תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מבנה הגיטרה

דף הבית >> לנגן על גיטרה >> מבנה הגיטרה

    מבנה הגיטרה:

גוף הגיטרה

      הגיטרה הקלאסית עשויה מעץ ובעלת תיבת תהודה אקוסטית המגבירה את הצליל הנוצר מן הפריטה במיתרים.
המיתרים 
עשויים לרוב מניילון, מה שמעניק לגיטרה את הצליל הרך יותר יחסית לצליל החד
של מיתרי המתכת של ה
גיטרה האקוסטית שהתפתחה מאוחר יותר בארצות הברית.

ראש הגיטרה

ראש הגיטרה בנוי משישה מפתחות כאשר כל מפתח מיועד כדי למתוח את המיתר לגובהו המדויק
של הצליל אשר מחובר למיתר זה.  
 

צוואר הגיטרה


מכיל 19 סריגים כאשר כל סריג קובע למעשה גובה צליל שונה לגבי כל אחד מששת המיתרים. 
צוואר הגיטרה בנוי מעץ 
מלא צוואר זה חצוי למחציתו החלק האחורי מעוגל והחלק הקדמי שטוח. 
בכדי לאפשר את הנחת אצבעות היד על הצואר בנוחות. 


תיבת התהודה

בגיטרה קלאסית ובגיטרה אקוסטית מיועדת כשמה כן תיבת התהודה כדי להדהד את הצלילים אשר
מופקים מתוך בטן גוף הגיטרה .

שריגי הגיטרה

      שריג הגיטרה-  זוהי אותה בליטת נחושת אשר מוצבת במרווחים שונים על פני צואר הגיטרה.
בגיטרה שאנו מכירים היום ישנם 19 שריגים אשר מונחים על צוואר הגיטרה במרחקים שונים
 שבין
שני סריגים . היות ויש 19 שריגים אשר באים לידי ביטוי על 6 מיתרים הרי  
19 שריגים * 6 מיתרים
יוצרים למעשה 114 בעצרת אפשרויות שונות של נגינה של שני צלילים
 שונים לפחות על הגיטרה.
דבר אשר מהווה אפשרויות נגינה אין סופיות.

 מיתרי הגיטרה

בגיטרה שאנו מכירים היום ישנם 6 מיתרים כאשר כל אחד מששת המיתרים נמתח לגובהו של צליל
קבוע ומוגדר מראש. 

כל מיתר שונה בעוביו מהמיתר שמתחתיו ובכך יש לנו בגיטרה 6 מיתרים כאשר כל מיתר בעובי  
שונה דבר אשר דרוש כדי לקבוע 6 סוגי צלילים שונים ובגבהים שונים.

כל מיתר נמתח באופן ידני לצליל המתואם למיתר זה. שיטה זו הנה אחידה ואוניברסלית בכל העולם,
כלומר, בכל העולם מכוונים את הגיטרה על פי אותם תדרים אשר נקבעו  מראש לכל
 אחד מ-6 המיתרים.  

   המיתר השישי   - יכוון לצליל מי באוקטבה הראשונה.
      
המיתר החמישי - יכוון לצליל לה באוקטבה הראשונה. 
      
המיתר הרביעי  - יכוון לצליל רה באוקטבה הראשונה.
      
המיתר השלישי - יכוון לצליל סול באוקטבה הראשונה.
      
המיתר השני     - יכוון לצליל סי באוקטבה הראשונה.
    
  המיתר הראשון -  יכוון לצליל מי באוקטבה השנייה.
   
     מ
עצם מתיחתם של 6 המיתרים ל- 6 צלילים שונים בשתי אוקטבות שונות וב-6 תדרים שונים, 
     
הרי שלמעשה יצרנו אפשרות לנגן מוזיקה מלודית ללא שימוש ביד שמאל ב-6! בעצרת 
     
שהם 720 אםשרויות שונות.  כלומר, אנחנו יכולים לנגן את הצליל של המיתר הראשון מלמטה הצליל 
     מי ולאחריו באופן מלודי את הצליל סי או סול או רה או לה או מי באוקטבה גבוה יותר.
    פעולה מעין זו חוזרת גם לגבי יתר המיתרים.  כלומר, ללא שימוש ביד שמאל כלל יצרנו אפשרות לנגינה
    של 720 אפשרויות שונות לנגינה מלודית. 
     
     אוקטבה זהו המרווח של 6 טון מכל צליל נתון. לדוגמא- המרווח מצליל דו לצליל דו מעליו, מהווה
     מרווח של 6 טון מעליו. 
    
     
    
טבלה - תדרים 
    תדר מוזיקליגובהו של צליל הנמדד ב-Herz. זהו למעשה מספר הרטיטות בשנייה אשר עובר גוף
                        מסויים.

   מוזיקה, שרבים תופשים אותה כאמנות הנעלה והשמימית ביותר, קשורה קשר הדוק למתמטיקה
   ולמספרים בעיקר כשמדובר בסולמות המוזיקליים השונים בהרמוניות השונות ובעיקר בתדרי הצלילים.
   להלן טבלה אשר מתארת את גובה תדר הצליל אשר קבעה האקדמיה הבינלאומית במוזיקה בשנת 1939
   לכל אחד מ-12 הצלילים. יש לציין למשל כדי שנבין שבזמנם של מוצרט באך ברהמס וחברי מריעם
   מאותה תקופה גובה הצלילים היה שונה בתכלית.  כלומר, המוזיקה אשר כתב מוצרט בזמנו שונה
   לחלוטין מהמוזיקה שאותה אנו שומעים היום מבחינת התדר המוזיקלי ולמרות שהתווים זהים לחלוטין.  

 שם
הצליל
גובה
התדר
A 220.000
#A 238.333
B 256.666
C 274.999
#C 293.333
D 311.666
#D 329.999
E 348.333
F 366.666
#F 384.999
G 403.333
#G 421.666
A 440.000
 
    
          המשך צפייה מהנה !
 
          <<< חזרה לדף קודם                                                                                         המשך בעמוד הבא >>>





 
 
לייבסיטי - בניית אתרים