תיאוריה מוזיקלית 

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

המקאם הערבי

דף הבית >> המקאם הערבי

סולם המקאם הערבי-
הוא מבנה המגדיר מסגרת ליצירה מוזיקלית במוזיקה הערבית כל מקאם כולל סדרת צלילים אבסולוטיים והתנהגות מלודית אופיינית. שיטת המקאמים משמשת כבסיס למוזיקה הערבית והטורקית ומבוססת ביסודה על המוזיקה הפרסית הקלאסית .
יש שימוש במקאם  גם בארצות הבלקן , בארצות טורקמניות במרכז אסיה, ובקווקז.

  
מרווחים-
המקאם הערבי מבוסס על סולם המכיל מרווחים של ¼  טון , ½  טון, ¾ טון בהעדר דרגות סולם ואקורדים , לא ניתן לבנות הרמוניה למקאמים אשר מכילים חצי במול. ולכן רוב המוזיקה הבנויה על המקאם הערבי הינה מוזיקת אוניסון כלומר, גם כאשר אום כלתום שרה בליווי תזמורת הרי שגם היא וגם התזמורת שרים ומנגנים את אותה המלודיה.


חלוקת האוקטבה-  
במקום ב-12 חלקים של חצי טון, האוקטבה מחולקת  במספר חלקים שונים..  המכונים טטרא קורדים וכתוצאה מכך נוצרים מקאמים גם של ¾  טון  ¼ טון  ½ טון  1 טון  .


תבנית המקאם-
התפיסה השורה בציבור כי המוזיקה הערבית בנויה על 24 מרווחים של רבע טון אינה נכונה. ולמעשה אין ואפילו מקאם אחד אשר מתנהג על פי תבנית זו.  והמרווח הכי נפוץ בשורת המקאמים הנו המרווח של ¼ ו- ¾ טון  כלומר, כל מקאם והתבנית האישית אשר מגדירה אותו. 

טטרא קורד-
בשונה מהמוזיקה המערבית במוזיקת המקאם הערבי ישנם 3 טטרא קורדים שונים : טטרא קורד המכיל שלושה צלילים, טטרא קורד המכיל 4 צלילים וטטרא קורד המכיל 5 צלילים.
כל מקאם מכיל מספר טטרא קורדים אשר מרכיבים אותו. 


                                                                                                                 המשך בעמוד הבא >>> 


 
לייבסיטי - בניית אתרים