תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מונחים מוזיקליים

דף הבית >> מונחים מוזיקליים
צופים יקרים!

בקטגוריה זו תוכלו למצא דברי הסבר תמציתיים למונחים המוזיקליים אשר בהם שימוש רחב.
מונחים אלו מופיעים בטבלאות לפי סדר ה-א..ב


מונחים - תאוריה– ממויין לפי א-ב

 להלן טבלה אשר מכילה הסבר תמציתי של מונחים הקשורים בתאוריה מוזיקלית.

אוקטבה Octava – הנו מנעד של 8 צלילים כולל הצליל העליון והתחתון כמו מ-דו ועד דו. באוקטבה מרווח של 6 טונים. מספר התנודות של הצליל העליון כפול מזה של הצליל התחתון. המונח בא מלטינית אוקטט –שמינייה.
אוקטבה  (Octave) – המרווח שבין תו לבין התו הקרוב לו בעל אותו שם (דו עד דו, פה עד פה וכו'). בהשמעת שני צלילי האוקטבה בצורה בו זמנית , התוצאה נשמעת כהעשרה וכמילוי של הצליל, ללא הגברת המתח ההרמוני.
 
אקורד accord – שלושה צלילים או יותר המושמעים בעת ובעונה אחת. השימוש באקורדים הוא בסיס ההרמוניה. קיימים מספר סוגי אקורדים: אקורד משולש- בעל שלושה צלילים: היסודי, הטרצה, והקוינטה מעליו. אקורד רגיל – אקורד משולש שהקוינטה שלו זכה. אקורד מז'ורי – טרצה גדולה שמעליה טרצה קטנה. אקורד מינורי- טרצה קטנה שמעליה טרצה גדולה. אקורד מוגדל- טרצה גדולה שמעליה טרצה גדולה. אקורד מוקטן- טרצה קטנה שמעליה טרצה קטנה. 
אינטונציה Intonation- מידת הדיוק בגובה הצליל. אחד הנושאים החשובים בשירה שירת סולו, שירת  מקהלה, או בניגון התזמורת.
אוּנִיסוֹן
 
המושג אוּנִיסוֹן שימושי בשפות שונות כמילה נרדפת לפרימה זכה (מלטינית: uni = אחד, sonus = צליל). "צליל אחד". לדוגמה: כאשר כמה אנשים שרים יחד את אותה המנגינה, המרווח שנוצר בין קולותיהם בכל רגע נתון הוא פרימה זכה. אולם אם המשתתפים שרים ברגיסטרים שונים, כלומר חלק מהמשתתפים הם בעלי קולות גבוהים והאחרים בעלי קולות נמוכים (כמו נשים וגברים, מבוגרים וילדים וכד'), הקולות יתפצלו באופן טבעי למרווח של אוקטבה בין הקולות הגבוהים לבין הקולות הנמוכים.
אל סניו Al segno-  הוראה בתווים מוזיקלים. חזור עד לסימן או התקדם עד לסימן.
אלגרו - Allrgro  מהיר, אך לא במידה מוגזמת.
אלה ברוה Alla breve- משקל של 2/2 בתיבה של 4 פעמות.במהירות היכולה להיחשב לשתי פעמות בלבד. כלומר השלם נספר כ-2 ואילו החצי נספר כ-1.
אלט Alto -  באיטלקית גבוה ציון לקולות גבוהים. זהו הקול הנמוך משלושת הקולות הנשיים (סופרן,מצו סופרן,אלט) השני בגובהו בקבוצת כלי הנגינה כגון ויולה וקלרינת.
היות ובתקופת הרנסנס שרו רק גברים (הנשים לא אושרו לשיר עקב איסור הכנסייה) קול האלט אותו שרו ילדים עד גיל 12היה גבוה יחסית לקול הטנור והבס אותו בצעו הגברים.
כיום קיימות מספר מועט של אלטיות אמיתיות בעולם דוגמת הזמרת קתלין פרייר (רב הזמרות נמצאות בקטגורייה של מצו סופרן). 
אמיולה  אמיולה- אמצעי רתמי בו מבוצעים שני צלילים בזמן הקצוב לשלושה. או לשלושה בזמן הקצוב לשניים. השתמשו בשיטה זו מלחינים רבים מתקופת הרנסנס והבארוק.
אנדנטה Andante  - אטי במקצת, במקצב הליכה מתונה.
גלישה גלישה - אותו גובה צליל אשר גולש בין שתי תיבות בחיבור, הצליל בתיבה הראשונה מודגש לעומת הצליל שבתיבה השנייה.
גובה הצליל גובה הצליל -  על פי רב גובה זה נקבע ביחס לצלילים אחרים. הגובה נקבע על פי מספר התנודות לשנייה של מקור הצליל. הסכם בינלאומי משנת 1939 קובע שגובה הצליל התקני שלפיו מכוונים כל יתר הצלילים הוא 440 תנודות לשניה לצליל לה מעל ל-דו באוקטבה הראשונה.(דו במרכז הפסנתר). הסכם זה החליף הסכם קודם משנת 1859 של 435 תנודות לשנייה.לפני כן שררו גבהים מוסכמים שונים למטרות שונות.
דרגות הסולם דרגה בסולם מוזיקלי: מיקום מספרי של תו בסולם בהתאם לגובהו. בסולמות דיאטוניים. כל יצירה מסתיימת על אקורד הטוניקה , הדרגה החמישית היא אשר מובילה לאקורד הסיום..  לכל מנגינה ישנם שלושה תפקידים עיקריים: ה-טוניקה שהיא הדרגה הראשונה, ה-סובדומיננטה שהיא הדרגה הרביעית ,וה-דומיננטה שהיא הדרגה החמישית...
דיסוננס דיסוננס – סקונדה מלודית לצידה של סקונדה הרמונית.
 
מָחְמוֹשֶת Stave - מערכת של חמישה קוים מאוזנים מקבילים, שעליהם ובינם רושמים את התווים ומציינים את גובהם היחסי. גובה הצלילים נקבע על-פי המפתח המופיע בראשות השורה.
טוניקה  טוניקה -  הצליל הראשון של הסולם. דרגת הטוניקה – הדרגה הראשונה של הסולם.
טון במוזיקה, טון הוא מרווח קבוע בין הצלילים, כמו למשל המרווח בין הצליל דו, לצליל רה. טון הוא גם מונח נרדף ל"צליל".מרווח זה הינו כפול מהמרווח הקרוי "חצי טון", שהוא מרווח קבוע בין כל אחד מ-12 צלילי האוקטבה, כמו למשל המרווח בין הצליל דו, לצליל דו דיאז, או המרווח בין דו דיאז לרה. במילים אחרות, כל צליל גבוה/נמוך מהצליל הסמוך לו בחצי טון.מבחינה פיזיקלית, כל צליל גבוה/נמוך בתדירותו מהצליל הסמוך אליו פי שורש 12 של שתיים. כלומר:
  • תוספת של חצי טון (כמו מ-סי ל-דו) = הכפלה בשורש 12 של שתיים.
  • תוספת של טון (כמו מ-דו ל-רה) = הכפלה בשורש 6 של שתיים.
"חצי טון ועוד חצי טון הם טון, אבל הם לא שני חצאי טון"
טון מוביל טון מוביל - הצליל אשר מוביל אל הטוניקה . הדרגה השביעית של הסולם. או צליל הטרצה של דרגה חמישית בסולם.
טונלית השיטה הטונלית -  זוהי השיטה שבה נכתבת המוזיקה במבנה של סולמות מזוריים ומינוריים במרווחים של טון או חצי טון . שיטה זו החלה מתקופת הבארוק ונמשכת גם בימינו אלו.
טטרה-קורד tetracord- טטרה=4 ביוונית , קורד= צליל באנגלית. שורה עולה או יורדת של 4 צלילים סמוכים בעלי שמות יסוד שונים בתחום הקוורטה . ישנם 4 סוגי טטרקורד. (לדוגמא- הסולם המז'ורי בנוי משני טטרה-קורד-  תחתון- דו,רה,מי, פה ועליון- סול לה סי דו. 
                    
טריל tril – סלסול,קישוט הנוצר מחילופין מהירים של טון וטון מעליו. מבוצע ע"י קול או כלי מוזיקלי. סימון זה מופיע פעמים רבות ביצירותיו של מוצרט.. (ועל פי קישוט זה מזוהות רב יצירותיו של מוצרט)    tr,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
מוזיקה Music- (מהמילה היוונית Μουσαמוזה) היא אמנות סידור הצליל והשקט במרחב הזמן. ההגדרה המדוייקת למוזיקה אינה פשוטה, ונתונה לויכוח, שהרי רשימת הצלילים המוגדרים כמוזיקה משתנה עם הזמן (בתקופת המוזיקה הקלאסית, המוזיקה האלקטרונית של היום לא הייתה נחשבת כלל למוזיקה). רוב המוזיקה נכתבת וממוצת בעזרת תווים בעלי גובה מוגדר. תווים שונים המנוגנים אחד אחרי השני יוצרים מלודיה (לחן), בעוד שתווים המנוגנים יחד באותו זמן יוצרים אקורד, ואקורדים המנוגנים אחד אחרי השני יוצרים הרמוניה. תווים שלהם אין גובה מוגדר נוצרים באמצעות כלי הקשה (ישנם כלי הקשה אשר מפיקים תווים בעלי גובה, אבל מרבית כלי ההקשה אינם כאלה), כלי הקשה שלא יוצרים מלודיה מספקים מקצב. מוזיקה יכולה להיכתב על ידי מלחין, ולהתבצע על ידי אחרים. במקרים כאלה, המוזיקאי או המוזיקאים המנגנים את היצירה עוקבים אחרי ההוראות שהמלחין כתב באמצעות תווים. בסוגי מוזיקה מסוימים, המוזיקאים ממציאים את המוזיקה תוך כדי ביצועה (אילתור).
יובל התנכי ופיתגורס נחשבים לאבות המוזיקה. הפילוסוף הרומי בואטיוס, בן המאה ה-6 אמר על המוזיקה שהיא ההרמוניה הכוללת של העולם והיא מחולקת:  למוזיקה מונדנה (ההרמוניה של היקום) למוזיקה הומנה (ההרמוניה של הנפש והגוף האינושיים) ולמוזיקה אינסטרומננטלית (הקול הממשי).
מהלך כרומטי מהלך כרומטי -  מהלך מוזיקלי שבו קיים מרווח של חצי טון בין שני צלילים, אם בעליה ואם בירידה.
מפתח מוזיקלי Clef -  סימן מוזיקלי הנרשם בתחילת המָחְמוֹשֶת לציון גובה הצלילים הרשומים בה. קיימים 3 סוגי מפתחות:
מפתח סול – נרשם בשורה השנייה של המָחְמוֹשֶת ומציין כי התו הרשום בשורה זו הוא סול . מפתח פה -  נרשם בשורה הרביעית של המָחְמוֹשֶת ומציין כי התו הרשום בשורה זו הוא פה. מפתח דו- נרשם באחד משלושה מקומות:בשורה הראשונה –מפתח סופרן, בשורה השלישית-מפתח אלט,ובשורה הרביעית מפתח טנור. המפתח הנו צליל מסויים בפני עצמו ובהתאם לגובה צליל זה נקבעים שמות התווים האחרים.
מפעם Tempo- המהירות שקטע מוזיקלי מבוצע בה. בראש הקטע של היצירה או פרק ביצירה ניתנת הוראה של המלחין הנוגעת למהירות ביצוע היצירה הפרק או הפרזה המושרת לדוגמא: alegro ביצוע מהיר. adagio  - ביצוע איטי.  ו- largo   ביצוע רחב וכדומה.. מונחי הטמפו הינם בשפה האיטלקית.
משקל Metre  -  ארגון הזמן המוזיקלי בתיבות בעלות משך שווה ותבנית סדירה של הטעמות. המשקל הקבוע ליצירה נרשם בתחילתה, לאחר סימן המפתח וסימן הסולם, בשתי ספרות,זו מעל זו, הספרה התחתונה מורה על יחידות המדידה (רבע שמינית וכדומה) והספרה העליונה מורה על מספר היחידות בתיבה. לדוגמא משקל של 3/4 מציין שלוש פעמות שערך כל אחת מהן רבע בכל תיבה.  קיימים 45 סוגים שונים של משקלות בשימוש: 18 במשקל זוגי, 15 במשקל אי זוגי,
ו-12 במשקל מעורב.
מרווח Interval- המרחק בין שני צלילים שונים, כלומר ההפרש בין הגבהים שלהם. גודלו של המרווח נמדד ביחידות מספריות. המרווח הקטן ביותר במוזיקה המערבית הוא של חצי טון. כאשר שני טונים של המרווח נשמעים בזה אחר זה המרווח הנו מלודי, וכשהם נשמעים בעת ובעונה אחת המרווח הנו הרמוני. שני מרווחים הרמוניים או יותר הנשמעים יחד הם אקורד. המרווחים הנפוצים: פרימה זכה, סקונדה קטנה/גדולה, טרצה קטנה/גדולה, קוורטה זכה, טריטון, סקסטה קטנה/גדולה, ספטימה קטנה/גדולה, אוקטבה.
מרווח הרמוני מרווח הרמוני -  שני צלילים המושרים או מנוגנים באותו זמן יוצרים מרווח הרמוני. מנגינת מרווח הרמוני מתקבל  צליל חדש שהוא תוצאת הצרוף של שני הצלילים. 
מרווח מלודי מרווח מלודי -  שני צלילים המושרים או מנוגנים בזה אחר זה יוצרים מרווח מלודי. שני צלילים אלו ויותר יוצרים למעשה את המנגינה..
מודלית השיטה המודלית  -  זוהי השיטה העתיקה שבה נכתבה המוזיקה עד תקופת הרנסנס . בשיטה של סולם אשר מתבטא על הקלידים הלבנים בלבד. סולם זה כונה סולם מודוס. בשיטה זו היו קיימים  7 מודוסים לעומת 42 סוגי הסולמות הקיימים כיום. .
מודולציה מודולציה-  המעבר מסולם לסולם במהלך נגינת יצירה באמצעות התפתחות מוזיקלית. המעבר הפשוט והמקובל ביותר הוא המעבר לסולם המקביל, לסולם הדומיננטה ולסולם המקביל לו, לסולם הסוב דומיננטה ולסולם המקביל לו. האמצעים למעבר הם אקורד משותף לשני הסולמות, מהלכים כרומטיים או שינויים אנהרמוניים.
מודוסים מודוס- ביוונית דרך – דרך מוזיקלית. מודוסים הם בעצם 7 סולמות עתיקים, אשר היו בשימוש נרחב בתקופת הרנסנס ובתקופת הבארוק. כיום משתמשים במודוסים בעיקר ב-ג'אז,  ב-רוק מתקדם ובמוזיקה קלאסית מודרנית. כמו כן, קיים שימוש רחב במודוסים במוזיקה לסרטים שכן הם יוצרים מצלולים ו"תחושות" שאינן קיימות ב-סולם המז'ורי או ב-סולם מינורי רגיל.. המודוסים המזו'ריים הם: יוני, לידי, ומיקסולידי; המודוסים המינוריים הם: דורי, פריגי איאולי ולוקרי.  את 7 המודוסים  ניתן לבנות מכל אחד מ-7 צלילי היסוד בלבד.
סולם Scale - סולם מוזיקלי הנו שורה של צלילים רצופים בסדר עולה או יורד, שקיים בינהם סדר מרווחים קבוע והוא החומר הבסיסי של יצירה מוזיקלית. במוזיקה המערבית קיימים 42 סוגי סולמות 21 סולמות במז'ור ו-21 סולמות במינור. מתקופת הבארוק מושתת החומר הבסיסי של המוזיקה המערבית על הסולם הדיאטוני שהוא שורה של שנים-עשר חצאי טונים המהווים אוקטבה. מבחר הטונים שבסולם הוא מבחר מתוך חצאי הטונים הללו, בשתי אפשרויות חלופיות-מז'ור או מינור. ניתן להתיק את סולמות ולהתחילם מכל אחד משנים-עשר הטונים של האוקטבה.
 
סקסט אקורד סקסט אקורד - הנו היפוך ראשון של אקורד בסיסי והוא מכיל 3 מרווחים :טרצה,קוינטה, וטון יסודי. שם זה נובע מ-מרווח הסקסטה אשר נוצר לאחר ההיפוך בין צליל הטרצה לצליל היסודי.
סולם הטונים השלמים סולם הטונים השלמים - זהו סולם שבו כל המרווחים הנם של טונים שלמים אם בירידה ואם בעליה. שימוש נרחב בסולם זה נעשה ע"י קלוד דביסי 1918-1862
סולם פנטטוני סולם פנטטוני - סולם זה בנוי מחמשת שמות יסוד מוזיקליים שונים בלבד. סדר המרווחים בסולם זה משמאל לימין:  סקונדה גדולה, סקונדה גדולה, טרצה קטנה וסקונדה גדולה .. המרווח בין הצליל החמישי לראשון הנו מרווח הסקסטה הגדולה . שימוש נרחב בסולם זה נעשה ע"י גָ'אקוֹמוֹ פּוּצִ'ינִי  1858- 1924.
סולם דיאטוני סולם דיאטוני -  שם זה מקיף את הסולמות בני שבעת שמות היסוד העוקבים אשר המרווחים בינהם הם של סקונדה גדולה וקטנה. כל צליל מוזכר בשמו פעם אחת בלבד.
 
סולם מז'ורי הסולם המז'ורי בנוי על-פי התבנית הבאה:   טון- טון- חצי טון- טון- טון-טון- חצי טון.
סולם מינור הרמוני הסולם ההרמוני בנוי על-פי התבנית הבאה:   טון- חצי טון- טון- טון- חצי טון- טון וחצי-חצי טון.
סולם מינור מלודי הסולם המלודי התבנית העולה היא טון- חצי טון- טון- טון- טון- טון- חצי טון. התבנית היורדת היא תבנית מז'ורית:  טון- טון- חצי טון- טון- טון-טון- חצי טון.
סולם כרומטי הסולם הכרומטי - הוא סולם המורכב מכל שנים עשר חצאי הטונים של האוקטבה.
 
סולמות מקבילים סולמות מקבילים - הם סולמות מזוריים ומינוריים שיש בהם מספר שווה של דיאזים או במולים ליד המפתח או בפתח תיבה או בפתח מספר תיבות.
סולפג' סולפג' - איטלקית Solfeggio  שיטת קריאת תווים מן הדף או תרגיל קולי שמבטאים בו את שמות התווים המושרים אם בשמם או אם בגובהם הצלילי. הפרוש האיטלקי הנו סול מהדף (הכוונה לקריאה ושירה של תווים הכתובים במפתח  סול ישירות מהדף ללא ליווי כלי מוזיקלי כל שהוא).
סיום מוזיקלי סוגי הסיומות המוזיקליים:
קדנצה- תבנית מלודית או הרמונית בסוף יצירה או פרק ביצירה המעוררת תחושה של סיום, רגעי או מוחלט, על-פי כללי ההרמוניה המסורתית שבה האקורד האחרון הנו אקורד הטוניקה ולפניו אקורד הדומיננטה (קדנצה אותנטית). במקרה הפוך נוצרת תחושה של אתנחתא (חצי קדנצה) ...
         סיום אותנטי- קדנצה המכילה ארבעה דרגות: ראשונה(טוניקה),רביעית(סובדומיננטה),חמישית (דומיננטה),ושוב ראשונה(טוניקה).  ארבעת אקורדים אלו מהוים את השלד של סיום יצירה . למעשה זהו סיום מינורי לקטע מינורי  או סיום מז'ורי לקטע מז'ורי.
חצי סיום-  קדנצה המכילה שלוש דרגות: ראשונה,רביעית, ומסתיימת בדרגה חמישית בפרמטה. זוהי קדנצה המסתיימת ללא פתרון (ללא תחושה של סיום היצירה). . 
סיום פיקרדי- סיום אותנטי במינור המכיל ארבע דרגות : ראשונה,רביעית,חמישית ושוב ראשונה אך דרגה זו הינה במז'ור. (האקורד אחרון ביצירה מנוגן במז'ור). למעשה זהו סיום מז'ורי לקטע מינורי (אין סיום מינורי לקטע מז'ורי).
סיום מדומה במז'ור-קדנצה המכילה ארבע דרגות : ראשונה,רביעית,חמישית,שישית. האקורד של דרגה שישית גבוה בטון שלם לעומת הדרגה החמישית. 
סיום מדומה במינור- קדנצה המכילה ארבע דרגות : ראשונה,רביעית,חמישית,שישית. האקורד של דרגה שישית גבוה בחצי טון לעומת הדרגה החמישית.
 
סימני הבעה סימנים או מילים במוזיקה המשמשים ביטוי היבטים שונים של היצירה למעט ריתמוס וגובה צליל שאין סימנים מוסכמים מובהקים לציונם. החשובים שבהם הם סימני הדינמיקה.. סימנים אלו שונים במהותם בין יצירה אחת לרעותה ובין מלחין לרעותו ובין מנצח לרעותו. ברור איפה כי הפער בין הפיינו לפורטה שונה בין כל יצירה ושונה בין כל מלחין. למשל- הפער בין הפיינו והפורטה ביצירותיו של מוצרט קטן יותר לעומת פער זה אצל ורדי או הפער הקיצוני הקיים ביצירותיו של בטהובן.
סימן הסולם סימן הסולם –סימני במול או דיאז המופיעים בתחילת יצירה או קטע, והמציינים את סוג הסולם כגון: רה מינור, סול מז'ור וכו.. ישנם 42 סימני סולם שונים. כאשר רק 24 מהן 12 במז'ור ו-12 במינור אשר השימוש בהם רב יותר..
ספט-אקורד אקורד המכיל 4 צלילים היוצרים מרווח של ספטימה קטנה או גדולה. ספט האקורד הנו למעשה טרצה נוספת לאקורד המשולש הרגיל מינור מז'ור מוקטן מוגדל. שמו של ספט האקורד נקבע על פי 3 הצלילים הראשונים המרכיבים את ספט האקורד מצליל הבס והוא מכיל למעשה 7 סוגים של ספט אקורד:מז'ור גדול,מז'ור קטן,מינור גדול,מינור קטן, חצי מוקטן,מוקטן,מוגדל.
פוגה המונח "פוגה" הוא מאיטלקית, ומקורו הקדום יותר הוא בלטינית (fuga). בלטינית המונח קרוב ל-fugere (לברוח) ו-fugare (לרדוף).
פוּגָה היא סוג של יצירה מוזיקלית קונטרפונקטית, או טכניקת הלחנה, למספר קבוע של קולות. בימי הביניים, המונח שימש לתיאור כל יצירה בסגנון קאנוני; בתקופת הרנסאנס, הפירוש השתנה לתיאור יצירות מסוימות שהשתמשו בטכניקות חיקוייות. מאז המאה ה-17.
המונח "פוגה" מציין טכניקת הלחנה מסוימת שנחשבת לטכניקה המפותחת ביותר של קונטרפונקט חיקויי, או יצירות שמשתמשות בטכניקה זו.
הפוגה פותחת במוטיב מרכזי אחד, "המוטיב", שמושמע לאחר מכן בזה אחר זה בכל הקולות (טכניקה הנקראת "חיקוי"). חזרה זו על המוטיב מהווה את האקספוזיציה (היצג). לעתים מופיע לאחר האקספוזיציה קטע מעבר ("אפיזודה"), אשר הינו פיתוח של החומר המוזיקלי שקדם לו; לאחר מכן נכנס המוטיב בסולמות קרובים, כאשר לעתים מופיעים קטעי מעבר בין כניסה לכניסה, עד הכניסה הסופית של הנושא בסולם המקורי (הטוניקה). לאחר מכן מופיעה הקודה, שחותמת את היצירה.
פרמטה פרמטה משמעותה תחנה ב-איטלקית. בעברית המונח הנו –שהייה/האטה. 
במוזיקה כאשר מופיע סימן הפרמטה מעל תו, משמעותו לנגן/לשיר את אותו תו לזמן בלתי מוגדר. סימן הפרמטה נראה כמו חצי עיגול ובמרכזו נקודה. המלחין יכול להמחיש את אורך הפרמטה שהוא רוצה ע"י הארכת התו שעליו פועלת הפרמטה. לדוגמא - פרמטה של תו באורך רבע תהיה יותר קצרה מאשר פרמטה של תו באורך חצי. וכדומה.. הפרמטה יכולה לבוא גם על תו הדמימה..
פסוק מוזיקלי פסוק מוזיקלי- קטע קצר ביצירה. אפשר להשוותו למשפט או לפסוק בפרזה. פסוקים עשויים להיות תוצאה של מהלכים הרמוניים  או ריתמיים או מלודיים. הם מוגדרים היטב על ידי נקודה הנוצרת על קדנצה. פסוקים עשויים להיות קצרים או ארוכים ויש גם שהם מחולקים בחלוקה פנימית.
צליל Notes- הצליל הנו תדר הנמדד בהרץ . הוחלט כי התדר המוזיקלי לצליל A באוקטבה הראשונה הנו של 440 הרץ ועל פי צליל זה נמדדים יתר הצלילים. בטבע ישנם אין ספור תדרי צלילים. במוזיקה המערבית אירופית מוכרים 12 צלילים בכל אוקטבה. תכונות הצליל: גובה, עוצמה, משך, וגוון..
צלילי היסוד Notes- במוזיקה המערבית 12 שמות של צלילים : מתוכם שבעה צלילים יסודיים: דו, רה, מי, פה, סול, לה , סי. שהמרווח בינהם הנו של טון שלם , וחמישה צלילים עם סימני היתק דיאז/במול:
דו דיאז או רה במול, רה דיאז או מי במול,פה דיאז או סול במול, סול דיאז או לה במול,לה דיאז או סי במול, שהמרווח בינהם הנו של חצי טון.
צעד תנועה מתו ל-תו הסמוך לו.
קו כרומטי קו כרומטי -  מרווח של חצאי טונים בין שני מרווחים לפחות.
קוורט סקסט אקורד  קוורט סקסט אקורד - הנו היפוך שני של אקורד בסיסי. אקורד זה מכיל 3 מרווחים : קוינטה,טון יסודי,וטרצה.שם זה נובע משני המרווחים של הקוורטה ושל הסקסטה אשר נוצרים לאחר ההיפוך.
קפיצה                    תנועה מתו ל-תו שאינו סמוך לו.
קצב קֶצֶב הוא מושג יסוד במוזיקה, בריקוד ובשירה. מושג הקֶצֶב מקיף את כל יחסי הזמן במוזיקה. ניתן לומר שהוא המכלול המורכב מ- מִפְעָם, משקל, ומִקְצֵב. יחד עם זאת אין לו הגדרה פשוטה. מושג הקצב נוגע במתמטיקה בפילוסופיה ובפסיכולגיה וההגדרה שלו, בהתאם, אינה מדוייקת.
 
קונטרלטו הקול הנמוך ביותר בין קולות הזימרה הנשיים.
קומפוזיציה תהליך הלחנה של יצירה מוזיקלית.
קול חזה הרגיסטר הנמוך ביותר של הקול האנושי ,נשמע כאילו נובע מבית החזה.
קול ראש שיטה להפקת קול ברגיסטר גבוה. קרויה כך מפני שהזמר חש תנודות בחללי הראש.(שירת פלסטו)
קוינטה מונח בצרפתית. מרווח של 3.5 טון . (המרווח החמישי מצליל המוצא).
המרווח דו עד סול מכונה קוינטה זכה.
המרווח  דו עד סול במול מכונה קוינטה מוקטנת.
המרווח דו עד סול דיאז מכונה קוינטה מוגדלת.
קוינטולה חמישה טונים שווים בערכם, זהים או שונים בגובהם הצלילי ,המנוגנים במשך זמן של ארבעה או שלושה טונים.
קוי עזר קוים המשורטטים מחוץ למָחְמוֹשֶת כדי לכתוב תווים החורגים מתחומה.
קולורטורה ביצוע מהיר המחייב מיומנות וירטואוזית, ויש בו סולמות טרילים וקישוטים אחרים. למשל זמרת סופרן קולורטורה מסוגלת לשיר בסגנון שכזה.
רגלית רגלית- למרבית סימני התווים צמודים קוים מאונכים כלפי מעלה או כלפי מטה, קוים אלו נקראים בשם רגליות נהוג לכתוב את הצלילים דו רה מי פה סול לה סי באוקטבה הנמוכה בסימון הרגלית כפלי מטה ואת הצלילים דו רה מו פה סול לה סי באוקטבה הגבוהה בסימון הרגלית כלפי מעלה. 

רשימת קכל: Kv

 
רשימת קכלגרמנית: Köchel-Verzeichnis) הינה קטלוג כרונולוגי שלם ליצירות מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט. הרשימה נקראת על שמו של מחברה המקורי לודוויג פון קכל. סימן הקיצור המציין את הרשימה הוא K או KV (ראשי התיבות של שמה הגרמני של הרשימה). כדי לציין את מספרה של יצירה מסוימת מציגים אותה כך: סימפוניה מס' 40 בסול מינור (K.550), סימפוניה זו, לספירתו של קכל, היא היצירה ה-550 אותה חיבר מוצרט. בעברית נפוץ השימוש באות ק' כסימן היכר למספר סידורי ברשימה.
רשימה: כל היצירות של מוצרט כדי למצא רשימה של כל יצירותיו של מוצרט יש להכנס למנוע החיפוש Google  לרשום בשורת החיפוש מוצרט-Kv   ולבחור באופציה זו.
Wolfgang Amadeus Mozart - Wikipedia Commons
שלד הרמוני שלד הרמוני של כל פסוק מוזיקלי בנוי מ-3 אקורדים: טוניקה, סובדומיננטה, ודומיננטה.
תו Note- סימן שבאמצעותו רושמים את צלילי המוזיקה. התו מציין את הגובה היחסי של הצליל על פי מיקומו במָחְמוֹשֶת ואת ערך הזמן היחסי של הצליל על פי צורתו. התווים המוזיקליים הינם סימנים גרפיים בינלאומיים מוסכמים .
תיבה Measure- קבוצת פעמות המאורגנות בין שני קוי תיבה. מספר הפעמות בתיבה וערכי התווים שלהן קובעים את המשקל של התיבה.
אתר תווים - Pdf http://www.free-scores.com – באתר זה תמצאו תווים של יצירות קלאסיות של כל הזמנים.ממויין לפי שם המלחין או שם היצירה .
סטקאטו stacato – תו המסומן בנקודה מעליו המורה לקצר את משך התו לחצי.
מרקאטו marcato – תו המסומן בקו מאוזן מעליו המורה להכפיל את משך התו .
 
 
 

המשך צפייה מהנה!


<<< חזרה לדף קודם                                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>
לייבסיטי - בניית אתרים