תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

קול האדם

דף הבית >> רפרטואר >> קול האדם
קול האדם  
קול האדם מתבטא במוזיקה הקלאסית ב-7 סוגים אפשריים: סופרן, מצו סופר, אלט, קונטרנו טנור, טנור, בריטון, ובס.  .
 
 
1. סופרן
סופרן – הקול גבוה ביותר לנשים בהפקה טבעית (קיים מספר מועט של נשים אשר שרות סופרן גבוה המכונה קונטרלטו .(ישנה זמרת ידועה בשם אווה מרטין מרומניה). לעומת הקונטרה טנור בכלל לא נעים לשמוע אישה שרה קונטרלטו.  חשוב לציין כי רב הנשים שרות מצו סופרן ולמעשה קיים מספר מצומצם של נשים אשר מסוגלות כיום לשיר סופרן.  בחלוקה אצל הנשים באחוזים : קונטרלטו 1% סופרן 7%  מצו  85% אלט  7%.
כדי לשיר ברוך צריכה להיות גישה של שירה שונה. צריך להתאים את הקול לסוג היצירה המוזיקלית. השימוש בחללי התהודה מחייב אף הוא התאמה לסוג היצירה.. במוזיקה העתיקה החשיבות והדגש הוא על החדות המוזיקלית.. המוזיקה נכתבה למקומות קטנים (בזמנו לא היו היכלי תרבות כפי שהם כיום). בזמנו שירת הסולן היתה נוחה יותר .. הסולן שר במקום קטן ללא ליווי תזמורת כך שנושא ההפקה הקולי לא היה מן החשובים.. כיום בעידן התזמורות והאולמות הגדולים נדרשת עומצת שירה אדירה כדי לחדור את התזמורת ולהגיע לקהל. חשוב לדעת שלכל זמר יש את הגוון האישי שלו גם באותו מנעד קולי.
 
Maria callas  הצליחה בקולה לבצע את כל גווני הסופרן (כולל מצו).
שמענו ביצוע של זמרת סופרן ליצירה מגניפיקט של באך. (מגניפיקט- טקסט ליטורגי בחג המולד אשר מילותיו לקוחחות מתפילת חנה... ותתפל חנה ותאמר "עלץ ליבי ב-ה' רמה קרני ב-ה' כי שימחתני בישועתך.. מי אל כאדוני כי אין בילתך ואין צור כאלוהי ישעי)...
שמענו את מריה קלאס מבצעת ארייה costa diva   מתוך האופרה norma  . סגנון השירה של מריה קלאס הנו סגנון bel canto (שירה יפה) סגנון אשר צומח אחרי הבארוק במאה ה-18 .. סגנון ה- bel canto מקדם את היופי של הקול שירה שבה הפוקוס תמיד מלא. ה- bel canto הנו חינוך מוזיקלי הקשור לפוקוס הקולי, השירה הינה ללא מאמץ זרימת האויר הינה חופשית...
שמענו את gondola janowitz   סופרן לירי מיוחד במינו .. בעלת שליטה מלאה בצלילים גבוהים במיוחד.. שליטה בהזרמת האויר  בעלת אנרגיה עצומה וטכניקת שירה נכונה...
 
2.   מצו סופרן  
מצו סופרן -  זוהי למעשה זמרת סופרן לעת מצוא ( רב הזמרות הינן בקטגורייה זו ). היות וקיימות מתי מעט של זמרות סופרן נהוג לכנות את הזמרת אשר שרה בקול מצו סופרן כזמרת סופרן. ( במקום בתוים שכתוב סופרן הכוונה  השימוש כיום הנו במצו סופרן.) בזמנו כאשר לא שרו הנשים אלא רק הגברים הילדים בני ה-7 שרו את קול הסופרן האמיתי.. למעשה הקולות סופרן מצו ואלט מזוהה על פי הגוון ולא על פי המנעד. הקול של ה- מצו סופרן – הנו קול קל , כהה,  לג'רו .. המנעד הנו מ-לה נמוך עד לה גבוה.. לדוגמא היצירה כרמן כתובה למצו סופרן. למצו סופרן יש נוכחות בצלילים הנמוכים.
      קול האלט – הנו קול עבה כבד ועמוק יותר  קול זה הנו יחודי ושואף לכיוון שירת הבריטון ( קיימים אחוזים מעטים של אלטיות אמיתיות בעולם). 
 
 
3. אלט 
אלט - באיטלקית גבוה
בזמנו שרו את 4 הקולות רק גברים/ילדים. ולכן קול האלט נחשב לקול גבוה יחסית לטנור ולבס אשר נחשבים לקולות נמוכים יחסית לגברים. הכנסייה בזמנו לא איפשרה כלל לנשים לשיר שירה כנסייתית ולכן שרו רק הגברים.    הנשים החלו לשיר מוזיקה כנסייתי דתית רק במאה ה-18.
אלט- הקול הנשי כיום המנעד הנו מ-פה נמוך ל-פה גבוה. עיקר התוים של האלט כתובים בתוך החמשה אלט הינו קול מאד נדיר ומאוד יחודי  קול זה הינו נשי מאפיין סוג מסויים של מט משהו עמום.. כיום קיימות בעולם מספר מצומצם של אלטיות אמיתיות ובינהן זמרת האלט המפורסמת ביותר קתלין פרייר- אגדה אלטית בחייה ילידת אנגליה.
זמרות אשר שרות היום את תפקיד האלט הן למעשה זמרות מצו סופרן. ההבדל למעשה בין סופרן מצו ואלט זה במיוחד עניין של צבע (גוון) ולא של קול או גובה צליל. 
לפי קול הדיבור ניתן לקבוע ברב המקרים את קול המנעד (סופרן, מצו,  אלט, טנור, בריטון ,בס).
ברב המקרים קול טבעי מכיל עד שתי אוקטבות . ישנם כמובן יוצאי דופן אשר שולטים בשירה מעבר לשתי אוקטבות ואף יותר.
ככל שעובדים בפיתוח קול מוזיפים עוד צלילים למנעד וגם משיגים ניקיון קולי.
קונטרה טנור שר בגובה אלט באמצעות הפקת צליל מלאכותי המכונה צליל ראש.. קונטרה טנור מגיע מבריטון ולא מטנור.
אובר-טון – ניגון של צליל גבוה ובמקביל לחיצה על צליל נמוך ללא נגינת הצליל הנמוך ובכל זאת הצליל הנמוך נשמע גבוה יותר.
 
בית הספר דוגל במה שטוב לתלמיד כך ישיר.. כמובן שנושא פיתוח הקול בא להקנות לתלמיד לשיר באותה הרגשת נוחות מספר צלילים נוספים...  כאשר נושמים הסרעפת חייבת ליפול...ככל שהצליל נמוך יותר קשה לשיר אותו מהר יותר.
אוריטוריה משיח של הנדל כוללת: לידת ישו, סבלו של ישו, ושובו של ישו לתחיה.
קנטטה- מהמילה קנטרה לשיר – זוהי יצירה קולית בעלת מספר פרקים מבוססת על טקסט מתמשך (פרק מהתנ"ך או מתהילים) והקומפוזיטור מחלק אותו לחלקים מוזיקליים. הקנטטה יכולה לבצע שירה דתית או שירה חילונית.
אורטוריה- דרמה מוזיקלית דתית לא מבויימת.
אופרה- דרמה מוזיקלית חילונית מבויימת.
הנדל-  מחצית מחייו בילה באיטליה כתב יצירות איטלקיות ואורטריות באנגלית כגון: יהושוע, יהודה המכבי, שאול משיח, ישראל במצרים וכו..
מגניפיקאט באך-  יצירה דתית יפהיפיה לצורך הדמיה של קול הבס שמענו שני זמרי בס שונים לצורך השוואה קולית.  בהשמעה זו ראינו כיצד הזמרים מתאימים את קולם לאוירה המשתנה של ביצוע הארייה.
מתוך שמיעה זו אנו למדים שיש להתאים ולצבוע את הקול בהתאם לאוירה של היצירה בשינוי הנושא הפרק או התיבות.
 
מנדלסון כתב אריה יפה לביצוע בס – "אליהו"
כיצד נוצר צליל? – הצליל נוצר כתוצאה מרעידה של גוף מסויים: מיתרים, סחוס, ריקמה, עץ, חיכוך היוצר תדר מסויים ( תדר נפנוף היד – האדם אינו שומע תדר זה אך הכלבים כן).  מספרים כי החיות ידעו על בוא הצונאמי שעות רבות לפני ההתרחשות ( הם שמעו את תדר הגלים בנורמה אחרת ממה שהיו רגילים לשמוע) ולכן פרצו את הגדרות ועזבו את המקום שעות לפני שהגל הצונמי הגיע.
אינפולות – מספר תנודות בשנייה A=440 תנודות בשנייה. כל הכלים המוזיקליים מתכווננים מול תדר זה... יתר    הצלילים נמדדים מעל או מתחת לצליל זה בתדר של כ- 25 תנודות לשנייה שהוא תדר החצי טון. כל מרווח של אוקטבה נמדד בכ-300 תנודות לשנייה.
 
4. טנור  
Tenor – "מחזיק" בצרפתית. הטנור מחזיק את תפקיד המנגינה הקישוטים מעליו ומתחתיו..  זהו הקול הגברי הגבוה ביותר בהפקה טבעית.  מנעד הטנור  מ-רה נמוך ועד לה גבוה.. ( בדרך כלל ההפקה הקולית הטבעית נעה סביב 12 צלילים) הפקה קולית טבעית – הינה הפקה מלאה של מיתרי הקול. מהבחינה המוזיקלית לטנורים קיים משקל עצום הן בשירת סולו והן בשירת מקהלה. הטנורים מצטיירים כמאהבים וכבעלי רגש. קולם המיוחד תורם ליופי בהשמעה לקהל...
קולות הגברים מתחלקים : קוטנרה טנור 5%,  טנור  15% , בריטון  55% ,  בס  25%.
פרויקצייה- השלכה ... יש להשליך את הצליל קדימה ולא לתת לו לזרום לאט ( דוגמא אם פותחים ברז כיבוי אש באופן איטי הרי שהמים ישפכו קרוב לברז.. אך אם פותחים את ברז הכיבוי בבת אחת יווצר צינור מים עצום קדימה) זוהי הפרוייקצייה לשיר ממוקד קדימה לכיוון הקהל. יש לייצור עוצמה בתוך הקול כדי להתגבר על מכשלות אקוסטיות...
קיימים סוגים שונים של טנורים: טנור לירי , טנור דרמטי,  טנור לז'רו  וטנור "איטלקי"..
ה-ארייה של ורדי  INGEMISCO  הינה ה-ארייה המפורסמת לשירת טנור .. כל טנור מייחל  לבצע ארייה זו..  בארייה זו קיים ביצוע של דו גבוה (הטנורים נוהגים להתגאות בביצוע צליל גבוה זה)...
מרים מגדנלה – הייתה אהובתו של ישו ואף נולדו להם ילדים.. ..
בתקופת הבארוק הרגש הוא אשר קבע במוזיקה .. ולכן רוב ה-אריות בעלי הרגש נכתבו לטנורים הנחשבים כרגשניים במיוחד...
שאלה- האם אני כזמר אמור לשרת את הקהל או את היצירה?..תשובה – את הקהל.
הקולות של פעם נשמעו אחרת מהקולות של היום .. התזונה של תקופת הבארוק אינה התזונה של היום הזמרים היו  קטנים וחלשים יותר מהזמרים של היום ...
השימוש בפלסטו – טכניקה שהגברים משתמשים בה (גם בס יכול לפלסט) זוהי שיטה של סגירת חלק מהמיתר ולא את כולו. בשירת פלסטו יש יותר אחידות לצליל המקהלתי. בזמן השירה יש לכוון את האויר לנקודה שבין השיניים לחיך.  הכינוי הנו mazza di voice  - חצי קול סגירת חצי מיתרים צליל יותר נושב..
כדי לזהות בס או טנור .. יש לשמוע את הבס בצלילים הגבוהים ואת הטנור בצלילים הנמוכים.
 
5. קונטרה טנור 
Kontra tenor     –    הקול הגברי הגבוה ביותר בהפקה מלאכותית.
פלסטו -  טכניקה לסגירה חלקית של מיתרי הקול
שירה נכונה – זה לכוון את הצליל לכיוון החך והשיניים העליונות הקדמיות
הפקה מלאה – סגירה מלאה של מיתרי הקול
השימוש בפלסט-  במיוחד בהפקת צלילים גבוהים או כאשר נדרשת אחידות בהפקה מלאה .
קוטרה טנור -  גבר אשר שר במנעד של אלט (מ-לה נמוך ועד פה גבוה). ישנם גברים אשר שרים גם את המנעד    של ה-סופרן...רובם של הקונטרה טנור הם בריטונים ( קיימים מעט טנורים אשר מסוגלים לשיר קונטרה טנור)
קונטרה - המונח קונטרה הנו נגד .. יכול להיות אוקטבה מעל או אוקטבה מתחת . הבריטונים שרים באמצעות שיטת הפלסטו אוקטבה מעל הטנור ומכאן המונח קונטרה טנור. (ניתן להשתמש באנלוגיה של קונטרה בס כדי להבין שמדובר גם באוקטבה נמוך יותר משירה או נגינת ה-בס).
בשנות ה-60 מחדש אלפרד דלר את שירת הקונטרה טנור.. כיום ישנם מספר לא מבוטל של זמרי קונטרה טנור בעולם.
 
6. קונטרה טנור- סירוס  
במאה ה-16 באיטליה היה נהוג ומקובל לסרס ילדים בני 11-13  לצורך שימור על מיתרי קול גבוהים לביצוע   יצירות היות וכאמור בתקופה זו נאסר על הנשים לשיר ובמיוחד בכנסיות . הסירוס הנו פעולה של חיתוך צינור הזרע (ולא חיתוך האשכים כפי שחשבנו עד כה). סירוס זה גורם לשמירה על מיתרי קול גבוהים גורם לאי צמיחת שיער בגוף ובפנים .. לאור המצוקה הכלכלית אשר שררה באיטליה במאה ה-16 ההורים שלחו את ילדהם לסירוס כדי לצאת מהמצוקה הכלכלית.. המעניין שדווקא הכנסייה התנגדה להמשך הסירוס אך המשיכה להחזיק גברים מסורסים בכנסיות. כיום אין עוד שימוש בפעולת הסירוס לצורך הפקת קול מוזיקלי היות וכאמור נשים מורשות כיום לשיר גם יצירות ליטורגיות.
 
קונטרה אלט ואלט – זהו אותו מונח פעם משתמשים בזה ופעם בזה.
קונטרה טנור- שר את התוים של האלט.
קונטרה- זהה למונח נגד  מהבחינה המוזיקלית יתכן מצב שהוא גבוה או נמוך באוקטבה.
הושמע קטע מהמיסה הגדולה ב- B- minor    של באך פעם ראשונה ע"יי גבר אלט ופעם שנייה ע"י אלט אישה. צורך השוואה בין הקולות . ניתן היה להיווכח כי אצל האלט הנשי הרגיסטר מפותח יותר מאשר אצל האלט הגברי.
המוסלמים מגדלים שפם על מנת להראות שהם גברים..
שמענו את aleksandro moreski גבר כבן 70 מסורס אשר  שר בקול סופרן את  ה-ארייה של רוסיני קרוציפיקסוס...
קול מושר – לדעת לשלב בין כל המערכות בגוף כגון: הוצאת האויר, השימוש בחללי התהודה, ההגייה הנכונה. צריך לשיר ברמה האופטימלית המתיאמה לכל אחד .. כל אחד חייב לגלות את קולו האישי ולהתיידד עימו.. לאן הצליל יכול להגיע בעומק בגמישות ובצבע ... אין לשכוח כי מיתרי הקול מופעלים ע"י שרירים וכל מאמץ מיותר בשירירים אלו פוגע בהפקה הקולית..

6. בריטון   
זהו הקול אשר נמצא מבחינת המנעד הקולי בין הטנור מעל לבין הבס שמתחתיו. בקטגוריה זו נמצאים כ-37 אחוז מכלל הקולות וכ- 73 אחוז מכלל הגברים.. הבריטונים הם למעשה הרב הגברי בכל מקהלה, ישנם אף בריטונים אשר יכולים לחקות קונטרה טנור , אך בשום אופן אינם מסוגלים לשיר בגובה הטנור עקב הגוון השונה.
בנושא הבריטונים אנו יכולים למצא את הזמרים: אלביס פרסלי, דין מרטין, פרנק סינטרה, מתי כספי וכדומה..  

 
7. בס  
BASSO    – נמוך
אין כל קשר בין מבנה הקול למבנה צורת הגוף. זמר בס אינו בהכרח אדם בעל ממדי גוף גדולים. מנעד הבס- מצליל רה נמוך עד רה גבוה. התוים הנמוכים נכתבים במפתח פה לצורך נוחיות כתיבת התוים בלבד.
המשותף בין מפתח סול למפתח פה הנו צליל דו ..למעשה צליל ה-דו התחתון של מפתח סול שווה לצליל ה-דו העליון במפתח פה.
המפתחות הם אשר קובעים את גובה הצליל... מפתח סול קובע את צליל הסול כלומר, מיקום המפתח על אחד מקווי או בינות החמשה הוא אשר קובע את גובה הצליל סול... כנ"ל לגבי מפתח פה ומפתח דו. נהוג למקם את מפתח סול על הקו השני בחמשה ואילו את מפתח פה על הקו הרביעי בחמשה. מפתחות דו ממוקמים לפי הצורך לכל כלי מוזיקלי.
ברור כי צליל אשר הנו גבוה יותר הנו חודר יותר מאשר צליל נמוך.. ככל שהצליל רוטט מהר יותר הצליל גבוה יותר  וככל שהצליל רוטט לאט יותר הצליל נמוך יותר.
ישנם כל מיני סוגי בסים .. הקולות השונים הם בעיקר עניין של צבע ..ניקח לדוגמא את זמר הבס הידועPAUL ROBSON  זהו זמר בס נדיר במיוחד באופן ביצוע הצלילים הנמוכים.
לעומתו בדוגמא של הרקויאם של ורדי – שמענו את יבגני נסטרנקו זמר בס עם עוצמת קול אדירה אך לוקה בחסר בצלילים הנמוכים..
השירה הינה יחודית וספיציפית .. כל זמר חייב לדעת את המנעד הטוב עבורו לשירה ובמנעד זה לשיר.. לא לנסות לשיר גבוה יותר ץ כאן להכנסת טקסט לחץ כאן להכנסת טקסט לחץ כאן להכנסת טקסט לחץ כאן להכנסת טקסט לחץ כאן להכנסת טקסט לחץ כאן להכנסת טקסט

 
   
המשך צפייה מהנה!
 

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                           המשך בעמוד הבא >>>
 
לייבסיטי - בניית אתרים