טון בין שני צלילים שונים
מתוך 24 הצלילים שבין שתי אוקטבות.
הנונה מכונה אף השם התשיעי וסימנה 9
 
דצימה- מרווח של צליל נתון לעשירי ממנו. (הכינוי בלטינית)
סה"כ 21 מרווחים בין שתי אוקטבות. מרווח של  8 טון בין שני צלילים שונים
מתוך 24 הצלילים שבין שתי אוקטבות.
הדצימה מכונה אף השם העשירי וסימנה 10
 
און-דצימה- מרווח של צליל נתון לאחד עשר ממנו. (הכינוי בלטינית)
סה"כ 21 מרווחים בין שתי אוקטבות. מרווח של  9 טון בין שני צלילים שונים
מתוך 24 הצלילים שבין שתי אוקטבות.
און-דצימה מכונה אף השם האחד-עשר וסימנה 11
 
דו-דצימה- מרווח של צליל נתון לשנים עשר ממנו. (הכינוי בלטינית)
סה"כ 21 מרווחים בין שתי אוקטבות. מרווח של  10 טון בין שני צלילים שונים
מתוך 24 הצלילים שבין שתי אוקטבות.
דו-דצימה מכונה אף השם השנים-עשר וסימנה 12
 
טר דצימה-מוקטנת- מרווח של צליל נתון לשלוש עשר ממנו. (הכינוי בלטינית)
 סה"כ 21 מרווחים בין שתי אוקטבות.    מרווח של 11 טון בין שני צלילים שונים
מתוך 24 הצלילים שבין שתי אוקטבות.
טר-דצימה מוקטנת מכונה אף השם השלוש-עשר וסימנה 13
 
טר דצימה-מוגדלת- מרווח של צליל נתון לארבע עשר ממנו. (הכינוי בלטינית)
סה"כ 21 מרווחים בין שתי אוקטבות. מרווח של 11.5 טון בין שני צלילים שונים
מתוך 24 הצלילים שבין שתי אוקטבות. 
טרה-דצימה מוגדלת מכונה אף השם הארבעה עשר וסימנה 14
 
אוקטבה כפולה- מרווח של צליל נתון לחמישה עשר ממנו. (הכינוי בלטינית)
סה"כ 21 מרווחים בין שתי אוקטבות.   מרווח של 12 טון בין שני צלילים שונים
מתוך 24 הצלילים שבין שתי אוקטבות.
אוקטבה כפולה מכונה אף השם החמישה עשר וסימנה 15 .

על מנת לקבוע באם המרווח שמעל אוקטבה זכה הנו דיסוננס או קונסוננס יש לפעול לפי השיטה הבאה: 


נונה מינוס אוקטבה = סקונדה, דיסוננס
דצימה מינוס אוקטבה = טרצה, קונסוננס

 
 
המשך צפייה מהנה!

 
 <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>
 
 
 
 
 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים