תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

הראי המוזיקלי

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> מרווח במוזיקה >> הראי המוזיקלי
צופים יקרים!
 
 
הראי המוזיקלי -  אלו הם שיטות הלחנה מתוחכמות, הן מכונות הראי המוזיקלי בגלל צורת המראה אשר משתקפת מצורת כתיבת התוים. הצורה הנפוצה היא שילובם של שתי הידיים האחת על השניה ובעצם מתיחת הידיים לצדדים נוצרים 10 תוים, כאשר חמשת התוים שביד שמאל (מסמלים 5 תוים שונים עקב השוני במבנה האצבעות)
וחמשת התוים שביד ימין מהוים למעשה את אותם 5 תוים אך הפעם בסדר שונה .

הראי במרווחים – בשיטה זו פעולת הראי היא היפוך כיוון העלייה בכיוון הירידה ולהיפך זהו אחד האמצעים להשגת  סוג מסויים של סימטריה במלודיה ואחת הווריאציות בהופעותיו של מירווח או קבוצת מירווחים ביצירה.
 
הראי הריאלי מכונה אף הראי המדוייק, מתקבל כאשר משתמר הגודל המדוייק של המירווח בהיפוך הכיוון לדוגמא הראי במשולש המז'ורי העולה דו- מי- סול הנו המשולש המינורי היורד דו -לה במול- פה
 
הראי הדיאטוני – מכונה אף הראי הטונאלי, מתקבל כאשר המרווח נקבע בהתאם לסוג הסולם מז'ור או מינור, בשיטה זו לא נשמר המרווח המדוייק אלא משתמר סוג הסולם .
לדוגמא הראי של המשולש המז'ורי דו-מי-סול יהיה משולש שאף הוא מז'ורי דו-לה-פה.
 
שיטות אלו ואחרות .הינם פרי המצאתו הגאונית של ילד הפלא מוצרט..( אשר ידע אף לשפר שיטות ראי מיושנות
דוגמת גיום דה מאשו).. בנושא זה ניתן לראות שימוש רב שעושה מוצרט במיסה הגדולה, בפרק Cum sancto
פרק זה נכתב במיוחד כדי להרשים את אביו... ציטוט מדבריו של מוצרט לאחותו אנה..: "כך אני פשוט פחות
מתעייף מלכתוב מוזיקה" ...
 
שיטת הלחנה- גיום דה מאשו- שיטה בה נכתבת הלחנה עד מחצית הפרזה או הפרק ומחציתה השנייה זהה
לחלוטין אך בהיפוך.. זוהי שיטת הלחנה שנכתבה כבר במאה ה-16 ושופרה כאמור ע"י מוצרט ..
    
 
המשך צפייה מהנה!
 
 <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>     
 
לייבסיטי - בניית אתרים